برنامه «ایمیدرو» برای فعال کردن معادن ایران با امکانات کشور افغانستان ! +سند

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با هیئت دولت بخش معدن را از ظرفیت های مهم کشور دانستند و گفتند: بازار نفت که با یک اشاره قدرتها و در پی آن اقدامات عناصر خبیث منطقه، از صد دلار به چهل دلار می رسد به هیچ وجه قابل اطمینان نیست و باید به فکر جایگزین مناسب باشیم که بهترین جایگزین، بخش معدن است.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اگرچه از دهه های قبل، برنامه ها و طرح های مختلفی برای جهش درآمدی کشور از بخش معدن ارائه و بعضا اجرا شده است اما هنوز تا رسیدن به نقطه ای که بتوان روی درآمد این بخش از منابع طبیعی کشور، حساب ویژه کرد، راه زیادی مانده است. شاید به همین خاطر بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با هیئت دولت، «بخش معدن را از ظرفیت های مهم کشور دانستند و گفتند: بازار نفت که با یک اشاره قدرتها و در پی آن اقدامات عناصر خبیث منطقه، از صد دلار به چهل دلار می رسد به هیچ وجه قابل اطمینان نیست و باید به فکر جایگزین مناسب باشیم که بهترین جایگزین، بخش معدن است.»

اما هنوز از سوی مسئولان وزارت صنعت، برنامه ویژه و خاصی برای تحقق این بیانات مهم رهبر انقلاب اجرایی نشده است. بررسی های صبحانه درباره برنامه های جدید این وزارتخانه در این خصوص، نشان می دهد نشست اعضای هیئت مدیره انجمن سرب و روی ایران با حضور کرباسیان ریاست هیات عامل ایمیدرو، یکی از جدیدترین جلسات در خصوص بهره برداری از معادن بوده است.

بر اساس صورتجلسه رسمی این جلسه، کرباسیان در این نشست تاکید کرده است که سیاست های سازمان بر این است که از انجمن های پیشکسوت مردم نهاد و بخش خصوصی حمایت شده و کار بیشتری در زمینه اکتشاف معادن با تکیه بر علم روز صورت پذیرد. وی همچنین اعلام کرده است که با توجه به ذخایر 57 میلیارد تنی مواد معدنی در کشور، برای پایین آمدن مخارج کشور باید از تجهیزات روز دنیا بهره گرفت.

برنامه «ایمیدرو» برای فعال کردن معادن ایران با امکانات کشور افغانستان ! +سند

نکته جالب در ادامه سخنان بالاترین مقام مسئول کشور در زمینه بهره برداری از معادن آن است که وی تاکید کرده برای فعال کردن معادنی چون سرب و روی، باید از امکانات منطقه مثل کشورهای همسایه نظیر افغانستان و قزاقستان استفاده کرد!

با توجه به اینکه ایمیدرو یا همان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، به منظور بررسی، تهیه و اجرای طرحهای احداث، توسعه، تجهیز و نوسازی صنایع تولیدی متالوژی، استخراج و فرآوری مواد معدنی و اجرای طرحهای اکتشافی تشکیل شده است، باید دید این راهبرد استفاده از امکانات کشورهایی چون افغانستان، چقدر به توسعه معادن کشور کمک می کند!

منبع:صبحانه آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.