تا زمانی که رابطه صحیحی میان آموزش و درمان در حوزه سلامت ایجاد نشود نمیتوان با تغییرات آموزشی تحولاتی در این عرصه پدید آورد که به نفع بیماران و جامعه پزشکی باشد.

دکتر فرجود شکوهی رییس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه آموزش پزشکی انسان محور نیست، تصریح کرد :تحمیل هزینه های غیرضروری به بیمار بصورت پدیده ای اپیدمی در آمده که به تبع آن فاعل بیماری یعنی شخص بیمار کمتر مورد توجه واقع می شود و در این میان اخلاق پزشکی نیز به عنوان سوگند نامه پزشکی از  اعتبار واقعی کمتری برخوردار گردیده است .

وی افزود : به جای تغییر و تحولات بنیادین در حوزه آموزش بهتر است ابتدا رابطه صحیح بین آموزش و درمان را بهینه و مدیریت کرد چرا که اگر این مهم صورت نپذیرد، مسلماً تغییرات آموزشی نیز تغییری در اوضاع بوجود نمی آورد .

شکوهی با بیان اینکه پیشرفت های علمی امری ضروری و به تبع آن تجهیزات پزشکی روز تابعی از آن است ؛ خاطرنشان کرد : این را هم باید بدانیم که جهان سرمایه داری با فلسفه فکری خاص خودش  همواره درصدد عرضه برند های جدید و وحدت بازارهای جدید برای انباشت سرمایه است . 

 وی ادامه داد: اگر این امر موجب غفلت از بحث انسان محوری گردد عقبه موفقی در کار نخواهد داشت ؛ بطور مثال این همه امکانات پیشرفته تشخیصی و درمانی برای بیماران  قلبی و عروقی وجود دارد اما هنوز طبق آمار ، اولین آمار مرگ و میر ها مربوط به بیماران قلب و عروقی است .

وی گنجاندن آموزش آنلاین برخی دروس را در آموزش های پزشکی ضروری دانست و گفت : با انجام این مهم در وقت و هزینه های اضافی صرفه جویی می شود و همچنین  بهتر است نحوه پذیرش دانشجویان پزشکی  نیزتغییر کرده و همانند کشورهای پیشرفته شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار