نمایندگان مردم در خانه ملت وظایف ارگان‌ها و دستگاه ها برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب را تعیین کردند.

وظایف ارگان‌ها و دستگاه‌ها برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب تعیین شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایندگان در جلسه علنی امروز یکشنبه 5 مهرماه در جریان رسیدگی به طرح توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور، ماده 2 این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

براین اساس ماده 2 طرح مذکور تصریح می‌کند: 

ماده 2- در هر سه وضعیت عادی، تنش و بحران تأمین آب، اقدامات مذکور در هر یک از بندهای زیر به صورت مستمر انجام می‌پذیرد: 

الف- سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌های دولتی مکلف‌اند با هماهنگی وزارت نیرو و برنامه‌هایی در زمینه ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، تولید و به صورت رایگان پخش و اشاعه نماید.

ب- وزارت آموزش و پرورش مکلف است با همکاری وزارت نیرو، آموزش نحوه مصرف بهینه آب را در تدوین کتب درسی و برنامه‌های آموزشی و پرورشی منظور نماید. 

پ-به شرکت‌های آب و فاضلاب اجازه داده می‌شود تجهیزات کاهنده مصرف را در اختیار مشترکان متقاضی اعم از خانگی و غیرخانگی قرار دهند و هزینه مربوط را با درج در قبوض آب بها، به صورت اقساط دوساله دریافت نمایند.

ت- وزارت نیرو موظف است نسبت به بازچرخانی پساب خروجی تأسیسات فاضلاب با هدف آزادسازی منابع آبی مورد نیاز تأمین آب بهداشتی، کشاورزی و فضای سبز اقدام نماید.

ث- کلیه هتل‌ها، بیمارستان‌ها، شهرک‌ها، مجموعه‌های مسکونی، ساختمان‌های دولتی و ادارات، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی و نظایر آن در صورتی که از سامانه‌های بازچرخانی آب و پساب استفاده نمایند، مشمول دریافت مشوق‌ها و تخفیفات وزارت نیرو که نوع، میزان و نحوه آن در آیین نامه اجرایی این ماده مشخص می‌گردد، می‌شوند.

ج- سازمان ملی استاندارد ایران موظف است تا با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظرف مدت 6 ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، استاندارد ملی برچسب آب برای لوازم آب بر مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی و کولر و آب پخش مانند کلیه شیرآلات، سردوش حمام و فلاش تانک متناسب با شرایط کم آبی کشور و در راستای مدیریت مصرف بهینه آب تدوین نماید.

چ-وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف‌اند: 

1-صنایع تولید کننده تجهیزات کاهنده مصرف در داخل کشور را پشتیبانی نماید که حدود و شرایط آن در آیین نامه اجرایی این ماده مشخص می‌گردند. 

2- ظرف مدت یکسال پس از تدوین استاندارد ملی برچسب آب، کلیه تولید کنندگان تجهیزات آب بر و آب پخش داخلی را ملزم به اجرای استاندارد برچسب مذکور نماید.

3- از حدود کلیه تجهیزات آب بر و آب پخش مصرف مغایر با الزامات برچسب آب به داخل کشور جلوگیری نماید.

ح- وزارت نیرو مکلف است سالانه نسبت به کاهش حداقل یک درصد از هدر رفت آب در شبکه تا رسیدن به استاندارد بین‌المللی اقدام کند و گزارش عملکرد این بند را پس از ابلاغ قانون، هر شش ماه یکبار برای کمیسیون‌های عمران و کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ارسال کند. 

تبصره- آیین نامه اجرای این ماده با پیشنهاد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، آموزش و پرورش و سازمان صداوسیما توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه می‌شود و حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار