مواد غذایی موردنیاز بدن کودک با توجه به تشدید فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی وی در مدرسه، افزایش می یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ مریم تقی پور کارشناس واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در این دوران، کودکان مدت زمان زیادی را در خارج از منزل هستند و نظارت بر تغذیه آن ها بسیار دشوار است، افزود:بسیاری از مشکلات آموزشی نظیر عدم تمرکز حواس یا اختلالات یادگیری از تغذیه ناصحیح ناشی می‌شودو به همین دلیل، لزوم به کارگیری یک برنامه غذایی صحیح بیش از پیش اهمیت می یابد.

وی با اشاره به خودداری برخی کودکان از صرف صبحانه، گفت: دانش آموز برای شروع روز به مقداری کالری نیاز دارد که این مقدار کالری از طریق خوردن نان، پنیر بدون چربی، گردو، غلات و شیر، در صبحانه تا حدی تأمین می شود.

تقی پور اظهار داشت: خوردن صبحانه به همراه سایر اعضای خانواده کودک را تشویق می‌کند و در نظر گرفتن زمان کافی برای صرف صبحانه در روند صحیح تغذیه تأثیر زیادی دارد.

کارشناس واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به اهمیت مصرف مواد حاوی کلسیم به خصوص برای دختران، گفت: کمبود کلسیم در سنین بزرگسالی به بروز پوکی استخوان منجر می‌شود.

تقی پور باتوصیه به مصرف روزانه سه مرتبه مواد لبنی برای تأمین کلسیم بدن در کودکان، ادامه داد: اگر فرزند شما از خوردن شیرامتناع می‌کند، می‌توانید از جایگزین‌هایی مثل فرنیو شیربرنج که حاوی شیر هستند، استفاده کنید.

وی با بیان اینکه معمولاً کودکانی که در نوبت عصر به مدرسه می‌روند، یکی از دو وعده‌ غذایی صبحانه و ناهاررا حذف می‌کنند، عنوان کرد: حذف یک وعده غذایی باعث احساس گرسنگی شدید در افراد است و این امر سبب می شود در نوبت غذایی بعدی بیش از اندازه غذا صرف شود.

کارشناس واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خوراکی های آماده را برای میان وعده مناسب ندانسته و اظهار داشت: این وعده غذایی برای دانش آموزان بسیار مفید است، اما بعضی از والدین به جای استفاده از مواد سالم با در اختیار قرار دادن هزینه خرید به فرزندشان، باعث روی آوردن آن ها به خوراکی های سوپرمارکتی و یا فست فودها می شوند.

تقی پور با توجه به اینکه افزایش کودکان مبتلا به چاقی، یکی از عوارض مصرف این مواد است، خاطرنشان کرد: به جای استفاده از فست فودها می توان تکه‌های میوه خشک و خشکبار جایگزین کرد که با توجه به اینکه مغزها و سایر خشکبار از کالری قابل توجهی برخوردار هستند، لازم است در مصرفشان احتیاط شود و بهتر است از مغزهای شور استفاده نشود.


انتهای پیام/ی


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.