در پی حادثه خونین منا:

واکنش علمای اهل سنت کردستان به فاجعه خونین منا

علمای اهل سنت استان کردستان در برابر فاجعه خونین منا سکوت نکرده و آل سعود را مسبب اصلی این حادثه دانستند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج، حادثه ازدحام جمعیت زائران خانه خدا در دره منا که بر اثر بی کفایتی مسئولان عربستان روی داد منجر به کشته شدن صدها نفر از زائران بیت الحرام شد. علمای اهل سنت استان کردستان در برابر این فاجعه خونین سکوت نکرده و آل سعود را مسبب اصلی این حادثه دانستند.

ماموستا سید احمد سجادی امام جمعه شهرستان سروآباد، با بیان اینکه رژیم آل سعود خائن حرمین الشریفین است نه خادم آن، گفت: با توجه به سابقه رژیم آل سعود در حمایت از تروریست و دست داشتن در قتل عام مردم یمن بدون شک برای عبور ارتش و وزیر دفاع این کشور و حمل تجهیزات برای قتل عام مردم یمن مسیر را مسدود کرده است.

وی حجاج فوت شده در حادثه منا را شهید خواند و با اشاره به حدیثی از پیامبر، افزود: هر کس با احرام از دنیا برود نباید سرش را پوشاند زیرا که در قیامت با ذکر لبیک الهم لبیک به پا خواسته و دارای درجه ی بزرگ و والایی نزد خداوند است.

ماموستا ملا جمال کریمی امام جمعه شهرستان بانه، با انتقاد شدید از سوء تدبیر و بی کفایتی آل سعود در اداره مناسک حج، گفت: درست در روزی که جهان اسلام خود را برای برگزاری جشن عید قربان مهیا کرده بودند این فاجعه غمبار قلوب همه مسلمانان را جريحه دار و جهان اسلام را غرق در ماتم و عزا كرد.

ماموستا محمد امین راستی امام جمعه شهرستان سنندج با بیان اینکه عبور شاهزاده سعودی از مسیر حجاج، علت این فاجعه خونین بوده است، گفت: مکه و مدینه جای انسان‌های ناصالح نیست و در یک جمله باید گفت که آل سعود، اهلیت اداره مکه و مدینه را ندارد.

ماموستا راستی افزود: یقیناً با اتفاقات 11 سپتامبر در مسجد الحرام و همچنین حادثه منا، آل سعود لیاقت مدیریت کنگره عظیم حج و خادم الحرمین را نداشته و باید به فکر اصلاح امورات داخلی خود باشند.

وی این فاجعه خونین را دردی گران برای جهان اسلام دانست و گفت: سعودی ها دست دوستی با استکبار جهانی داده اند بطوریکه علاوه بر این سوء مدیریت های داخلی، روز به روز بر آمار جنایات خود در یمن و کشتار مردم بیگناه می افزایند.

ماموستا مصطفی شیرزادی امام جمعه شهرستان مریوان با بیان اینکه عربستان سعودی میزبان زائران و حاجیان است و تأمین امنیت آنان از ابتدایی ترین وظایف این کشور است، گفت: حاج ها به نیت پاک و صاف به کشور عربستان سفر کرده اند و این بی تفاوتی و اهمال کاری تحمل نمی شود.

وی افزود: نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت بود و کشورها باید وارد عمل شوند و با اندیشیدن تدابیری مانع تکرار اینگونه حوادث ناگوار شوند.

ماموستا یدالله محمدی امام جمعه اهل سنت شهرستان قروه، با اشاره به اینکه حج فقط متعلق به عربستان نیست بلکه متعلق به تمام مسلمانان جهان است، گفت: حادثه مرگبار منا دلیلی محمک بر این بود که رژیم عربستان شایستگی و توانایی اداره مناسک حج را ندارد و باید اداره آن به شورایی متشکل از کشورهای مسلمان، سپرده شود.

انتهای پیام/س
برچسب ها: واکنش ، فاجعه ، سکوت ، خونین ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.