معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت نیرو گفت: سیاست دولت تنها برداشت آب شرب از سرشاخه‌های رود کارون است.

تخصیص 10 درصدی منابع مالی طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی/ برداشت یک میلیارد متر مکعب از سرشاخه‌های کارونبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا دائمی معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت نیرو در نشست خبری حاشیه یازدهمین نمایشگاه آب تاسیسات آب و فاضلاب گفت: نمایشگاه شرایطی را فراهم آورده که بیش از 300 شرکت تولیدکننده و پیمانکار گرد هم آیند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

وی در ادامه اظهار داشت: صنعت آب ما از توفیقات فنی و دانش بالایی برخوردار است که نتوانسته متناسب با میزان تولید خود بازار فروش پیدا کند.

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت نیرو در خصوص منابع مالی گفت: امسال به دلیل کمبود اعتبارات، منابع مالی اندکی در اختیار آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای قرار گرفت  که این امر موجب تجمیع بدهی‌ها می‌شود.

دائمی افزود: کشور ما 16 سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند که رشد جمعیت و تمرکز آن از یک سو و محدودیت منابع مالی از سوی دیگر بحران آب را در ایران تشدید کرده است و ما برای رفع این مشکل به مشارکت گسترده بخش خصوصی، منابع مالی بانک‌ها و فاینانس خارجی نیازمند هستیم.

وی اذعان داشت: بر اساس قانون وزارت نیرو می‌تواند منابع مالی خود را از طریق اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی تأمین کند از همین رو در سال 94 پیش‌بینی بیش از دو هزار میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت واختصاص رقمی بیش از این میزان اسناد خزانه اسلامی با سازمان مدیریت وبرنامه ریزی مذاکره شده است.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت نیرو در خصوص رودخانه کارون گفت: در بحث برداشت سرشاخه‌های کارون سیاست دولت تنها استفاده از آب شرب است بر همین اساس از  برآورد 24 میلیارد متر مکعب آب از این رودخانه تنها یک و یک دهم میلیارد متر مکعب آن محقق می‌شود.

دائمی در ادامه افزود: در راستای کاهش آلودگی‌های این رودخانه به دنبال ایجاد تصفیه‌خانه برای شهر اهواز و جلوگیری از فاضلاب صنعتی و ذهاب کشاورزی به رودخانه هستیم.

وی درخصوص تصفیه خانه‌های شهر اهواز گفت: تصفیه‌خانه شماره یک این شهر پایان یافته و تصفیه خانه شماره سه آن به دلیل کمبود منابع مالی نیمه کاره مانده و از همین رو مقداری از فاضلاب این شهر وارد رودخانه کارون می‌شود که برآورد ما برای ساخت این تصفیه‌خانه هزار میلیارد تومان است.

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت نیرو در پایان به منابع مالی مورد نیاز برای طرح احیای آب‌های زیر زمینی اشاره و بیان داشت: برای اجرای این طرح به 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که تاکنون تنها 10 درصد آن محقق شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: دائمی ، آب ، فاضلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار