طحال بعنوان غده‌ای بزرگی در بدن با نقش‌های مختلف درصورتی که بزرگ شود می تواند مشکل ایجاد کند.

دکتر آگاه فوق تخصص گوارش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بحث طحال گفت: طحال یکی از بزرگترین غدد بدن است که در قسمت چپ شکم و زیر دنده های چپ واقع شده و عضوی است که حاوی سلول های خونی، گلبول قرمز و گلبول‌های سفید فراوان. باید دانست که برای طحال نقش‌های متفاوتی ذکر شده اما در واقع نقش قطعی آن هنوز معلوم نیست.

وی افزود: از جمله نقشی که برای طحال عنوان شده تاثیرش در سیستم ایمنی است،‌این عضو در بیماریهای التهابی و عفونی یا بدخیمی‌ها بزرگ می‌شود، بنابراین احتمالا نقش تاثیرش در سیستم ایمنی نقش صحیحی است.

دکتر آگاه با اشاره به بزرگی طحال تصریح کرد: باید دانست که بیماری‌هایی مثل عفونت‌های مزمن از جمله مالاریا و سل می‌توانند بزرگی مزمن و دائم طحال را ایجاد کنند و اولین چیزی که در بزرگی طحال باید مورد بررسی قرار بگیرد، همین بیماری‌های عفونی است.

وی ادامه داد: علاوه بر التهاب‌های مزمن مثل بیماری های روماتیسمی، بیماری‌های مزمن کبدی هم در بزرگ شدن طحال نقش دارد. وقتی طحال بزرگ می‌شود گلبول های سفید آن افزایش می یابد و در واقع افزایش فشار در سیستم عروقی وجود دارد و پرخون می شود، در این صورت است که طحال بزرگ می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در مورد بیماری‌هایی که مشکل مزمن طحال است و علت‌های ذکر شده در آنها شناخته نمی‌شوند، ممکن است برداشتن طحال از طریق جراحی و آزمایش کردن آن برای بررسی علت بیماری فایده داشته باشد.


انتهای پیام/


برچسب ها: طحال ، غده ، سیستم ایمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.