به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایشگاه های ایران پلاست به صورت دو سالانه برگزار می شود و ایران سعی دارد با برگزاری چنین نمایشگاهی بتواند سهم خود را در بازار جهانی بدست آورد.
بر اساس تقویم مهمترین نمایشگاههای بینالمللی صنعت پتروشیمی و پلاستیک، کشورهایی همچون عمان، عربستان سعودی، اکراین، شیلی، الجزایر، نیجریه، ایتالیا، هندوستان، پاکستان، آلمان، فرانسه، تایلند، مصر، جمهوری اسلامی ایران (ایران پلاست)، اندونزی، تایوان، کلمبیا، انگلیس، اسپانیا، کنیا، آمریکا، ژاپن، مکزیک، کانادا، چین، امارات متحده عربی، اندونزی، آفریقای جنوبی، ترکیه و ... میزبان نمایشگاههای پلاستیک، پلیمر، صنایع تکمیلی پتروشیمی و پتروشیمی جهان به صورت سالانه و یا دوسالانه هستند.
به طور متوسط سالانه بین 26 تا 30 نمایشگاه بینالمللی مرتبط با صنعت پتروشیمی، صنایع تکمیلی پتروشیمی، پلیمر و پلاستک در چهار گوشه جهان برگزار می شود.
در شرایط فعلی ایران از ظرفیت تولید سالانه بیش از 60 میلیون تن مواد خام پتروشیمی و پلیمری برخوردار است که این ظرفیت تا پایان سال جاری با بهره برداری از طرحهای جدید پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب به بیش از 65 میلیون تن و تا پایان برنامه ششم توسعه با جذب 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی از مرز یکصد میلیون تن در سال عبور می کند.
ظرفیت تولید 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی و پلیمری و پتانسیل تولید بیش از ظرفیت فعلی به پشتوانه بزرگترین ذخیره گاز طبیعی جهان، ایران را در کنار کشورهایی همچون عربستان سعودی، قطر و ایالات متحده آمریکا به قطب تولید پتروشیمی جهان تبدیل کرده است.
این ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی با قیمت هایی رقابتی و کیفیتی بالا اولین و مهمترین دلیل موفقیت ایران پلاست خواهد بود به طوری که با عرضه محصولات بیش از 40 شرکت پتروشیمی در نمایشگاه سال آینده هیات های بزرگ اقتصادی و تجاری بریا امضای قراردادهای خرید مسافر تهران خواهند شد.
با این وجود در بین نمایشگاه بزرگ و بینالمللی جهان که با رویکرد صنایع تکمیلی پتروشیمی، پلاستیک، پلیمر و پتروشیمی برگزار میشود تنها چند نمایشگاه شامل نمایشگاههای میلان پلاست ایتالیا، چاینا پلاست چین، عرب پلاست امارات متحده عربی، نمایشگاه کا آلمان، هند پلاست، ایران پلاست و تا حدودی استانبول پلاست از جایگاه و اعتبار برخوردار هستند و سایر نمایشگاههایی که در کشورهای مختلف جهان برگزار میشود چندان مورد توجه فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی قرار نمی گیرد.
در طول چند سال گذشته با افزایش تحریم ها و محدودیتهای بینالمللی، نمایشگاههای منطقه ای همچون عرب پلاست، استانبول و تاحدودی چاینا پلاست توانسته اند که در سایه سنگین تحریمهای ایران در سطح جهانی قد علم کنند و به نوعی برای خود جایگاه و اعتباری کسب کنند.
این در حالی است که همزمان با آغاز شمارش معکوس لغو تحریمهای بینالمللی ایران، بار دیگر نمایشگاه ایران پلاست برای باز پس گرفتن جایگاه خود از نمایشگاههای منطقهای خیز برداشته است و پیش بینی میشود فروردین ماه سال آینده و همزمان با برگزاری دهمین نمایشگاه بینالمللی ایران پلاست رکورد حضور شرکت های خارجی در این گردهمایی بزرگ شکسته شود.