جرم و جنایت در مکزیک امری شایع است و پلیس در برخی موارد با باندهای جنایتکار همکاری می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره انگلیسی، مهرماه سال گذشته یکی از تلخ‌ترین حوادث چند سال اخیر مکزیک رقم خورد. گروهی از جوانان دانشجو در ایالت «گررو» علیه بی‌ثباتی کشور و اقدامات مافیای مواد مخدر، تظاهراتی برگزار کردند که با حمله پلیس به خشونت کشیده شد. در این  یورش، 3 نفر کشته و 43 نفر ناپدید شدند. شواهد حاکی از آن است که پلیس مکزیک این 43 دانشجو را به یک باند مواد مخدر تحویل داد و آنان نیز دانشجویان را سوزاندند.

با نزدیک شدن به سالگرد این اتفاق، بیشتر شهرهای مکزیک شاهد برگزاری مراسم یادبود برای این دانشجویان است. مردم مکزیک با برپایی تظاهرات، پلیس این کشور را به همکاری با تبهکاران متهم می‌کنند.

دهه‌هاست شیوع خشونت و فقر میان جوانان جنوب غربی ایالت "گررو" در مکزیک، آینده آنان را تیره و تار کرده است. شیوع جرم‌ و جنایت، قاچاق مواد مخدر، حضور گسترده باندهای تبهکار و فقر بی‌پایان در این ایالت، سبب از بین رفتن زیرساخت‌های تحصیلی در گررو شده است. از هر سه نفر ساکن این ایالت، یک نفر جزء فقیرترین افراد کشور محسوب می‌شود.

از طرف دیگر، دهه‌هاست روستاییان گررو از بی‌توجهی دولت و فقر شدید رنج می‌برند. جوانان این روستا‌ها بجز کار کشاورزی، فرصت شغلی دیگری ندارند و بسیاری از آنان برای زندگی بهتر مجبور به مهاجرت هستند. بسیاری از کشاورزان این ایالت نیز تنها به کشت مواد مخدر مشغولند. این کشاورزان درآمد کافی ندارند و باندهای تبهکار سود اصلی مواد مخدر را با صادرات به آمریکا می‌برند.

این شرایط تنها مختص این ایالت جنوبی نیست. خشونت باندهای قاچاق مواد مخدر و سهل‌انگاری دولت از مجازات تبهکاران، سبب تبدیل شدن مکزیک به سرزمین اجساد شده است. رسیدگی قضایی به بیش از 90 درصد قتل‌ها در این کشور، بی‌نتیجه باقی می‌ماند. گورهای دسته‌جمعی، فقدان نیروی نظامی و خشونت زیاد سبب وحشت روزانه یک صد میلیون مکزیکی است. 

دولت در برابر انتقادات مدعی است تمام تلاش خود را برای مبارزه با مافیای مواد مخدر در این کشور بکار می‌گیرد. از زمان آغاز طرح مبارزه با قاچاق مواد به وسیله دولت در سال 2006، بیش از 100 هزار نفر کشته و 30 هزار نفر ناپدید شده‌اند. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار