هدف از سفر هیات‌های خارجی توسعه صادرات و جذب سرمایه‌گذار است اما آمار گمرک نشان می‌دهد که صادرات ایران به برخی از این کشورها بسیار ناچیز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای، اروپایی‌ها با تبادل هیات‌های تجاری از علاقه خود به حضور در بازار ایران خبر دادند.

یکی از کشورهایی که با هیاتی بزرگ به ایران سفر کرد فرانسه بود که در طی سفر خود خبر از عزم و اراده جدی این دولت برای ارتباطی پایدار و طولانی مدت با ایران خبر داد.

در این سفر وزیر مشاور فرانسه از حمایت این کشور برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی خبر داد و گفت: فرانسه به دنبال افزایش سهم ایران در تجارت جهانی است.

همچنین سخنگوی دولت فرانسه نیز با اشاره به عزم جدی این کشور برای توسعه روابط پایدار با ایران گفت: باید از شرایط جدید پیش آمده استفاده بهینه شود. اگر چه تبادل هیات‌های خارجی و جذب سرمایه‌گذار در اقتصاد نقش مهمی را ایفا می‌کند اما این روزها تجار دل نگرانی‌هایی از حضور هیات‌های تجاری دارند .

براساس این گزارش برخی از فعالان اقتصادی معتقد هستند که ایران در شرایط جدید نیاز به جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد و جهت بهبود صنعت وتجارت باید هیات‌های تجاری تبادل شوند.

اما در مقابل برخی دیگر می‌گویند تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشده تبادل هیات‌های تجاری بیهوده است و باید حرف وعمل اروپایی‌ها یکی باشد و درمرحله اول اقدام به رفع تحریم کرده و سپس به ایران بیایند.

همکاری مشترک با شرکت‌های شبه دولتی نیز دغدغه دیگر این روزهای بخش خصوصی است که دل نگرانی این موضوع هستند که نکند باز دولت فربه‌تر شود.

نگاهی به آمار تجارت خارجی نشان می‌دهد که در پنج ماهه نخست سال جاری فرانسه  دهمین صادرکننده کالا  به ایران بود.

بر همین اساس 16 هزار و 301 تن کالا به ارزش 242 میلیون و 641 هزار و 190 دلار از فرانسه به ایران صادر شد.

این میزان واردات فرانسه بامدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 77.46 درصد و از نظر ارزشی 6.12 درصد کاهش رانشان می‌دهد.

این در حالی است که بر اساس آمار گمرک ایران صادرات چشمگیری به فرانسه در مدت یاد شده نداشته است.

بر اساس این گزارش اگر چه جذب سرمایه گذار خارجی به بهبود شرایط اقتصاد کمک می‌کند اماباید با نگاهی به گذشته پیش رفت و در شرایط پساتحریم فقط ایران به دروازه واردات کالای خارجی تبدیل نشود و در شرایط جدید شاهد حضور چشمگیر کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی باشیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار