وی عنوان کرد: با توجه به آیه 8 سوره ثمین" فألمها فجورها و تقواها" که خداوند در وجود آدمی برای کنترل او نفس لوامه را قرار داده که به خیر و شر هر کاری را به او الهام کند طبعیت آنان به گونه ای آفریده شده که هم گرایش به خیر و خوبی دارد و هم ش و بدی و خداوند برای کنترل آدمی از بدی ها در درون او مکانیزمی را به نام نفس لوامه قرار داده است که او را از لغزش و سطحی نگری و غفلت نسبت به ارزش های الهی که ترک نموده ملامت نماید نفس لوامه دادگاه درونی آدمی است و آنان را دچار خطاب تند خود می کند و او را از درون مورد ملامت قرار می دهد تا بلکه بدین وسیله انسان دور شده از مسیر حق یا مسیر اصلی برگرداند یا حداقل از گسترش گناه جلوگیری نماید در روانشناسی از نفس لوامه به "وجدان اخلاقی" تعبیر شده است.
وی افزود: در حال حاضر عنوان نمودن تعبیر بی وجدان غلط است همه انسان ها دارای وجدان هستند اما در مواقعی دچار خمودگی و خواب آلودگی می شوند آینه مظهر و جلده شفافیت است. اما اگر برروی آن غبار بنشیند. تصویر را به خوبی نشان نمی دهد نفس لوامه هم بدین عنوان عمل می نماید که غبار را از مظرت آدمی می زداید.
انتهای پیام/