مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: هم اکنون شاهد کاهش 52 درصدی روان آب‌ها و کاهش 30 درصدی منابع آب تجدید پذیر هستیم.

کاهش 52 درصدی روان آبها / بخش خصوصی یاری دهنده منابع آببه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حاج رسولی‌ها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در نشست هم اندیشی حکمرانی آب، چالش‌ها و راهکارها گفت: طی سال‌های اخیر شاهد کاهش در منابع آب تجدید پذیر بودیم به گونه‌ای که در دهه 70 میران آب تجدید پذیر 130 میلیارد متر مکعب بوده ولی هم اکنون دارای 100 میلیارد متر مکعب از این منابع هستیم به عبارت دیگر 30 درصد از منابع آب تجدید پذیر کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه به تأثیرات کاهش منابع آب تجدید پذیر اشاره و بیان داشت: کاهش منابع تجدید پذیر از یک سو افزایش جمعیت شهری سبب پیچیده‌تر شدن تأمین آب شرب کلان شهرها گردید همچنین ما شاهد تشدید رقابت بین سه حوزه شرب، صنعت و کشاورزی و مشکلات زیست محیطی برای تلاب ها و دریاچه‌ها و افزایش مناقشات بین استانی برسر منابع آب و برهم خوردن تعادل منابع و مصارف در حوضه آب ریز هستیم.

در ادامه به تشدید تعارضات بین استان‌ها بر سر منابع آب تجدید پذیر اشاره و بیان کرد: تشدید تعارضات باعث احساس مالکیت درمنابع جاری درون استانها، احساس تبعیض در میران تخصیص آب و سهم استان‌ها، کاهش منابع آب به واسطه خشکسالی و افزایش مصارف و فشارهای سیاسی و تشویش اذهان عمومی برای اهداف شخصی اشاره کرد.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به جنبه های مدیریت بهینه منابع آب اشاره و بیان داشت: جنبه‌های مدیریت بهینه آب در دو دسته قابل بررسی است که در دسته نخست آن جنبه‌های فنی و مهندسی، جنبه های زیست محیطی و جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی و گردشگری مورد بررسی قرار می‌گیرد و در دسته دوم جنبه های اقتصادی، حقوقی امنیتی و سیاسی موردتوجه است که متاسفانه تا  هم اکنون به دسته اول توجه لازم صورت نگرفته است.

وی در خصوص حوضه‌های آب ریز که دارای چالش‌های جدی هستند گفت: حوضه آب ریز ارومیه به دلیل برداشت زیاد از منابع زیر زمینی، حوضه رودخانه قمرود به دلیل مشکلات کیفی و شکایت حقوقی و حوضه آبریز کرخه به دلیل مناقشات بین استانی و حوضه آبریز زاینده رود به دلیل عدم تناسب نیاز آبی حوضه با پتانسیل موجود آب دچار چالش جدید شده‌اند.

حاج رسولی‌ها در خصوص اهداف اصلی در تغییر رویکرد مدیریت منابع آب گفت: استقرار مدیریت به هم پیوسته منابع آب در حوضه آب ریز، جلب مشارکت ذینفعان اصلی و توسعه ظرفیت‌ها  سازمانی و ساختاری مدیریت منابع آب و مدیریت موثر و کارآمد منابع محدود کشور از نمونه اهداف تغییر رویکرد در مدیریت منابع آب است

وی در پایان به کاهش 52 درصدی روان آب‌ها اشاره و بیان داشت: کاهش این میزان از روان آب‌ها باعث مستأصل شدن مقامات کشور و مراکز مربوط بر چگونگی مدیریت شده است. همچنین ما به دنبال سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تغییر رویکرد منابع آب هستیم.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: شرکت ، مدیریت ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار