مشاور اتحادیه پوشاک به صرفه نبودن تولید داخلی، رغبت مردم به پوشاک خارجی و توجیه اقتصادی را از مهم‌ترین دلایل قاچاق پوشاک عنوان کرد.

محمد جواد صدق آمیز مشاور اتحادیه پوشاک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل قاچاق پوشاک در کشور گفت: اتحادیه پوشاک طرح جامعی را برای مبارزه با قاچاق به وزارت صنعت ارائه کرده است تا با اجرای آن قاچاق کاهش بیابد.

وی با تاکید بر اینکه طرح مبارزه با قاچاق باید جامع و کامل باشد گفت: طرح ثبت برند پوشاک وارداتی در وزارت صنعت به تنهایی برای مبارزه با قاچاق کافی نیست.

صدق‌آمیز با اشاره به دلایل قاچاق پوشاک در کشور گفت: یکی از دلایل قاچاق توجیه اقتصادی آن است چرا که برای واردات رسمی پوشاک باید تعرفه بالایی پرداخت شود و در این شرایط قاچاق به صرفه می‌شود و درحال حاضر 4 تا 6 میلیارد دلار واردات غیر رسمی پوشاک داریم.
 
وی تصریح کرد: این حجم پوشاک از طریق کوله وری و چمدانی نمی‌تواند به کشور وارد شود و قطعاً به صورت نظام‌مند در حال انجام است.
 
وی رغبت مردم به پوشاک خارجی را از دیگر دلایل افزایش قاچاق عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی بخشی از مردم به دلایل متعدد به پوشاک ایرانی بی اعتماد هستند و همین امر موجب رغبت بیشتر به پوشاک خارجی و درنتیجه آن افزایش قاچاق است.
 
به گفته مشاور اتحادیه پوشاک برند پوشی نیز موجب افزایش قاچاق و سوءاستفاده افراد شده است.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به عدم رقابت پوشاک داخلی با پوشاک خارجی گفت: ضعف تولید داخل و افزایش هزینه تولید در کنار مشکل در تامی ماشین آلات موجب شده تا تولید داخلی به صرفه نباشد.

صدق‌آمیز از فاصله زیاد پوشاک ایرانی با مد جهانی نیز انتقاد کرد و گفت: در بدنه تخصصی پوشاک نیز امکان دستیابی به مد جهان وجود ندارد و به همین دلیل دانش ما در بخش مد بسیار ضعیف است.

به گفته مشاور اتحادیه پوشاک صنعت پوشاک به شدت وابسته به دانش و اطلاعات است و مادر این بخش حرفی برای گفتن نداریم.
 
وی افزود: امروز اکثر کشورهای دنیا قاچاق بی معنی است به جز در موارد خاصی مانند سیگار و دارو و مواد مخدر که قاچاق آن به صرفه باشد.

صدق آمیز تصریح کرد: متأسفانه زیر ساخت‌های ما دچار مشکل است و باید رفع شود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار