«پویا نمایی» جایگاه ویژه‌ای در تلویزیون دارد از این رو هنرمندان ما به سراغ ساخت این نوع آثار رفته‌اند که «شکرستان» یکی از این آثار موفق است.

حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «شکرستان» یکی از آثار موفق تلویزیون در حوزه پویا نمایی است که نه تنها کودکان، بلکه بزرگترها را نیز مجذوب خود کرده است.

این مجموعه که به دست هنرمندان با ذوق و سلیقه کشورمان ساخته شده، جوایز بسیاری را از آن خود کرده است و این .موضوع نشان دهنده توانایی هنرمندان ما در ساخت این نوع آثار است.

ضرب المثل‌ها و قصه‌های قدیمی در «شکرستان» داتسان‌های شکرستان پس از هشت ماه تحقیق با بهره‌گیری از ضرب المثل و قصه‌های قدیمی عامیانه ایرانی-شرقی شکل گرفت و در سال 1387 از شبکه دو سیما پخش شد.

ابتدا قرار بود این مجموعه در نود قسمت پانزده دقیقه‌ای پخش شود، اما بعدها فصل‌های دیگری از آن در قسمت‌های بیست و پنج دقیقه‌ای تولید شد که پخش آن تا به امروز ادامه داشته است.

«شکرستان» آینه رفتار مردم داستان این مجموعه که در یک شهر قدیمی رخ می‌دهد، روایتگر زندگی افرادی است که هیچ کدام در جایگاه خود قرار ندارند.

نوع رفتار شخصیت‌ها در هر قسمت علاوه برآن که لبخندی بر روی لبان مخاطبان می‌نشاند، موجب می‌شود تا آنها به فکر فرو رفته و در رفتارهای ناپسند اجتماعی، فرهنگی خود نجدید نظر کنند.

در واقع شخصیت‌های جذاب و دو دست داشتنی «شکرستان» آینه رفتار مردم است.

بازار عروسک‌های شکرستان این پویا نمایی به روش «کات اوت» «بریده مقوا» ساخته شده و دارای بیش از 180 شخصیت است.

شخصیت‌هایی که به دلیل جذابیت آثار فراوانی از آنها در قالب عروسک و نوشت افزار روانه باز شد و طرفداران بسیاری هم پیدا کرد.

«اسکندر» و «ننه قمر» شخصیت‌هایی است که عروسک‌هایشان را می‌توان در دستان کودکان دید.

**از بهلول خردمند تا پادشاه خوش گذران

بهلول: شخصیتی است که با بچه‌ها بازی می‌کند و همه او را دیوانه می‌پندارند، اما در واقع خردمندی است که در هنگام بروز مشکلات، راه حل را می‌داند و نماد خرد ورزی کودک درون است.

ننه قمر: پیرزنی است که با پشت خمیده و چادر گلدار با لهجه‌ اصفهانی حرف می‌زند.

پادشاه و وزیر: پادشاه فردی خوش گذران و ظالم است که وزیر مکار و حیله گر به او در ستمگری کمک می‌کند، اما هیچ گاه موفق نمی‌شود.

**بهترین پویا نمایی


«شکرستان» در جشنواره‌های متعددی حضور داشته جوایز بسیاری را از ان خود کرده است.

جایزه بهترین انیمیشن کودک در دوازدهمین جشن سینمای ایران، بهترین کارگردانی پویا نمایی در جشنواره جام جم کتنها بخشی از جوایز کسب شده این پویا نمایی است.

**هنرمندی جلال ذوافنون و مرتضی احمدی

صدای خاطره انگیز زنده یاد مرتضی احمدی به عنوان راوی، موسیقی گوش نواز جلال ذوالفنون، قلم مهدی اسماعیلی و حضور صدا پیشگانی چون نرگس فولادوند، فرانک رفیعی، جواد پزشکیان، اکبر منانی و سکانداری شوکت حجت در جایگاه مدیر دوبلاژ از دلایل دیده شدن «شکرستان» است.

بی شک هدایت‌های سعید ضامنی و بابک مظری به عنوان کارگردان‌های این مجموعه، موجب موفقیت این اثر شده است.

پویا نمایی ایرانی تغذیه‌ای سالم برای ذهن کودکان ما موفقیت و دیده شدن «شکرستان» دلایل متعددی دارد که می‌ـوان قصه پردازی درست و جذاب، خلق شخصیت‌هایی کودکانه و دوست داشتنی، انتخاب خوب صدا پیشگان و استفاده از قصه‌های عامیانه را از این دلایل برشمرد.

گلستان سعدی، قصه‌های شاهنامه و قصه‌های مثنوی تنها بخشی از ادبیات غنی ایرانی است که قابلیت تبدیل شدن به آثار موفق انیمیشنی برای کودکان را دارند، البته آثاری در این حوزه با بهره گیری از ادبیات ایرانی توسط هنرمندانمان ساخته شده است که علاوه بر «شکرستان»،«تاریخ از این ور» و «قصه‌ ما مثل شد» را می‌توان نام برد.

شاید تعداد پویا نمایی‌های ایرانی انگشت شمار نباشد، اما یاد هم نیست و برای تغذیه فکر و روح کودکان این سرزمین نیازمند آثار بیشتری هستیم.

آثاری که می‌توانند با تغذیه صحیح و اصولی ذهن کودکان ان هم با مواد مغذی ایرانی و فرهنگی غنی از بیمار شدن ذهن آنها توسط آثار غربی جلوگیری کرد.

**پویا نمایی ایرانی نیاز کودکان امروز

«پویا نمایی» یکی از راه‌های موثر در آموزش رفتارهای درست و اصلاح رفتارهای ناپسند کودکان است از این رو این نوع آثار جایگاه ویژه‌ای در تلویزیون دارند.



تلفیق رنگ‌های شاد و استفاده از صداهای جذاب و کودکانه در خلق شخصیت‌های انیمیشنی می‌تواند در جذب کودکان به سوی این آثار تاثیر گذار باشد.

در این سال‌ها شاهد پخش آثار پویا نمایی بسیاری از تلویزیون بودیم که با تاسیس یک شبکه مستقل برای این نوع آثار تنوع آنها نیز بیشتر شد، هر چند شبکه «پویا» انیمیشین‌های جذاب و متفاوتی را در جدول پخش برنامه‌های خود قرار داده است، اما هنوز هم جای خالی آثار هنرمندان ایرانی در این شبکه خالی است. آثاری که با به تصویر کشیدن فرهنگ غنی ایران و ایرانی می‌تواند در آموزش رفتارهای اجتماعی به کودکان این سرزمین موثر باشد.

بی‌شک، با حمایت از جوانان و هنرمندان  با استعداد و تمرکز و توجه بیشتر به پویا نمایی می‌توان شاهد تولید آثار موفق بی‌شماری آن هم به دست هنرمندان ایرانی و خلق و معرفی قهرمان‌هایی از این مرز و بوم بود.

قهرمان‌هایی که می‌توانند جایگزین مناسبی برای اسپایدرمن، باربی و هزاران قهرمان‌های غربی که به ستارگانی در ذهن و قلب معصوم کودکان ما تبدیل شده‌اند باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار