معاون اول رئیس جمهور از محدودیت‌های جدی در ناوگان‌های حمل و نقلی و به خصوص در شبکه ریلی خبر داد و گفت: باید به دنبال جذب هر چه بیشتر مشارکت‌های بخش خصوصی و خارجی در این حوزه باشیم.

محدودیت جدی در شبکه راه‌آهن ایران/ جلب مشارکت خارجی در منابع بندریبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه مأموریت اقتصاد ایران در دهه آینده اشتغال پایدار، افزایش رفاه مردم و ضرورت اقتصادی است،‌ گفت: مؤلفه اصلی ما اقتدار ملی است که لازم است به رشد 8 درصدی در این حوزه برسیم.

وی در ادامه افزود: در 10 سال آینده یکی از سیاست‌های کلی ما این است که در برنامه ششم توسعه به رشد 8 درصدی که اعلام شده است برسیم.

وی درا دامه افزود: این رشد الزاماتی دارد که باید از سوی همه ارگان‌های نظام اجرا و تمامی آنها پایبند به این موضوع باشند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: دولت در دو سال گذشته با اتکا به نظر کارشناسان چند مورد را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه پرونده هسته‌ای با هدف تثبت حقوق هسته‌ای و با حمایت از دستاوردهای هسته‌ای انجام شده است، گفت: مذاکرات با شش قدرت دنیا و اتحادیه اروپا در طول این برنامه هسته‌ای داشتیم که خوشبختانه به توافق رسیده‌ایم.

وی یادآور شد: امروز که برای دوران پساتحریم برنامه‌ریزی می‌کنیم برای بازگردان ثبات به اقتصاد کشور و کاهش نرخ تورم و برای ورود به دوران رونق اقتصادی تلاش‌های لازم را انجام می‌دهیم.

جهانگیری یادآور شد: شرکت‌های خارجی علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند و ایران دارای چه شرایطی است که تمامی کشورها برای سرمایه‌گذاری در آن اظهار علاقه نشان می‌دهند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: انسجام داخلی با وجود تنوع قومی، برخورداری از ثبات امنیت در خاورمیانه، ارتقای نقش ثبات‌سازی، منابع طبیعی اعم از ذخایر نفت و گاز و مصرفی، موقعیت ممتاز ایران از نظر جغرافیایی در مسیر ترانزیت دنیا و جمعیت جوان و تحصیل‌کرده ایران از مهم‌ترین شرایط جذاب برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

جهانگیری توضیح داد: در ماه‌های گذشته جلسات ستاد اقتصادی با حضور رئیس جمهور برگزار شده و به صورت جدی به سیاست‌های پساتحریم پرداخته شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه جهت‌گیری سیاست‌های اقتصادی بر دو پایه است گفت: تأکید بر ظرفیت داخلی ایران (دوران‌زایی و برون گرایی) به معنای تعامل با دنیا از جمله جهت‌گیری‌های سیاست اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود. 

وی خاطرنشان کرد: ایران دست کسانی که علاقمند به کار اقتصادی در این کشور است را فشار می‌دهد.

معاون اول رئیس جمهور توضیح داد: اصول قراردادهای نقتی در دولت تثبت شده و منجر به ده‌ها میلیارد دلار در زمینه‌های نفت ، گاز و پتروشیمی و ... ختم شد که در حال معرفی این اصول‌های قراردادی هستیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه در اصطلاح کاستی‌های شبکه حمل و نقل ایران با سیاه‌کاری‌های بسیاری انجام می‌شود، گفت: باید راه‌های باکیفیت از طریق بخش خصوصی و عمومی و با سرمایه‌گذاری منابع خارجی انجام شد.

 وی در ا دامه تصریح ک رد: در این حوزه کریدورها تعریف شده و است و متأسفانه شبکه راه‌آهن ایران دارای محدودیت‌های جدی است که باید خطوط ریلی به مناطق معدنی متصل شود و  این موضوع در اولویت قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: اتصال ریل ایران به کشورهای خارجی و سهم حمل و نقل ریلی در کل بار کشور محدود است که در این دولت باید به دو برابر افزایش یابد.

جهانگیری با اشاره به اینکه حضور بخش خصوصی باید فعال شود و شهرهای اصفهان، مشهد و تبریز باید هر چه سریع‌تر به راه‌آهن‌‌های پرسرعت کشور متصل گردد.

وی با اشاره به اینکه راه آهن سریع‌السیر تهران قم و اصفهان و نیز برقی کردن قطار تهران - مشهد امیدوار هستیم در همین دولت اجرایی شود.

معاون اول رئیس جمهور توضیح داد: در منابع بندری نیز جلب مشارکت خارجی باید به صورت جدی دنبال و ما نیازمند طراحی و برنامه‌ریزی صحیح در این حوزه هستیم.

جهانگیری تصریح کرد: زیرساخت‌های بنادر باید به گونه‌ای طراحی شود که پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در آنها امکان‌پذیر باشد.

وی توضیح داد: باید به سواحل دریایی عمان بیشتر توجه شود و عمران و آبادی سواحل مکران جزء اولویت‌ها قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور یاد‌آور شد: مناطق آزاد جاسک و چابهار باید در اولویت توسعه قرار گیرد و کشورهایی که علاقمند هستند باید به عمل در این حوزه برسند.

جهانگیری در ادامه به صنعت هوایی کشور اشاره کرد و گفت: صنعت هوایی نیازمند اقدامات بسیاری است و باید این حوزه از وضعیت اقتصادی بهتری برخودار شود.

وی توضیح داد: گردشگری جزء اولویت‌های ما در دولت است و در دو سال گذشته به صورت جدی به آن توجه شده است.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: در کنار توسعه صنعت گردشگری صنعت هوایی نیز باید متحول شود و ما برای نوسازی ناوگان هوایی مذاکرات بسیاری را انجام داده‌ایم.

جهانگیری یادآور شد: شرکت خارجی ایران به سیاست‌های دوران پساتحریم توجه جدی کنند و به دنبال جذب فناوری‌های نوین در این حوزه باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار