وزیر راه و شهرسازی گفت: بندر چابهار در آینده نزدیک تبدیل به یک کریدور بین‌المللی و بزرگ برای جابجایی کشتی‌های بزرگ اقیانوس‌پیما می‌شود.

بندر چابهار در آینده نزدیک تبدیل به یک کریدور بین‌المللی می‌شودبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز جهانی دریانوردی با اشاره به اینکه بحث دریا و بنادر از حیث تجارت، اقتصاد و امنیت در حوزه توسعه ملی بسیار پراهمیت است، گفت: ما تنها به بحث‌های اجرایی و پروژه‌های تصمیم‌گیری نباید بسنده کنیم و این موضوع نیاز به تجدیدنظر کلی دارد.

وی در ادامه افزود: متأسفانه ما در منطقه‌‌ای هستیم که بسیار پرآشوب و پرمعضل است و ما در کشورهای همسایه همچون یمن، پاکستان و افغانستان دچار جنگ‌های خانمان‌سوز بسیاری هستیم.

آخوندی در ادامه اظهار داشت: تمام قدرت‌های بزرگ جهانی با پذیرش موافقت‌نامه برجام به صلاحیت و قدرت ایران تأکید و آن را به رسمیت شناختند و به این موضوع پرداختند که بدون کشور ایران امکان تأمین امنیت منطقه‌ای وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حوزه دریا کشور ایران به عنوان یک قدرت دریایی پذیرفته شده و ایران تبدیل به یک قدرت صلح در جهان شده است.

وی یادآور شد: یک فصل تازه‌ای از نظام امنیت منطقه‌ای شروع شده که این موضوع بر امنیت جهان تأثیرگذار است.

آخوندی با اشاره به اینکه دریا یک تجارت دریایی و جهانی است و بدون امنیت قابل انجام و تحقق نیست، گفت: توجه به ابعاد امنیتی بسیار مهم است و باید به طور کامل به این موضوع توجه داشته باشیم.

آخوندی اظهار داشت: توافق یک کشور با پنج کشور تنها بر اختلاف یک موضوع نیست بلکه داستان ایجاد یک نظم و امنیت جدید است و سایر کشورها نمی‌خواستند که ایران به عنوان یک قدرت بزرگ شناخته شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بعد از پنج سال کشورهای بزرگ دنیا این قدرت را به رسمیت شناختند و از موضع یک کشور در شرافت ایران توافق کردند.

آخوندی توضیح داد: علاوه بر ایجاد امنیت در منطقه ما باید با یک آرایش جدید در ابعاد اقتصادی- سیاسی و امنیتی در منطقه ظاهر شویم.

وی تأکید کرد: برای ایجاد تعادل و افزایش جایگاه ایران در دنیا باید به مسئولیت‌های منطقه‌ای خود توجه داشته باشیم و در مقابل قدرت‌های منطقه‌ای و فراملی باید احساس مسئولیت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: ایران باید در جهت  توسعه گام بردارد و این موضوع توسط رئیس جمهور تأکید شده اسنت که ما همواره به دنبال ایجاد امنیت در منطقه هستیم و حاضر هستیم برای ریختن یک خون کم‌تر با هر کشوری مذاکره کنیم.

آخوندی با اشاره به اینکه یک سهم عمومی از موقعیت ایران در دریا باید داشته باشیم و از لحاظ اقتصاد، سیاست و امنیت باید نقش و مسئولیت‌های خود را شناخته و منافع ملی را در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: در سیاست برد- برد باید منافع مشترک و منافع ملی را در نظر بگیریم و از سویی دیگر باید برای منافع منطقه‌ای نیز برنامه‌ریزی و تلاش کنیم در نتیجه نگاه در حوزه اقتصاد باید یک نگاه برد- برد باشد.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه کشور چین دو پروژه بزرگ را شروع کرده است، گفت: ایجاد یک راه ابریشم جدید و دسترسی به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان اولین پروژه بزرگی است که کشور چین برای راه‌اندازی این پروژه فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده است در نتیجه کشور ایران برای برقراری و سرمایه‌گذاری در این پروژه باید برنامه‌ریزی دقیق انجام دهد.

آخوندی اظهار داشت: باید به گذشته برگردیم و با استفاده از میراث تمدنی خود به نحوی راه ابریشم را بازآرایی و بازسازی کنیم و سرمایه گذاری‌‌های میلیارد دلاری انجام دهیم.

وی یادآور شد: نباید تنها به یک بحث شعاری و استراتژیک بسنده کنیم بلکه باید به طور کامل راه ابریشم را مورد بازنگری کلی قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران در نقش دریا باید به بازار جهانی توجه و اتفاقات را شناسایی کند، گفت: باید منافع ملی ایران را شناسایی کنیم و با توجه به تهدیداتی که با آن روبرو هستیم به قدرت استراتژیک توجه جدی کنیم.

آخوندی در ادامه به سرمایه‌گذاری‌ که در حوزه حمل و نقل و دریا انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: در سفری که رئیس جمهور قرقیزستان به کشور ایران داشت به راه‌اندازی خط راه‌‌آهن ایران، افغانستان، ‌تاجیکستان، قرقیزستان و چین تأکید کرد و ایران باید از این فرصت در کریدور راه ابریشم و اتصال به آب‌های خلیج فارس استفاده کند.

وی اظهار داشت: کشور ایران باید تمامی سرمایه‌گذاری‌ها و اتفاقاتی که در این حوزه رخ می‌دهد را رصد کند و این در حالی است که سهم ایران ومنافع ملی را باید بیشینه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد : کشور هند چندین سال است که به دنبال برقراری ارتباط از طریق چابهار به آسیای میانه است و این از موضوعات محوری است که نخست وزیر هند برآن تأکید دارد.

آخوندی یادآور شد: این موضوعات حاکی از آن است که باید به بازآرایی راه ابریشم توجه کنیم در این کریدور با وجود تمامی مشکلات باید سرمایه‌گذاری گسترده انجام دهیم.

وی افزود: راه ابریشم یک مسیر بین‌المللی است که از چندین کشور مختلف عبور و به آب‌های آزاد متصل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:  توجه به سواحل مکران تنها یک موضوع محلی و منطقه‌ای نیست بلکه این یک موضوع است که در سطح کل منطقه‌ای جهان مورد اهمیت است.

آخوندی تصریح کرد: باید در این منطقه مزیت رقابتی را افزایش و مزیت نسبی را به آن اضافه کنیم و ما موظف هستیم که در این بازآرایی نقش بسیار مهمی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: به زودی چابهار تبدیل به یک بندر بزرگ می‌شود که کشتی‌های بزرگ اقیانوس پیما در آن رفت وآمد می‌کند و تبدیل به یک مرکز برای تجارت عمده حمل و نقل در جهان می‌شود بنابراین نباید به تأسیسات اکتفا کنیم بلکه با یک کار تجاری می‌توانیم آن را توسعه دهیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: چابهار تنها یک بندر نیست بلکه با ایجاد یک شهر و سکونت‌گاه‌های بسیار مهم می‌توانیم سطح رفاه و نوآوری را در آن افزایش دهیم.

آخوندی تصریح کرد: در جایی مانند چابهار ما باید یک کانال جذب جمعیت ایجاد کنیم و در مناطقی که جمعیت وجود داشته باشد می‌توان اقتصاد را گسترش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با یک نگاه عمیق به سواحل جنوبی و شمالی کشور می‌توان کریدورهای دریا، ریل و جاده را به یکدیگر متصل کنیم و یک حمل و نقل ترکیبی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار