کارشناس دفتر فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش کشور از افزایش 40 درصدی بودجه به بخش فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش در سال‌جاری خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، حسن ضیغمی در حاشیه سفر به مازندران در شهرستان بابل، اظهار کرد: با توجه به اینکه بر اساس سیاست وزارت باید جذب دانش‌آموزان به سوی فنی‌وحرفه‌ای بیش از رشته‌های دیگر باشد، اما به سبب کاهش رشد جمعیت و وجود مدارس خاص چون نمونه دولتی، شاهد گرایش آنها به سمت رشته‌های نظری به‌ویژه تجربی زیاد هستیم.

وی با اشاره به نداشتن پایه اول متوسطه که سبب کاهش جذب دانش‌آموزان به سمت هنرستان بود، افزود: مهم‌ترین اقدام برای جذب در این رشته‌ها، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌هاست، زیرا تنها راه برون‌رفت از مشکل بیکاری و اشتغال، توجه به رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای است.

کارشناس دفتر فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش کشور تصریح کرد: اگر روزی بتوانیم، به صنعت نفت بی‌توجه بوده و سراغ آموزش فنی‌وحرفه‌ای برویم، نیروی کار متخصصی آموزش داده و خود از آن بهره ببریم، موفق عمل کرده‌ایم.

این مسئول با اشاره به اینکه در دولت گذشته هیچ بودجه‌ای به بخش فنی‌و‌حرفه‌ای و کار و دانش تزریق نشده، یادآور شد: در دولت تدبیر و امید 26 میلیارد تومان به این حوزه اختصاص یافت که 100 درصد محقق شده و امسال نیز 40 درصد افزایش یافته است، اما این اعتبار جوابگو نیست.

ضیغمی از کاربردی‌تر کردن آموزش در سند تحول بنیادین خبر داد و خاطرنشان کرد: در این سند، سعی شده تا دانش‌آموزان زودتر به شغل مناسب برسند و قدرت خوداشتغالی و درآمد مناسب با کمترین ابزار و تجهیزات داشته باشند.

وی با بیان اینکه سهم ثبت‌نام بخش فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش در مازندران براساس آمار اعلام شده در کشور رتبه نخست دارد، ادامه داد: هنوز 31 درصد ثبت‌نام‌ها انجام نشده که هشت درصد آنها ورودی دوم متوسطه بوده که احتمال دارد پنج درصد در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش ثبت‌نام کنند.

ضیغمی افزود: با توجه به رتبه مازندران در رشته فنی‌وحرفه‌ای براساس عدالت آموزشی به همان نسبت در برخورداری از منابع، از سهم بیشتری برخوردار می‌شوند که اخیرا سهم خوبی برای بازگشایی مدارس فنی‌وحرفه‌ای به عنوان کمک موردی به مازندران تزریق شد.

کارشناس دفتر فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش کشور خاطرنشان کرد: مازندران با داشتن نیروی متخصص و تحصیل‌کرده در بخش فنی‌وحرفه‌ای توان بالقوه‌ای دارد که در هیچ جای کشور وجود ندارد، اما با کمبود صنعت در این استان مواجه هستیم که باید به کشاورزی و صنعت کشاورزی توجه ویژه شود.

وی با اشاره به اینکه 45 درصد دانش‌آموزان مازندران به سمت فنی و حرفه‌ای جذب شده‌اند، گفت: با وجودی که مازندران از متوسط کشور که 40 درصد است جلوتر بوده اما از مازندران انتظار بیشتری داریم.

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.