جاش ارنست: اذعان روسیه به انتقال سیاسی در سوریه یک پیشرفت است

سخنگوی کاخ سفید گفت: اینکه روسیه اذعان دارد انتقال سیاسی در سوریه لازم است، یک پیشرفت مهم محسوب می شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در گفتگو با شبکه ام اس ان بی سی گفت: اینکه روسیه اذعان دارد در سوریه باید دوره انتقال قدرت صورت گیرد یک اذعان مهم است.

در حالی که آمریکا اختلاف نظرهای آشکاری درباره ادامه حضور اسد بر مسند قدرت در سوریه با روس ها دارد، اما روس ها نیز موافقند و به این مسئله اذعان دارند که انتقال سیاسی در سوریه لازم است.

روسها این مسئله را اذعان دارند که به رغم همه چالش هایی که با داعش داریم، علت ریشه ای و اصلی مشکلات در سوریه سیاسی است و نیازمند راه حلی سیاسی است و این یک پیشرفت بسیار مهم است. 

مسئله دیگر که غیرقابل انکار است اینکه اسد مشروعیت خود را برای رهبری سوریه از دست داده است.

سخنگوی کاخ سفید گفت: بسیاری از ناظران که شرایط کنونی را دنبال می کنند منتظر اقدام آتی باراک اوباما برای تحت فشار قرار دادن ولادیمیر پوتین و رویارویی این دو نفر هستند و مسئله را شخصی کرده اند.

با این حال شرایط واقعا این گونه نیست مسئله به حفاظت از منافع آمریکا باز می گردد.

وی افزود: این گونه مسایل تصمیم گیری های آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد. چالشی که در این جا واقعا وجود دارد این است که ما اجازه ندهیم شرایط در سوریه از این وخیم تر شود.

ما در حال حاضر با استفاده از ائتلاف و نیروهای نظامی خود توانسته ایم فشار زیادی بر داعش وارد کنیم.

با این حال در نهایت ما باید به یک راه حل سیاسی دست پیدا کنیم، اما واقعیتی که وجود دارد این است که درباره اینکه این راه حل سیاسی چگونه است اختلاف نظرهایی وجود دارد با این حال اینکه گفته می شود که راه حلی سیاسی به هر حال وجود دارد یک پیشرفت است اکنون باید بازگردیم به جامعه بین المللی و ببینیم که می توانیم این مسئله را حل و فصل کنیم.

حل و فصل این مسئله بسیار دشوار است. ما اکنون باید این مسئله را مد نظر قرار دهیم که باراک اوباما پیش از این گفته است که اعزام نیروهای نظامی به هیچ وجه در جهت منافع ملی آمریکا نیست و این کشور قصد ندارد تعهدی دراز مدت در سوریه داشته باشد. با این حال اینکه روسیه به راه حل سیاسی در سوریه اذعان دارد می تواند یک نقطه شروع جدید باشد.
 
سخنگوی کاخ سفید گفت: در حاشیه مجمع عمومی اوباما و پوتین این فرصت را داشتند که خارج از تنش ها در فضایی آرام و دور از تنش به تبادل صریح دیدگاههای بپردازند.

آنها درباره مسایلی که درباره آن توافق دارند از جمله از اینکه در سوریه نیاز به فرآیند و راه حلی سیاسی است و نیز در باره مسایلی که درباره آن اختلاف نظر داشتند از جمله استفاده از توان نظامی در سوریه به گفتگو پرداختند.

ارنست افزود: مطرح کردن این سوال که تاریخ چه قضاوتی درباره نحوه اقدام دولت باراک اوباما درباره تحولات سوریه خواهد داشت، نشان می دهد که این مسئله و واکنش جامعه بین المللی درباره شرایط کنونی در سوریه چقدر دشوار است.

در هفتادمین سالگرد تشکیل سازمان ملل، این مسئله نشان می دهد بسیج جامعه بین المللی برای واکنش به یک بحران چقدر دشوار است.

فکر می کنم نخستین مسئله ای که تاریخ مد نظر قرار خواهد داد درسی است که باراک اوباما از حوادث منتهی به جنگ عراق گرفت و رئیس جمهور تصمیمی بسیار استراتژیک اتخاذ کرد و اعلام کرد که آمریکا نیرو به سوریه اعزام نخواهد کرد.

مسئله دیگری که تاریخ به آن اذعان خواهد کرد این است که ایران در پیگیری جنگ غیرمستقیم در منطقه بسیار موفق و در منطقه بسیار بی ثبات کننده عمل کرده است.

همچنین از سوی دیگر گروههای سنی مختلفی در منطقه حضور دارند که قادر نیستند به طور موثر منافع خود را سازماندهی کنند و اینکه گروههای افراطی سنی وجود دارند که در پیگیری منافع خود بسیار موثر عمل کرده اند و در نهایت شرایط کنونی ایجاد شده است.

با این حال اینکه آمریکا توانسته است داعش را تحت فشار قرار دهد و حملات این گروه را در منطقه و توان اقدام این گروه را محدود کرده است، یک پیشرفت محسوب می شود.

باراک اوباما به هیچ وجه از اینکه خط قرمز اقدام نظامی برضد سوریه را نقض کرد پشیمان نخواهد شد زیرا در صورتی که آمریکا اقدام یک جانبه صورت داده بود و نظامی به سوریه اعزام می کرد در شرایط بسیار بدتری قرار می گرفت. 

اگر ما به سوریه حمله می کردیم این کشور اکنون نیز سلاح شیمیایی داشت. با این حال اکنون آنها سلاح شیمیایی ندارند و در واقع منافع آمریکا تامین شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار