سخنگوی سازمان اوقاف و امورخیریه از رشد ۱۰ برابری موقوفات در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن ربیعی در حاشیه نشست تخصصی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با سازمان اوقاف با بیان این که این رشد چشمگیر در سال‌های اخیر و به ویژه از زمان پس از انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است، گفت: اکنون 175 هزار و 975 موقوفه درکشور وجود دارد که 8 هزار و 360 موقوفه دارای متولی است .

سخنگوی این سازمان با اشاره به طرح "مهرتندرستی" با هدف اجرای نیات موقوفات مرتبط با حوزه دارو، درمان و سلامت افزود: در قالب این طرح در سال 93 به 10 هزار بیمار نیازمند کمک‌رسانی شد.

وی اضافه کرد: از محل درآمد موقوفات در سال 93، 90 میلیارد تومان در زمینه نیات واقفان هزینه شد و در 6 ماهه سال 94 تاکنون نیز 50 میلیارد تومان هزینه شده است.

ربیعی با بیان این که 17 هزار و 323 نیت از اسناد وقفی احصا شده است، گفت: این نیات تحت 800 نوع نیت دسته بندی می‌شود.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: از سال 1320 تاکنون 146 هزار و 703 موقوفه سنددار شده‌اند که 58 درصد آن مربوط به بعد از انقلاب است اما هنوز تعداد زیادی از موقوفات کشور سند ندارند.

وی در خصوص احقاق حقوق موقوفات کشور گفت: در تلاشیم تا بر اساس تفاهمنامه ثبت اسناد کشور برای همه موقوفات در کشور سند مالکیت اخذ کنیم.

ربیعی افزود: هشت هزار و 51 بقعه متبرکه موقوفه در کشور وجود دارد.

معاون اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف نیز گفت: تعداد درخور توجهی مراکز درمانی وجود دارد و سهم موقوفات درمانی فعال کشور حدود 25 درصد است که یک چهارم ظرفیت موقوفات کشور را به خود اختصاص داده است.

حجت الاسلام محمد مهدی حاتمی افزود: اوراق وقف، ابزاری برای وقف جمعی است و به جای یک نفر هزاران نفر می‌توانند موقوفه‌ای را ایجاد کنند.

وی گفت: طرح اوراق وقف که از طریق آن مردم می‌توانند از مبلغ 100 هزار تومان در ایجاد موقوفه سهیم باشند، در حال حاضر به صورت نمونه در شیراز، اراک و تهران اجرا می‌شود.

حاتمی افزود: هزار و 127 مرکز درمانی وقفی در کشور وجود دارد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز با بیان این که سهم وقف در حوزه سلامت شرایط مناسبی دارد، گفت: از حدود 800 بیمارستان 133 بیمارستان وقفی در کشور وجود دارد.

شاهین محمد صادقی افزود: نظر کمیسیون بهداشت این است که توجه‌مان را بیشتر به سمت کارهای پایه‌ای ببریم و خیران در بخش پیشگیری و سلامت عمومی اموال خود را وقف کنند تا هزینه سنگین برای درمان عاید مردم نشود.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار