شخصیت‌های وابسته قادر به تصمیم گیری برای زندگی خود نیستند و باید بر روی باورهای انها با استفاده از تکنیک‌های شناختی و رفتاری تغییر ایجاد شود.

فاطمه منفرد پویا روانشناس در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: زیربنای شخصیت‌های وابسته اضطراب است، این افراد دارای اعتماد به نفس پایین بوده و به خود اطمینان کمی دارند و دائماً باید یک نفره تکیه‌گاه این گونه افراد باشد برای بهبود عملکرد شخصیتی این‌گونه افراد در ابتدا باید از اضطراب انها کم شود و بر نقاط قوت آن تأکید شودو تفکرات خویش را تقویت کند در این گونه افراد توانایی‌ها باید پررنگ شود در این گونه افراد باید باورهایشان را تغییر داده شود با استفاده از تکنیک های شناختی و رفتاری.

وی عنوان کرد: افرادی که استقلال ندارند احساس می‌کنند که انسان کاملی نیستند و دائماً دیگران را بزرگ می‌کنندو خود را ناتوان اما دلبستگی ایمن خوب است بدین گونه که فرد از دیگر ان محبت بگیرد و متقابلاً محبت را آنان هدیه کند. دلبستگی شخص از کودکی در او شکل می‌گیرد اگر از زبان کودکی نیاز‌های او به موقع برطرف نگردد دلبستگی ایمن شکل نمی‌گیرد.

وی افزود: شخص وابسته از برنامه‌های زندگی خود عقب می‌افتد اگر خانواده او چنین احساسی را نسبت به شخصیت نمایند خانواده یا هسمر و نزدیکان او قادر خواهند بود که با وی مصاحبه‌ی گزینشی نمایند که روانشناس با شخصی که می‌خواهد درباره فرد وابسته اقدام  صحبت می‌کند و آگاهی های لازم را به اومی دهد تا شخص کمک کننده بتواند در ذهن شخص دارای وابستگی کانال جدیدی باز نماید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار