روندکاهشی کاشت بسیاری از محصولات آب بر همانند هندوانه، سیب زمینی، ذرت و ... باید شتاب بیشتری بگیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این خبر افزود: لازم است کارشناسان ترویج کشاورزی نیزبا تمرکز بیشتر نسبت به معرفی محصولات جایگزین و کم مصرف اقدام کنند تا روند تخلیه سفره های آب زیرزمینی کاهش داده شود، چرا که مشکل آب نه خاص استان فارس  بلکه مشکلی کشوری  بوده و روند کنونی مصرف آب تا همین جا هم فاجعه بار بوده است.

دکتر محمد مهدی قاسمی تصریح کرد : هندوانه، ذرت، برنج و برخی دیگر از محصولات آب‌بری که این روزها در بازار می‌بینیم حاصل کشت کشاورزانی است که شاید هزاران لیتر آب را صرف تولید مثلا یک تن محصول می‌کنند و بعد ناچارند آن را به بهایی اندک به فروش برسانند و حتی گاهی ناگزیرند به دلیل پایین بودن قیمت آن محصول در بازار از برداشت محصول خود اجتناب کنند.

وی افزود: "برخورداری از آب، خاک و اقلیم مناسب، فارس را به یکی از استان های موفق در زمینه کشاورزی تبدیل کرده، اما در شرایط کنونی آیا نباید برای استفاده مناسب‌تر از این سرمایه‌های خدادادی تدبیری اندیشید ؟

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس با تاکید بر این‌که بحران آب جدی است، مقابله با خشکسالی و بحران آب را در گرو مدیریت منابع آبی موجود برشمرد و افزود : یکی از مهمترین کارهایی که سازمان جهاد کشاورزی در راستای مدیریت مصرف آب انجام داده است اجرای اصلاح طرح الگوی کشت است.

وی محدود کردن کشت محصولات با نیاز آبی بالا را نیازمند تصویب قانون دانست و با تاکید بر ضروری بودن تصویب قانون الگوی کشت، ادامه داد: تصویب این قانون در شرایط کنونی که کشور در معرض بحران آب و خشکسالی است، برای ممنوعیت کشت محصولات آب بر می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس گفت: تا زمانی که قانون الگوی کشت تصویب نشود، محدود کردن کشت محصولات آب‌بر توسط نهادهایی مثل سازمان جهادکشاورزی تنها می‌تواند در حد یک توصیه باشد.

وی با بیان این‌که لایحه مربوط به تصویب قانون الگوی کشت توسط دولت در حال تدوین است، افزود: در تدوین این لایحه باید محدودیت کشت محصولات آب‌بر با استفاده از اهرم‌های اجرایی مناسب مورد توجه قرار بگیرد.

قاسمی رعایت الگوی کشت را نیازمند اهرم‌های کنترلی دانست و ادامه داد: در صورت تصویب قانونی در مجلس در این خصوص بهتر می‌توان برنامه‌های مربوط به محدودیت کشت محصولات با نیاز آبی بالا را اجرایی کرد.

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر تنها کاری که مجموعه جهادکشاورزی در زمینه الگوی کشت می‌تواند انجام دهد این است که به ارائه توصیه‌هایی اکتفا کند، اظهار کرد: در حال حاضر نه تنها هیچ قانون و اهرمی برای ملزم کردن کشاورزان به الگوی کشت وجود ندارد، بلکه حتی به دلیل آزادشدن قیمت نهاده‌های کشاورزی هیچ نوع برنامه تشویقی نیز برای سوق دادن کشاورزان به کشت‌های متناسب با شرایط آب و هوایی یک منطقه وجود ندارد.

این مسئول انجام کارهای ترویجی را طولانی مدت دانست وگفت: نداشتن ساز و کار قانونی با ضمانت اجرایی لازم برای رعایت الگوی کشت، روند ایجاد الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی یک منطقه را کند و دشوار می‌کند.

عالی ترین مقام کشاورزی فارس افزود: در شرایط کنونی اگرچه از کشت محصولات با نیاز آبی بالایی مثل برنج، هندوانه و... حمایت نمی‌شود، اما پاسخ این سئوال‌ که آیا این عدم حمایت‌ها توانسته و یامی‌تواند در ممنوعیت کشت محصولات با نیاز آبی بالا در نقاط مختلف اثرگذار باشد ، منفی است، چرا که تنها عدم حمایت نمی‌تواند از کشت این محصولات آب‌بر جلوگیری کند و اساسا ساز و کار و میزان این حمایت‌ها نیز آن‌قدر نیست که بتواند در عدم گرایش کشاورزان به سوی کشت محصولات آب‌بر اثرگذار باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به برنامه‌های جهادکشاورزی جهت مقابله با بحران کم آبی اشاره کرد و گفت: در این راستا تولید برخی محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا محدود می‌شود. و همچنین درخصوص محصولی همچون چغندر، کم کردن کشت بهاره و پرداختن به کشت پاییزه دنبال می‌شود.

وی حمایت از کشت ارقام زودرس، میان رس و مقاوم به خشکی و همچنین کشت‌های گلخانه‌ای را از دیگر راهبردهای این سازمان عنوان کرد و افزود : توسعه روش‌های نوین آبیاری از مهم‌ترین برنامه‌ها برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است.

انتهای پیام/س
برچسب ها: کاهش ، کاشت ، آب بر ، شتاب ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.