ايران، هند و چين امروز در دنيا در عرصه صنايع دستي حرف اول را مي‌زنند و ما با داشتن بيش از 300 رشته فعال در دنيا بي نظير هستيم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم "بزرگداشت اصفهان شهر جهاني صنايع دستي "اظهار كرد: دو شهر در دنيا با عنوان كلي شهر جهاني شناخته مي‌شوند.

مسعود سلطاني‌فر افزود: در دنيا فقط 11 شهر به عنوان شهر جهاني به صورت كلي و جزئي وجود دارد كه 2 كانون بزرگ علم و هنر و ادب و خالقان اين هنر، تبريز و اصفهان هستند كه اصفهان به عنوان شهر جهاني صنايع دستي به صورت كلي و تبريز فقط در زمينه فرش ثبث جهاني شده‌اند.

  رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تنها دو شهر در دنيا با عنوان كلي شهر جهاني شناخته مي‌شوند كه "جي پور" در هندوستان و "اصفهان" در ايران دو شهر كلي در رشته هاي صنايع دستي هستند كه اين نشان دهنده غناي هنر و صنعت در اصفهان است.

وي با بيان اين كه اصفهان استحقاق اين لقب را دارد و اين مهم امروز محقق مي‌شود،تصريح كرد: اصفهان با سابقه غني به عنوان شهر بزرگ صنايع دستي علاوه بر ترويج صنايع دستي، هنرمندان آن پاي خود را از اصفهان و مرزها فراتر خواهند گذاشت و شرايطي فراهم مي‌شود كه هنرمندان شهرهاي ديگر براي استفاده از تجربيات به اين شهر بيايند.

وي افزود: از امروز ديگر تورهاي گردشگري براي آثار تاريخي و فرهنگي نيست بلكه گردشگران براي ديدن صنايع دستي به اصفهان سفر می کنند و از اين به بعد كشورهاي ديگر خواهان اين هستند كه اساتيد و فرهيختگان براي تدريس و اشاعه هنر به كشورهايشان بروند.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: 2 سال گذشته در دولت تدبير و اميد اتفاقاتي در عرصه ميراث فرهنگي در كنار كارهاي مختلف شامل مرمت و بازسازي اماكن متعدد افتاده است كه از جمله آن ما موفق شديم 3 اثر مهم را در يونسكو ثبت جهاني كنيم، شهر سوخته در سال 2014 در شهر زابل، شوش در استان خوزستان و ميمند در استان كرمان را ثبت جهاني كرده‌ايم و براي سال آينده يك ثبت زنجيره اي را پيشرو خواهيم داشت.

وي خاطرنشان كرد: در نقاط مختلف ايران محوطه ها و سايت‌هاي هنري كه مربوط به زيست بشر و تمدن فرهنگ و هنر مي باشد، وجود دارد.

60 بنا در فهرست ميراث جهاني يونسكو

سلطاني فر تاكيد كرد: ما در حال حاضر 60 بنا در فهرست ميراث جهاني يونسكو داريم و اميدواريم بتوانيم در يك پروژه، همزمان تعدادي از آن را ثبت جهاني كنيم همچنين 11 قنات بزرگ تاريخي را براي ثبت در يونسكو پيشنهاد داد‌ه‌ايم.

وي بيان داشت: يكي از بزرگ‌ترين موفقيت ها و دستاوردهاي ما اين است كه براي اولين بار در تاريخ 3 محموله به يغما برده شده كه از كشور خارج شده بود با پيگيري هاي سياسي به كشور بازگردانديم.

 رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: قدم‌هاي بزرگ و اساسي را در عرصه صنايع دستي برخواهيم داشت و از امروز تلاش ما پررنگ‌تر و پرنمودتر خواهد شد و هنرمندان را كه خالق آثار بي نظير و در بعضي مواقع كم نظير هستند را بيش از پيش پاس بداريم و در تلاشيم كارگاه هاي صنايع دستي را با ابزارها و شيوه هاي مختلف و نوين مديريت كنيم و خانواده صنايع دستي را در پيچ و خم حوادث ياري كنيم.

وي بيان داشت: نسل جديد را بايد در زمينه صنايع دستي به كار بنشانيم و خوشبختانه امروز شاهد اين هستيم كه جوانان مختلف در كنار پيشكسوتان هنر مشغول به كار هستند و اميدواريم اين نسل جوان در كنار افراد با تجربه خالق آثار فاخري شوند.

سلطاني فر با اشاره به اينكه رشد گردشگري در آسيا 5 درصد و در دنيا 4.6 درصد بوده است، اظهار كرد: ايران، هند و چين امروز در دنيا در عرصه صنايع دستي حرف اول را مي‌زنند و ما با داشتن بيش از 300 رشته فعال در دنيا بي نظير هستيم و در كنار ديگر آثار فرهنگي و هنري باعث شده در 2 سال گذشته رشد گردشگري ما به 12درصد برسد.

سلطاني فر افزود: ما موظف هستيم برنامه هاي خود را به جد پيگيري كنيم تا به سند چشم انداز برسيم كه در اين ميان براي اصفهان حساب ويژه اي باز كرده ايم.

وي تصريح كرد: اميدواريم اين حركت جديد در زمينه صنايع دستي در استان اصفهان كه در توليدات صنايع دستي نقش خطيري را به عهده دارد بيش از پيش شود.

 رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان كرد: در اين راستا اميد داريم تا مشكلات صنعتگران صنايع دستي و هنرمندان حل شود و ما بتوانيم خادم خوبي براي مردم و به ويژه هنرمندان باشيم.

وي عنوان كرد: اميدواريم در كنار موفقيت تيم هسته اي و همچنين متزلزل كردن پايه هاي تحريم خبرهاي خوبي را در حوزه صنايع دستي در آينده داشته باشيم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.