کارگردان نمایش «مترسک» گفت؛ موضوع این نمایش دغدغه تمام دنیاست و خیلی راحت می‌تواند با تماشاگران خود ارتباط بقرار کند.

مهرداد خامنه‌ای کارگردان نمایش «مترسک» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اثر خود گفت: «مترسک» اقتباسی از نمایشنامه «چهار صندوق» آقای بیضایی است که سال 2012 هم آن را در نروژ روی صحنه برده‌ام.

وی درباره تغییرات بوجود آمده در نمایشنامه اقتباسی خود بیان کرد: در این بازنویسی شکل سنتی و ایرانی نمایش تغییر کرده و به سبک اروپایی آن نزدیک‌تر شده است، در واقع می‌توان گفت داستان همان بوده ولی شخصیت‌ها به گونه‌ای دیگر تغییر یافته‌اند و آن تضاد و حالت طبقاتی هم برداشته شده است.

خامنه‌ای در ادامه افزود: به دلیل اینکه در ایران زندگی نمی‌کردم و به نمایش سنتی ایرانی واقف نبودم و از طرفی به دلیل این که برای تماشاگران اروپایی این تغییرات جذابیت داشت. آن را از نمایش سنتی ایرانی خارج کردم.

کارگردان نمایش «مترسک» در رابطه با داستان این اثر عنوان کرد: داستان ما چهار شخصیت دارد که بخاطر خطراتی که در دنیای زندگی خود احساس می‌کنند، مترسک می‌سازند و همه تغییرات را در اختیارش می‌گذارند اما مترسک متوجه می‌شود که ممکن است روزی کنار گذاشته شود به همین جهت سلاح‌ها را بر علیه آنها استفاده می‌کند و همین امر موجب ادامه اتفاقات داستان می‌شود.

وی در خصوص انگیزه خود برای انتخاب این اثر مطرح کرد: به نظرم موضوع این نمایش دغدغه تمام دنیاست و می‌تواند خیلی راحت ارتباط خود را با تماشاگران برقرار کند، دنیایی که پر شده از مترسک‌ها و آشوب‌گری آن‌ها بر سر مسائل متخلف.

خامنه‌ای با بیان اینکه در طول نمایش از فیلم‌های مختلف تاریخ سینما استفاده کرده، بیان کرد: با فیلم‌های «مطب دکتر کالیگاری» و «سگ آندولسی» نمایش شروع می‌شود و سعی کرده‌ام از سبک‌های گوناگون در این نمایش استفاده کنم. حتی در فضای دکوری این نمایش صندوقچه‌ای وجود ندارد بلکه صندوق‌ها با نورپردازی ایجاد شده‌اند. 

وی درباره بازیگران و نقش‌های آنها مطرح کرد: معمولاً نقش یک تاجر را یک خانم ایفا نمی‌کند، اما من در این نمایش برای شخصیت‌هایی از این دست، بازیگر خانم انتخاب کرده‌ام که متفاوت با نمایش‌های دیگر است.

خامنه‌ای در راستای انتخاب موسیقی «مترسک‌» اظهار داشت: از موسیقی کشور‌های مختلف استفاده کرده‌ام که مربوط به شیلی، جنگ‌های داخلی اسپانیا و فرهنگ‌های مختلف دیگر می‌شود و همه این‌ها در کنار هم یک ترکیب خوب را ایجاد کرده است.

گفتنی است؛ نمایش «مترسک» به کارگردانی مهرداد خامنه‌ای در سالن نمایشی موزه انتظامی از 6 الی 29 مهرماه ساعت 20:15 روی صحنه می‌رود.

عوامل این نمایش عبارتند از:

بازیگران: غزال کنعان پناه، ندا اصغری، آنا ذرشین، مریم صیاد مقدم، هادی بیلان

دستیار کارگردان: شیرین میرزا‌نژاد

طراح لباس: سحر شجاعی، طراح گرافیک: یوریک کریم مسیحی.

عکاس: کارین کریم مسیحی

منشی صحنه: شیرین میرز‌نژاد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار