یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: اگر دولت در سیاست‌گذاری برنامه ششم و اجرایی شدن آن خوب عمل کند قطعا مشکلات حل خواهد شد.

غلامحسین طاهری کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تفسیر قانون هدفمندی یارانه‌‌ها گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها برای مدت پنج سال به تصویب رسید و در طی این سال‌ها باید یک بازنگری در اجراء، نظارت و تبصره‌ها صورت می‌گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: اما در طی این سال‌ها شاهد عدم اجرای درست قوانین هدفمند‌سازی یارانه‌ها بودیم.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با اشاره به بخشی از قوانین هدفمندسازی یارانه‌ها عنوان داشت: در هدفمندسازی یارانه‌ها قرار بود به بخش تولید توجه ویژه‌ای صورت بگیرد اما این امر محقق نشده و از سال 86 شاهد افزایش نرخ تورم هستیم.

طاهری اظهار داشت: کمک به بخش تولیدی در هدفمندی یارانه‌ها از روز اول به خوبی اجرا نشد و کارهایی چه در دولت فعلی و چه در دولت قبل صورت گرفت اما کافی نیست.

وی درباره تأمین اعتبار یارانه‌ها گفت: در تأمین هدفمندسازی یارانه‌ها باید از محل صرفه‌جویی از بخش اصلاح الگوی مصرف و واقعی کردن قیمت‌ها محقق می‌شد و قرار بود که به تدریج این امر صورت گیرد.

طاهری با اشاره به معضلات به وجود آمده در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها عنوان کرد: با اجرایی شدن این قانون در چند سال اخیر شاهد رشد صعودی حجم نقدینگی در کشور بودیم و اگر حجم نقدینگی در تولید صرف می‌شد قطعا از تورم جلوگیری می‌کرد.

وی گفت: در بخش‌هایی از قانون یارانه‌ها از جمله تبصره‌ها و بخشنامه‌ها نیاز به بازنگری داشت اما مسئله عدم تحقق این قانون به نظارت برمی‌گردد.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با اشاره به بودجه هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار داشت: باید از همان ابتدا مبالغی که قرار بود صرف یارانه‌ها بشود در زیرساخت‌های کشور خرج می‌شد تا رشد اقتصادی و اشتغال رونق بگیرد.

طاهری با اشاره به برنامه توسعه اقتصادی تصریح کرد: پنج برنامه برای بهبود اقتصاد کشور اجرایی شد، که در برنامه چهارم به رشد اقتصادی 2.5 رسیدیم .

وی در پایان افزود: در تدوین برنامه ششم دولت باید در حوزه هدفمندسازی یارانه‌ها و تأمین مبالغ یارانه اهتمام ویژه‌ای داشته باشد و اگر دولت در سیاست‌گذاری برنامه ششم موفق عمل کند قطعا مشکلات حل خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار