عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بر مدیریت صحیح حوزه‌های آب خیز تاکید کرد.

محمد اسماعیل‌نیا دبیر اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مکانیزاسیون کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آب گفت: با توجه به قرار گرفتن ایران در یکی از خشک‌ترین مناطق جهان، مساله استفاده اصولی از آب همیشه و در طول تاریخ کشور ما یکی از مسائل مهم بوده و هست، مخصوصا این که در طی سه دهه اخیر، پدیده خشکسالی این معضل را تشدید کرده است. 
 
وی ضمن اشاره به این امر که بحث مکانیزه کردن کشاورزی، اکنون دیگر به یک ضرورت تبدیل شده است، افزود: در کشور ما حوزه‌های آب‌خیز با وسعت متفاوت وجود دارد که نیاز مبرم به مدیریت صحیح دارد، یعنی باید ورود و خروج به این حوزه‌ها به طور کامل مدیریت و دنبال شود. 
 
اسماعیل‌نیا در ادامه به اهمیت مدیریت خاک نیز اشاره کرد و گفت: باید به حفظ و تقویت پوشش گیاهی و استفاده صحیح و به موقع کودهای طبیعی و شیمیایی، مواد آلی از دست رفته را به خاک برگردانیم و به حاصلخیزی خاک نیز کمک کنیم. 
 
دبیر اول کمیسیون کشاورزی گفت: باید با آموزش کشاورزان، روش‌های آبیاری نوین هم چون آبیاری قطره‌ای، کوزه‌ای و تحت  فشار و غیره را توسعه دهیم. 
 
وی افزود: هم چنین اگر با کارشناسی دقیق به سمت کشت محصولاتی برویم که سازگاری  بیشتری با کم آبی دارند می‌توانیم از خسارت‌های خشکسالی‌های فصلی و مقطعی تا حد زیادی بکاهیم. 
 
اسماعیل‌نیا خاطرنشان کرد: هم اکنون اقداماتی توسط دولت در استان خوزستان شروع شده و مجلس نیز با افزایش بودجه، طرح‌ها و لوایح توسعه کشاورزی مکانیزه را حمایت می‌کند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار