ویروس ذغالی یک میلیون و 400 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرس را خشک کرده و یا در آستانه خشکیدگی قرار داده است.

حمله ویروس ذغالی به جنگل‌های بلوط زاگرسبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جنگل‌های بلوط زاگرس از شمال غربی ایران در استان آذربایجان غربی آغاز و امتداد آن تا 10 استان دیگر از جمله استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهر محال و بختیاری، کهگلویه و بویر احمد و فارس ادامه دارد و این جنگل‌ها با شش میلیون هکتار مساحت 40 درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند. ولی تا به امروز 6 سالی می‌شود که آفت ویروس ذغالی به جان جنگل‌های بلوط زاگرس افتاده و در حال پیشروی است.

ویروس ذغالی چیست؟

ویروس ذغالی یا بیماری زوال بلوط، آفتی است که همواره در خاک وجود دارد اما با استفاده از فرصت گرم شدن هوا، خشکسالی، ریزگردها و کشت در جنگل‌ به بلوط‌ها حمله کرده و آنها را خشک و آماده تبدیل به ذغال می‌کند.

میزان نابودی جنگل‌های بلوط

کرمانشاه 527 هزار هکتار جنگل دارد که حدود 150 هزار هکتار آن بین 5 تا 40 درصد به ویروس ذغالی آلوده شده‌اند.

مراد شیخ ویسی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در این باره می‌گوید: عمده خشکیدگی جنگل‌های کرمانشاه بین 5 تا 15 درصد است و در شهرستان گیلانغرب میزان خشکیدگی بلوط‌ها به 40 درصد هم رسیده است.

احیای بلوط‌ها

احیای بلوط‌ها در دستور کار هیات دولت قرار گرفته و سازمان‌های  مرتبط موظف شده‌اند پدیده خشکیدگی بلوط را پیگیری کنند.

 ویسی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در این خصوص می‌گوید: کار عملیاتی احیای بلوط‌ها و رسیدگی به پدیده خشکیدگی آنها از سال 93 آغاز شده است.

گستردگی خشکیدگی جنگل‌های زاگرس

کارشناسان جنگل‌های بلوط می‌گویند که گستردگی خشکیدگی جنگل‌های زاگرس در استان‌های ایلام، لرستان، کهگلویه و بویر احمد، کرمانشاه، فارس، چهار محال و بختیاری و خوزستانت دیده می‌شود.

سرعت عملیات احیای بلوط باید چند برابر شود

حالا که نیمی از جنگل‌‌های بلوط در کرمانشاه تبدیل به ذغال شده و جنگل‌های سایر استانها نیز با سرعت در حال ابتلا به ویروس ذغالی است باید عملیات احیا با سرعت بیشتری به کار آید چرا که شش سالی است که از ورود این بیماری به جنگل‌های بلوط زاگرس می‌گذرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: زاگرس ، بلوط ، ذغالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار