دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: فاجعه منا به دلیل بی‌عُرضگی آل سعود اتفاق افتاده است.

فاجعه منا به دلیل بی‌عُرضگی آل سعود اتفاق افتادبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدرضا باهنر" دبیر کل جامعه سلامی مهندسین در نشست خبری امروز  دوشنبه 6 مردادماه با اشاره به وقوع فاجعه منا و کشته شدن بیش از 200 نفر از حجاج بیت الله الحرام اظهار داشت: فاجعه تأسف‌بار حج امسال، کشورهای اسلامی به خصوص ملت ایران را عزادار کرد و باعث داغدار شدن جامعه اسلامی شد. 
 
وی در ادامه افزود: متأسفانه حکومت آل سعود که ادعای خادمی حرمین شریفین را دارد اکنون تجاوز ظالمانه به یمن، تقویت تروریست‌ها در منطقه، رابطه با رژیم صهیونیستی و در آخرین اقدام، فاجعه کشته شدن هزاران حاجی در منا را در کارنامه سیاه خود دارد.

** کشورهای اسلامی از دولت سعودی شکایت کنند

باهنر با بیان اینکه فاجعه منا به دلیل بی‌عُرضگی آل سعود رخ داد، گفت: سعودیها باید پاسخگوی کشتار جمعی حجاج باشند و ما نیز از همه کشورهای اسلامی می خواهیم که در جهت مشخص شدن ابعاد و دلایل این موضوع از دولت سعودی شکایت کنند.
 
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: متأسفانه در حالیکه منطقه مکه باید امن‌ترین مکان دنیا باشد اما متاسفانه شاهد وقوع این حوادث هستیم .

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این فاجعه، اعزام افراد با تجربه به یمن بود که به همین علت هم افراد کم‌تجربه مسئولیت اداره حج امسال را بر عهده گرفتند. 
 
باهنر اظهار داشت: از مجامع اسلامی انتظار می‌رود که با شکایت از آل سعود و محکوم کردن این حکومت، آن‌ها را وادار به پاسخگویی به امت مسلمان در قابل فاجعه منا کنند.

وی تصریح کرد: از "زبان‌نفهمی" آل سعود است که این اتفاق در کشورش رخ داده است که برای هزاران نفر از مردمی که به امن‌ترین نقطه جهان رفته‌اند چنین فاجعه‌ای رخ داده است.

** قانون هدفمندی یارانه‌ها ایده خوبی بود ولی درست اجرا نشد
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نایب رئیس مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سؤالی در مورد حذف یارانه‌ ثروتمندان توسط دولت تصریح کرد: اجرای قانون یارانه‌ها قطعاً اقدامی مناسب در جهت افزایش تولید و شکوفایی اقتصاد بود اما متأسفانه در دولت سابق این قانون به خوبی اجرا نشد. 
 
وی افزود: بر اساس قانون مصوب مجلس، یارانه‌ها باید به صورت تدریجی حذف شود و دولت باید یارانه اقشار پردرآمد را حذف کند تا از بار سنگین پرداخت نقدی بر خزانه و بودجه دولت کاهش یابد. 

باهنر ادامه داد: تفکیک افراد با درآمد بالا کار سختی نیست البته مجلس به حذف کامل یارانه‌ها اعتقادی ندارد چرا که افرادی در جامعه حضور دارند که به این میزان پرداختی یارانه نیازمند هستند.

** ائتلاف اصولگرایان به میزبانی جامعه روحانیت در حال شکل‌گیری است

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به سؤالی در مورد روند شکل‌گیری ائتلاف اصولگرایان اظهار داشت: روند ائتلاف اصولگرایان به میزبانی جامعه روحانیت در حال شکل‌گیری است البته ممکن است در شکل‌گیری ائتلاف، برخی از احزاب این جریان با یکدیگر اختلاف‌نظر داشته باشند اما امیدواریم ائتلاف حداکثری شکل بگیرد.
 
باهنر همچنین در مورد پیوستن علی لاریجانی به ائتلاف اصولگرایان و اختلاف‌نظرهای احتمالی وی با برخی احزاب این جریان تصریح کرد: فراکسیون رهروان مجلس جزء فعالان جریان اصولگرایی است و حتماً در ائتلاف حضور خواهد داشت البته باید گفت منظور از ائتلاف، اقدامات در جهت رسیدن به هدف است و لذا قرار نیست در شکل‌گیری یک ائتلاف، همگی هم‌عقیده باشند از این رو آقای لاریجانی هم حتما به سبب جایگاه و وزانتی که در جریان اصولگرایی دارد در ائتلاف حضور خواهد داشت.
 
وی افزود: سعی ما در شکل‌گیری ائتلاف، حضور احزابی است که دارای شرایط بهتری هستند.


** گزارش کمیسیون برجام چهارشنبه به صحن علنی ارائه می‌شود


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره فعالیت کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس گفت: حدود یک ماه است که کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی برجام تشکیل شده است، تشکیل این کمیسیون در آیین‌نامه پیش‌بینی شده بود و کسانی که برای این کمیسیون انتخاب شدند کار سنگین و خوبی انجام دادند.
 
وی با بیان اینکه ما تلاش‌ داشتیم که هفته گذشته گزارش‌ کمیسیون را به صحن علنی مجلس ارائه کنیم، اضافه کرد: دیروز جلسه‌ای را با کمیسیون برجام داشتیم که در این جلسه آقای زاکانی گفت که روز چهارشنبه گزارشی از نقاط مثبت و منفی و بخشهایی از برجام که قابل تغییر و تفسیر است ارائه خواهد شد.
 
دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل همزمان با وقوع فاجعه منا افزود: این اجلاس، اجلاس بسیار مهمی برای ملاقات با سران کشورها بود، رئیس جمهور کشورمان هم در هنگام وقوع فاجعه منا آدر هواپیما بود اما برخی توقع داشتند که هواپیمای حامل رئیس جمهور به ایران برگردد که البته روحانی در نیویورک ملاقات‌ها و واسطه‌های زیادی را درباره فاجعه منا صورت داد که آل سعود را به همکاری بیشتر وادارد.
 
وی گفت: امروز رئیس جمهور به ایران باز می‌گردد تا در تشییع جنازه‌های حجاج شرکت کند چرا که ادای احترام به خانواده جان باختگان از اهمیت بسیاری برخوردار است.
 
دبیر کل جبهه پیروان و خط امام و رهبری در پاسخ به این پرسش که چه لزومی داشت اصولگرایان مجدداً با بیرق جامعتین تشکیلات جدیدی همچون شورای هماهنگی اصولگرایان تشکیل دهند گفت: ما حرفمان از گذشته این بوده که کار سیاسی را زیر نظر جامعتین دنبال کنیم و این بار نیز همان کار را می‌کنیم و کار جدیدی صورت نگرفته است.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همواره این بحث را داشته و اخیراً نیز جدی شده که ما در مصداق‌های انتخابات مجلس ورود نمی‌کنیم اما برای این‌که اصولگرایان به یک وحدت برسند کمک خواهیم کرد.
 
باهنر افزود: پس از انتخابات چیزی به عنوان شورای هماهنگی وجود ندارد چرا که این شورا بیشتر کار ائتلاف را دنبال می‌کند و ساختار آن در حال طراحی است، البته مهم این است که جریانات اصولگرایی دور هم جمع شوند و با یک‌دیگر همکاری داشته باشند.
 
وی همچنین در مورد حضور طیف محمود احمدی نژاد در ائتلاف اصولگرایان تصریح کرد: مدیران دولت‌های نهم و دهم یک گروه یکپارچه و منسجم نیستند، مثلاً برخی وزرا در دولت نهم و دهم با احمدی‌نژاد اختلاف داشتند، بعضی نیز تا پایان دوره دهم با احمدی‌نژاد همکاری کردند اما به خاطر وظیفه ملی خودشان بود که با وی همکاری کردند لذا  ما روی هر کدام از این گروه ها حساب جداگانه‌ای باز می‌کنیم.
 
دبیر کل جبهه پیروان و خط امام و رهبری با بیان اینکه ما در انتخابات دو خط قرمز فتنه و انحراف داریم، اظهار داشت: یک گروهی را تشکیل داده بودند و نام آن را یکتا گذاشته بودند که موسسان آن اعلام کردند نمی‌خواهیم در انتخابات شرکت کنیم یعنی نمی‌خواهیم با عنوان تشکیلاتی با نام "یکتا" در انتخابات شرکت کنیم.
 
وی گفت: اعضای دولت‌های نهم و دهم شاید بخواهند در انتخابات شرکت کنند که بر این اساس، اشخاص حقیقی محسوب می شوند و ما به آن‌ها به عنوان کاندیدا نگاه می‌کنیم.   
 
دبیر کل جبهه پیروان و خط امام و رهبری با اشاره به تصویب قانون ثبت دارایی مسئولان گفت: سابقه تاریخی این قانون به مجلس سوم یعنی به بیست سال قبل برمی‌گردد، طبق اصل 142 قانون اساسی مسئولان موظف هستند که دارایی خود را قبل و بعد از پذیرش مسئولیت ثبت کنند تا اگر اتفاق مهمی در این دارایی‌ها افتاد بررسی شود.
 
باهنر ادامه داد: ما قانونی را در مجلس شورای اسلامی تصویب کردیم که دارایی‌ نمایندگان نیز ثبت شود که شورای نگهبان به آن ایراد گرفت چرا که تفسیر شورای نگهبان از اصل 142 قانون اساسی آن است که در مسئولیت‌ها انحصار دارد و نمی‌تواند افراد دیگری را به آن اضافه کند.
 
وی خاطرنشان کرد: در مجلس هفتم نیز ما این قانون را گسترش دادیم که به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت اما محدوده این رسیدگی افزایش یافت.

دبیر کل جبهه پیروان و خط امام و رهبری گفت: برآورد کردیم که 200 هزار نفر از مسئولان کشور باید دارایی‌شان را ثبت کنند ولی قوه قضائیه گفت که برای رسیدگی به این امور نیازمند به یک سیستم اداری قوی است که بار مالی سنگینی دارد.
 
باهنر افزود: اگر کسی احوالش را مخفی کرده باشد فوراً قضیه کشف خواهد شد و اگر کسانی هم دارایی‌شان افزایش یافت توسط مدعی‌العموم که دادستانی است بررسی می‌شود.

** صندوقهای شفاف رای باید مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرد
 
وی در پاسخ به سوالی درباره تعبیه صندوق‌های شفاف برای انتخابات اسفندماه امسال اظهار کرد: این اقدام قطعا کار خوبی است اما سیستم الکترونیک باید دقیق‌تر باشد و کاملاً مورد تأیید شورای نگهبان قرار گیرد.
 
دبیر کل جبهه پیروان و خط امام و رهبری ادامه داد: صندوق‌ها شفاف باید دیده شوند ولی از طرفی نباید مثل شیشه شفاف باشد که آرای مردم قابل رویت باشند، اما در نهایت هر آنچه را که وزارت کشور و شورای نگهبان تأیید کنند ما نیز آن را قبول داریم.


** نباید درباره عملکرددولتهای نهم و دهم "نمک نشناسی" کرد

 
باهنر همچنین در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد دولتهای نهم و دهم تصریح کرد: در حال حاضر نمی‌خواهیم به عملکرد دولت نهم و دهم برگردیم چرا که در دولت دهم خدمات زیادی انجام شده است و نباید "نمک‌نشناسی" کرد ؛ مثلا مسئله هدفمندی یارانه‌ها طرح خوبی بود چرا که به برخی خانواده‌های نیازمند پولی رسید و همچنین مسکن مهر جزء همین پروژه‌های خوب است که در دولت نهم آغاز شد اما یک سری بحث‌های اقتصادی و اجرایی کلان کشور را دارد.
 
وی با اشاره به نقاط ضعف مسکن مهر تصریح کرد: اگر فقط بخواهیم مدارس مورد نیاز مسکن مهر را بسازیم از کل مدارسی که آموزش و پرورش در طول یک سال می‌سازد بیشتر است.
 
دبیر کل جبهه پیروان و خط امام و رهبری اظهار داشت: حداقل 10 درصد از تورم  45 درصدی که در اوایل دولت یازدهم و اواخر دولت دهم تورم داشتیم، مربوط به مسکن مهر است به این معنی که 17 میلیون خانوار مجبور به تحمل تورم 10 درصدی به خاطر خانه‌دار شدن یک میلیون جمعیت شده‌اند.

** فکر نمی‌کنم استیضاح آخوندی رای بیاورد
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر متأسفانه وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی از بدهکارترین وزارتخانه‌ها به پیمانکاران هستند و بیش از 10-15 هزار میلیارد تومان بدهی دارند.
 
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین افزود: آخوندی جزء افراد قدرتمند دولت است و به خوبی کارش را می‌داند، لذا فکر نمی‌کنم استیضاحش رأی بیاورد و احتمالا در وزارتخانه خود باقی خواهد ماند.
 
باهنر همچنین در پاسخ به سوالی درباره اهمیت انتخابات خاطرنشان کرد: انتخابات در کشور ما بسیار مهم است و همه مردم نسبت به آن حساس هستند، این حساسیت دلایل متعددی دارد چرا که مردم نتیجه آن را در زندگی خود احساس می‌کنند و باور دارند که انتخابات مسئله مهم و سرنوشت‌ساز است.
 
وی بااشاره به اعلام آمادگی برخی مداحان برای حضور در انتخابات تصریح کرد: این‌که آیا مداحان جزء گروه‌هایی هستند که می توانند تصمیمات کلان برای اصولگرایان بگیرند اینگونه نیست، ولی ما به رأی آن‌ها احترام می‌گذاریم اما قطعا این گروه جزء نیروهای مدیریت کننده جریان اصولگرا نیستند.
 
دبیر کل جبهه پیروان و خط امام و رهبری در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به نیویورک افزود: آقای ظریف برداشتش این است که با حضورش در اجلاس می‌تواند مسئله منا را مدیریت کند که باید بگویم این حق را باید به مسئول اجرایی کشور دهیم.
 
باهنر با بیان این‌که در مجمع عمومی سازمان ملل بیش از 100 نفر از سران کشورها در یک نقطه جمع می‌شوند و این یک فرصت استثنایی است، گفت: وزیر خارجه کشورمان نظرش این بود که در آنجا بهتر می‌تواند وظیفه‌اش را انجام دهد.
 
دبیر کل جبهه پیروان و خط امام و رهبری در پایان در پاسخ به پرسشی درباره احتمال اعلام وصول طرح دوفوریتی تعلیق حج گفت: باید صبر کرد تا زائران بیایند و سروسامان بگیرند و سپس موضوع را بررسی کرد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار