طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، نمره ایران در شاخص رقابت‌پذیری جهانی 4.09 عنوان شده که نشان از بهبود 9 پله ای رتبه ایران نسبت به سال گذشته دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق گزارش "شاخص رقابت‌پذیری جهانی" که از سوی مجمع جهانی اقتصاد منتشر می شود نمره ایران 4.09 عنوان شده که نشان از بهبود 9 پله ای رتبه ایران نسبت به سال گذشته دارد.

رتبه ایران در میان 144 کشور جهان بر مدار 74 ایستاده است، این در حالیست که سال گذشته به لحاظ این شاخص رتبه 83 و امتیاز 9.03 نصیب کشور شده بود به گونه ای که رتبه ایران در سال گذشته یک پله نزول و در سال 2013 نسبت به سال پیش از آن 16 پله نزول کرده بود.

بر اساس این گزارش؛ سه کشور رقابت پذیر جهان بر اساس این شاخص به ترتیب شامل سوئیس با نمره 5.76، سنگاپور با نمره 5.68 و آمریکا با 5.61 می شود.

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد به صورت کلی تر ده اقتصاد رقابت پذیر دنیا به ترتیب سوئیس، سنگاپور، امریکا، آلمان، هلند، ژاپن، هنگ‌کنگ، فنلاند، سوئد و انگلیس است.

گفتنی است؛ فاکتورهایی که برای تعیین شاخص رقابت‌پذیری مورد بررسی قرار می‌گیرند به 12 گروه تقسیم می‌شوند. این گروه‌ها به این ترتیب هستند، «ارکان رقابت پذیری» اعم از «نهادها»، «زیرساخت‌ها»، «محیط اقتصاد کلان»، «بهداشت و آموزش ابتدایی»، «آموزش عالی و حرفه‌ای»، «کارآیی بازار کالا»، «کارآیی بازار نیروی کار»، «پیشرفته بودن بازار مالی»، «آمادگی تکنولوژیک»، «اندازه بازار»، «پیشرفته بودن بنگاه‌های تجاری» و «نوآوری».

نمره هر کشور با بررسی این فاکتورها برآورد می‌شود و هرچه این نمره بیشتر باشد، اقتصاد آن کشور از رقابت‌پذیری بیشتری برخوردار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار