امام جمعه قم با اشاره به فاجعه منا گفت: باید با حضور همه کشورهای آسیب ‌دیده کمیته حقیقت ‌یاب بی طرف و مورد اعتماد امت اسلامی در این زمینه شکل بگیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم در حرم حضرت معصومه(س) اظهار کرد: مسئله غدیر آخرین اقدام پیامبر اکرم(ص) برای معرفی پیشوای مسلمانان بود ولی این امر از همان ابتدای رسالت مطرح شده بود.

او افزود: حضرت محمد(ص) طی سالیان متمادی و در مناسبت های مختلف انگشت اشاره را به سمت علی بن ابیطالب(ع) گرفته و ایشان را به عنوان امام و ولی جامعه اسلامی معرفی کرده بودند؛ زنجیره ای از اتفاقات و وقایع وجود دارند که پیامبر خدا(ص) علی(ع) را معرفی و منصوب کرده بودند ولی امتیاز غدیر آن است که در واپسین روزهای حیات ایشان و طی مراسمی باشکوه و رسمی، صورت گرفت.

امام جمعه قم با بیان اینکه غدیر مکمل زنجیره ای از اقدامات حضرت محمد(ص) در طول سال های گذشته بوده است گفت: در باب غدیر نخستین نکته آن است که اصل داستان آن از محکم ترین و مستندترین قضایاست و به صورت متواتر نقل شده است؛ قضه غدیر آنقدر آشکار و نمایان بود که به رغم همه دسیسه هایی که در طول قرن های بعد بکار بسته شد تا این قصه محو شود اما عظمت و شکوه غدیر آنقدر بالا بود که باقی ماند.

او ادامه داد: غدیر خورشیدی پرفروغ در جامعه اسلامی است هر چند توطئه های فراوانی بکار گرفته شدند تا این پرچم در اهتزاز نباشد اما شکوه و عظمت غدیر آنقدر بود که باقی بماند؛ بهترین کاری که در عصر ما در تبیین اسناد غدیر صورت گرفت، نگارش کتاب الغدیر توسط علامه امینی است.

اعرافی با بیان اینکه صدها نفر در درجه نخست حدیث، روایت غدیر را نقل کرده اند و در طول سال ها، هزاران محدث، متکلم و عالم پیرامون آن سخن گفته اند گفت: شیعه و سنی در اصل واقعه غدیر متفق القول هستند و همواره در طول تاریخ به غدیر استناد می شده است؛ شعر و ادب عرب همواره داستان غدیر را یک واقعه حقیقی ذکر کرده اند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: تلاش های زیادی از سوی حاکمان جور و مخالفان خاندان پیامبر(ص) صورت گرفت تا غدیر را به خاموشی بکشانند ولی موفق نشدند.

او با اشاره به دلالت حداکثری شیعه از غدیر و دلالت مشترک اسلامی از این واقعه گفت: در غدیر، خط امامت به عنوان امتداد رسالت معرفی شد و تا پایان دنیا ادامه می یابد، این حقیقت ناب غدیر است ولی امروز و همیشه، غدیر از مضمون عام دیگری هم برخوردار است، حاکمیت را باید به دست پیشوای عادلی همچون علی(ع) سپرد، محبت خاندان پیامبر(ص) یک اصل اسلامی و مشترک میان همه مسلمانان است و مرجعیت علمی علی بن ابیطالب(ع) و ائمه هدی(ع) ستون استواری است که همه امت باید از آن بهره مند شوند.

اعرافی بیان داشت: غدیر مشعل فروزان امامت و ولایت است و همزمان با آن، پیام نجات بخشی به بشریت عرضه شده که امروز هم می تواند امت را پیرامون خود جمع کند؛ پرهیز از تندروی های طایفه ای و محبت به خاندان حضرت محمد(ص) از جمله این پیام ها هستند.

او خطبه دوم را با اشاره به فاجعه انسانی منا آغاز کرد و گفت: این فاجعه برای همه ما دشوار و سخت است، به همه داغدیدگان این فاجعه در سراسر کشورهای اسلامی از جمله ایران و برای مجروحان، آرزوی شفای عاجل داریم؛ نکاتی هم در این زمینه لازم به ذکر است که از آن جمله می توان گفت آل سعود مسئولیت اول را در این زمینه دارد.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه عربستان در کنار ظلم هایی که در بحرین و یمن دیگر نقاط عالم مرتکب می ‌شود، در این قضیه قصوری آشکار دارد تصریح کرد: تحلیل‌گر منصفی متوجه می شود تلفات بالای چند هزار نفر در زمانی که این همه ابزار کنترل وجود دارد، قابل پذیرش نیست.

او بدتر از همه این مسائل را فرافکنی آل سعود دانست و افزود: عربستان تقصیر را بر گردن مسلمانان آفریقایی و ایرانی می اندازد، ضمن اینکه اگر رسیدگی بعد از فاجعه صورت می ‌گرفت تلفات به نصف میزان کنونی کاهش می یافت و اینجا هم در خوشبینانه ترین حالت، آل سعود قصور زیادی انجام داده است.

اعرافی با بیان اینکه آل سعود حتی عذرخواهی هم نکرد عنوان داشت: بعد از نهیب رهبر معظم انقلاب بود که آنها حاضر به این کار شدند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه باید با حضور همه کشورهای آسیب ‌دیده کمیته حقیقت ‌یاب بی طرف و مورد اعتماد امت اسلامی در این زمینه شکل بگیرد خاطرنشان کرد: از جمله عوامل این فاجعه انسانی می توان به بی تجربگی، بی مبالاتی و اختلافات داخلی آل سعود اشاره کرد ضمن اینکه عربستان در بحرین و یمن و دیگر نقاط وارد جنگ‌های فراوانی شده و ۲۰ هزار نفر را در یمن کشته که این امر موجب تحلیل توان سعودی ‌ها در مدیریت حج شده است.

او ضمن تقدیر و تشکر از همه مسئولان همچون وزیر بهداشت که بعد از این فاجعه پیگیر ماجرا بوده اند تصریح کرد: مهمتر از همه نهیب رهبر معظم انقلاب بود که آل سعود را به واکنش واداشت تا همکاری داشته و جان باختگان ایرانی فاجعه منا در عربستان دفن نشوند البته از مسئولان می‌ خواهیم با جدیت و همت بیشتر در مقابل این اقدامات سعودی ‌ها ایستادگی کنند و بدانند که ضرر نخواهند کرد.

اعرافی در بخش دیگری از خطبه دوم با اشاره به جنگ و خونریزی در کشورهای منطقه از جمله عراق، یمن، بحرین و سوریه گفت: راز اصلی این جنایات، دست ‌های پنهان استکبار و صهیونیست ‌هاست که می ‌خواهند دنیای اسلام را به آشفتگی بکشانند.

امام جمعه قم با بیان اینکه دست نشاندگان مرتجع منطقه از دیگر عوامل این فجایع به شمار می ‌روند ادامه داد: تئوری‌ های تفرقه، وهابی گری و خونریزی در عربستان و زیر سایه آمریکایی‌ ها تولید می شوند به همین دلیل در هیچ موردی نباید به آمریکا خوشبین بود؛ سخن گفتن منطقی و پرهیز از ساده ‌انگاری در مواجهه با مستکبران امری است که باید از سوی همه مورد توجه قرار گیرد به عبارتی نباید به سادگی، روی خوش به دشمنانی که سابقه آنها روشن است نشان داد.

او با بیان اینکه ما دیپلماسی قوی می خواهیم ولی این دیپلماسی باید همراه با شجاعت باشد گفت: کشورهای استکباری همواره به دنبال نفوذ در میان مسلمانان هستند بنابراین باید به دقت در مقابل این توطئه ایستاد؛ ملت ایران اهل منطق و گفت وگوست ولی ساده انگاری هم راه به بیراهه می برد.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: قم ، امام جمعه ، خطبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.