تبریز؛

افزایش 10 درصدی بیماری کلیوی در آذربایجان شرقی

53 بیمار کلیوی در آذربایجان شرقی در طی 6 ماه نخست سال جاری جراحی و پیوند کلیه شدند.

افزایش 10 درصدی بیماری کلیوی در آذربایجان شرقیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی تبریز با اعلام این خبر از افزایش 10درصدی آمار بیماران کلیوی درآذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود : مبتلایان به بیماری کلیوی در استان روند صعودی دارد و هم اکنون 960 بیمار کلیوی در استان تحت درمان هستند .

عادل فیروزی با اعلام افزایش 4 درصدی پیوند کلیه در 6 ماه نخست سال در مقایسه با مدت مشایه سال قبل تصریح کرد :همه جراحی ها و پیوند های کلیه موفقیت آمیز بوده و بجر یک مورد که علت فوت آن بیماری غیر از کلیه بوده است .

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به خدمات ارائه شده به بیماران کلیوی زیر پوشش گفت: با تشخیص پزشک، بیمار به انجمن معرفی می شود و تا زمان دریافت کلیه از ارائه خدمات بهره مند می گردد و این انجمن به بیماران دارای پرونده در ارائه خدمات دارویی،ومراقبتی دیالیز ونیز در خرید کلیه به افراد نیازمند کمک میکند .

وی همچنین تصریح کرد:انجمن مبلغ ۱۴ میلیون تومان برای فرد اهدا کننده کلیه در نظر گرفته است..

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی همچنین با بیان فرهنگ سازی اهدا، عضو پس از مرگ مغزی گفت : امروزه حتی در فضای مجازی هم افراد با پر کردن فرم نام نویسی نسبت به اهداء عضو خود این اخلاق انسان دوستانه را ترویج می دهند .

از سوی دیگر ارولوژیست و جراح پیوند کلیه سرشناس در تبریز در گفتگو اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مردم استان های آذربایجان شرقی،غربی و خوزستان از بیماری های کلیوی بیشتر از سایر استانها رنج می برند.

به گفته پروفسور افشار زمردی بیمارستان امام رضا در تبریز تنها مرکزجراحی وپیوند های کلیه در آذربایجان شرقی است وهر هفته 2 تا3 مورد پیوند کلیه با موفقیت در این مرکز انجام می شود. تنها جراح وفوق تخصص پیوند کلیه در تبریز تاکید کرد: برای کاهش بیماریهای کلیوی باید یک فرهنگ سازی و اطلاع رسانی قوی درباره آگاهی از نحوه پیشگیری از بیماری کلیوی و تغذیه در جامعه صورت گیرد.

پروفسور زمردی ورزش کردن و مصرف مداوم آب را در سلامتی کلیه ها بسیار موثر دانست و اعلام کرد: مصرف خود سرانه دارو به ویژه مسکن ها مصرف نمک و روغن بیشترین آسیب را به کلیه ها وارد می کند.

وی پیشگیری و تشخیص به موقع نارساییهای کلیوی را تنها راه جلوگیری از خطرات از بین رفتن کلیه ها ذکر کرد: و از بیماریهای فشار خون بالا – قند خون و سنگ کلیه و بیماریهای مادر زادی کلیوی به عنوان بیماریهایی نام برد: که می توانند به کلیه ها آسیب جدی وارد کند

پروفسورافشار زمردی با بیان سختی های زیاد جراحی و پیوند کلیه خاطر نشان کرد :بضاعت کم بیماران کلیوی/ پرسود نبودن جراحیها و پیوند کلیه موجب شده پزشکان کمتری این رشته را انتخاب کنند و جراح کلیه باید با روحیه ایثارگری و تحمل سختی ها به دستمزد کم قناعت کند.

وی همچنین از برگزاری جشن هزارمین پیوند کلیه در آذربایجان شرقی در بهمن ماه امسال خبر داد.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.