شیخ‌الاسلام: مقصر جلوه دادن "قربانیان منا" نشانه بزدلی آل سعود است

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس گفت: مقصر جلوه دادن کشته‌َشدگان منا نشانه نهایت بزدلی و فرار از مسئولیت‌پذیری است.

"حسین شیخ‌الاسلام" مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در واکنش به تبلیغات گسترده سعودی‌ها مبنی بر راه‌اندازی کمپینی ضدایرانی با مضمون اینکه زائران ایرانی مقصر فاجعه منا هستند، اظهار کرد: فراموش نمی‌کنیم که سعودی‌ها ابتدا سعی داشتند حجاج آفریقایی‌ را مقصر فاجعه منا جلوه دهند.

وی ادامه داد: این اظهارات تنها نشانه بی‌کفایتی مسئولان سعودی است زیرا حجاج که از خود اختیاری ندارند، مدیریت و تقسیم راه‌ها برعهده مسئولان بوده و ایرانیان هم مانند هر حاجی دیگر برای انجام مناسک حج خود راهی شده‌اند.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس گفت: مقصر جلوه دادن قربانیان منا تنها نشانه نهایت بزدلی و فرار از مسئولیت‌پذیری است.

شیخ‌الاسلام با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در پی فاجعه منا اظهار داشت: ایشان با توجه به شناخت از این افراد فرمودند که هر کسی مسئولیت و عواقب کار خود را بپذیرد زیرا در صورت نپذیرفتن هیچ‌گاه روند برگزاری حج اصولی انجام نخواهد شد.

وی تأکید کرد: هر ساله مسلمانان با زبان‌های متفاوت و از کشورهای مختلف به کشور عربستان می‌روند تا مناسک حج را بجا بیاورند و برگزاری این مراسم بزرگ نیازمند مسئولیتی بالاست و نمی‌توان گفت که حجاج خود مسئول کارهایشان هستند.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس اظهار داشت: مقامات سعودی اعلام کردند که جرثقیل را باد انداخت اما باید پرسید پنکه سقفی را چه کسی انداخت، هتل را چه کسی آتش زد، در مترو را چه کسی باز نکرد، آیا این مسائل هم توسط خود حجاج به وقوع پیوسته است؟!

شیخ‌الاسلام با تأکید بر اینکه نیروهای ماهر و کارکشته عربستان سعودی اکنون در یمن و بحرین مشغول جنگ و مسلمان‌کشی هستند، گفت: اکنون نیروهای تازه کار و کم تجربه در عربستان مسئول اداره حج شده‌اند زیرا مناسک حج برایشان از اهمیت کمتری برخوردار است.

وی تصریح کرد: پادشاه عربستان با قرار دادن یکی از الفاظ خداوند، خود را جلاله الملک می‌نامد و اجازه هیچگونه انتقادی را نمی‌دهد و در زمان حج ماموران حجاج را مورد پرخاشگری قرار می‌دهند.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس خاطرنشان کرد: خوی پرخاشگری و افراطی با مذهب وهابی ساخته شده به دست انگلیسی‌ها عجین شده است.  

شایان ذکر است؛ برخی از کاربران عرب و وهابی توییتر در حرکتی فرار رو به جلو، سعی در مقصر معرفی کردن ایران در حادثه منا دارند و با راه‌اندازی هشتگ #ایران_تقتل_حجاج به معنای "ایران حجاج را می‌کشد" سعی در انحراف توجهات از مقصر اصلی حادثه منا که دولت عربستان است، دارند.

در همین راستا، وب سایت‌های عربی نزدیک به دولت سعودی از جمله اوطان نیوز مدعی شده‌اند که ایران نقشی ویژه در حادثه منا داشته است و حجاج ایران نقشی اصلی در آشوب و بلوا در منا داشتند. آنها به جاده 204 رفتند و عمدا مسیر را برعکس طی کردند تا مشکل ایجاد کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار