تاکنون دل های زیادی را برده و با روایتگری های شیرینش دلبری ها کرده . با قصد و نیت جبهه های دیروز به میدان آمده و کلام و خط را سلاح امروزش در برابر دفاع از هجمه های سنگین دشمن می داند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازمشهد، به سراغ راوی خاطرات جبهه ها ی جنگ رفتیم. جانباز است و احساس ادای دين کرده برای سالم بودنش. معتقد است هيچ چيز مادی قادر نيست غواص جان بركف خط شكن بسازد. خود را راوی سیره یاران شهیدش می داند و با لهجه شیرینش حال و هوای جبهه را تداعی می‌کند. او کسی نیست جز علیرضا دلبریان.

سین: لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چند سال در جبهه حضور داشتید؟

جیم: عليرضا دلبريان هستم. اولين اعزام به جبهه ام پاييز سال61 بود و تا پايان جنگ در سال67 حضور داشتم.اميد كه مقبول درگاه الهي باشد چون مهم آن است كه نزد خدا چقدر پذيرفته شده باشد.

فرهنگ جبهه یعنی.../روایتگری های شیرین دلبران

سین: چند فرزند دارید و از بین تجربه های جبهه چه چیزهایی به آن ها یاد می دهید؟

جیم: دو پسر دارم يكي دانشجوی کارشناسی ارشد و ديگري طلبه است.من راوي سيره ياران شهيدم هستم و قبل از مردم، خانواده ام مستمع خاطرات من هستند. هميشه از زندگي جبهه از روحيه سخت كوشي و جديت در انجام ماموريت ها، بي توقعي رزمندگان، صرفه جويي ها و صبر و تحمل در شرايط سخت كه همه در سايه ايمان به خدا بود برایشان گفته ام.

سین: فرهنگ جبهه و جنگ را تعریف کنید.

جیم: فرهنگ جبهه همان فكر و باورها و روش زندگي بود كه بر فضاي جبهه حاكم بود.

سین: برای شناساندن فرهنگ جبهه به مرد، چه اقداماتی باید انجام شود؟

جیم: راهها و اقدامات زيادي هست كه بسياري از آنها را اعم از عکس، فيلم ،كتاب، نمايش، همايش و يادواره با همه قوت و ضعفهايش بعد از جنگ استفاده کرده اند، اما مهم آن است كه تمام عكسها و حرفها در ذهن جوان حك شده و او را مشتاق فرهنگ جبهه کرده تا این جوان خود عاملی باشد برای شناساندن فرهنگ جبهه و میسر نیست مگر اینکه فرهنگ جبهه را در رفتار بزرگترها ببيند و لمس كند.

فرهنگ جبهه یعنی.../روایتگری های شیرین دلبران

سین: چه بدعت هایی در فرهنگ جبهه رسوخ کرده است؟

جیم: در فرهنگ جبهه هيچ چيزي رسوخ نكرده و نمي‌كند. بايد بپرسيد چقدر ما توانسته ايم فرهنگ جبهه را به نسل امروز معرفي كنيم؟ متاسفانه در اين امر فوق العاده ضعيف عمل كرديم. بزرگترين خطا هم عدم اخلاص است، دنياطلبي ست. ما براي خدا كار نمي‌كنيم ، لذا هر اقدام فرهنگي که انجام دهيم تاثيری در مخاطب نمي‌گذارد، در اكثر محافل فرهنگي، رفتارهاي ضد فرهنگي كرديم كه بزرگترين آن احترام به افراد متشخص براي دنياي خود و بي توجهي به عموم مخاطبين بوده است كه رضاي خدا نيست و جوان تيزبين حقيقت جو را فراري مي‌دهد.

سین: با توجه به بدعت ها و دغدغه مقام معظم رهبری؛ آیا فرهنگ جبهه هنوز زنده است؟

جیم: حتما زنده است. فرهنگ جبهه نمي ميرد و مثل عاشورا در تاريخ جاودانه است. اين ما هستيم كه از فرهنگ جبهه فاصله مي‌گيريم. اگر چه امروزه روحيه انقلابي جبهه كم شده اما هر چه داريم به بركت همين روحيه ی کم است. اميدوارم در تمام اركان كشور فرهنگ جبهه حاكم شود كه اگر اينگونه شود مشكلات صفر مي‌شود.

سین: در فرهنگ جبهه چه انتظاری از مردم وجود دارد و آرمان این فرهنگ کجاست؟

جیم: انتظار عمل به دستورات امام جامعه اسلامي است؛ فرهنگ جبهه و آرمانهاي انقلاب ريشه در كلام نوراني خدا در قرآن دارد.

سین: مهمترین دغدغه شما در این دوران چیست؟

جیم: من حقير و اصلا همه مردم بايد دغدغه هايمان را همان دغدغه هاي اماممان بدانيم. رضايت خدا در رضايت امام است. بزرگترين دغدغه ام كه زندگي را بر من تلخ كرده، غفلت دوستان در مقابله با ترويج فرهنگ غربي است.

سین: زندگی در دوران جنگ سخت تر بود یا دوران صلح کنونی؟

جیم: اگر چه الان هم دوران صلح نيست، جنگ خاتمه يافته اما مبارزه در عرصه اقتصادي و علمي و فرهنگي به شدت در جريان است اما متاسفانه ما فقط جنگ رزمي را جدي مي‌گيريم اتفاقا جنگ امروز به مراتب از جنگ رزمي ديروز سخت تر است.

سین: با توجه به سابقه حضور شما در واحد تبلیغات جنگ و خروج از آن، چرا الان در فاز تبلیغات فرهنگ جنگ فعالیت می کنید؟

جیم: اولا چون نياز است و اين سنگر نيرو كم دارد، دوما مردم مطالبه مي‌كنند و استعداد خودم را در اين جبهه يافتم.

فرهنگ جبهه یعنی.../روایتگری های شیرین دلبران

سین: نواقص فرهنگی مشهد را در کدام زمینه ها می بینید و توصیه شما برای رفعشان چیست؟

جیم: علیرغم اینکه مشهد مقدس پتانسيل بسيار عظيم فرهنگي، بارگاه رضوي و زائران ميليوني و كثرت حوزه هاي علميه و هزاران جوان مستعد و پرانرژي دارد، متاسفانه قرارگاه مركزي فرهنگي براي هدايت و حمايت نيروها و تشكلهاي فرهنگي نداريم.

سین: به نظر شما در بحث مشهد 2017 اولویت مسائل فرهنگی در کدام حوزه باید باشد؟

جیم: در همان حوزه هايي كه ولايت فقيه اشاره فرمودند. روحيه انقلابي در عرصه اقتصاد، علم و استكبار ستيزي با وحدت تمام امت اسلامي تقویت شود.

سین: از لحظه ای که جانباز شدید بفرمایید و الان چه احساسی به جانبازی دارید؟

جیم: وقتي روی مين رفتم اولين چيزي كه بفكرم رسيد اين بود كه خدايا ممنون كه عضوي از بدن مرا قبول كردي و خیلی شرمنده خانواده شهدا نيستم. شما نمي‌دانيد چقدر سخت است که بعد از عملياتی كه در آن بسياري از دوستانت شهيد شده باشند، صحيح و سالم در شهر راه بروی؛ به همین دلیل تا حدودي احساس اداي دين كردم كه تا قيامت اين احساس در من زنده است.

فرهنگ جبهه یعنی.../روایتگری های شیرین دلبران

سین: به نظرتان چه چیزی باعث می شد که رزمندگان همه سختی ها را تحمل کنند و اشتیاق خود را از دست ندهند؟

جیم: اعتقاد به غيب و مزد بسيار خوبي كه خدا در نتيجه جهاد به انسان مي‌دهد والا هيچ چيز مادي قادر نيست غواص جان بركف خط شكن بسازد.

سین: نقطه برجسته شهید جلیل محدثی فر چه بود که دستمایه روایت دلبری شد؟

جیم: صبر آقا جليل در قبال كوتاهي ها و قصور نيروها. صفت ستارالعيوبي او كه عيب نيروها را به رخ نمي كشيد بلكه صفات خوب و استعدادهايي كه ولو ضعيف در وجود نيروها مي ديد با روشهاي مديريتي، روانشناسي بطور نامحسوس تقويت مي‌كرد و در نتيجه قوت گرفتن استعدادهاي فرد، ضعفهايش كم و كمتر مي شد.

سین: در مرکز مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چه مطالعاتی باید مورد توجه قرار گیرد؟

جیم: اولا مطالعه اگر با تفكر همراه نباشد فقط هارد مغز را پر مي‌كند. منظورم تفكريست كه فرد را متحول كند و در رفتار تبلور يابد والا فقط خواندن و فهميدن روش همه خوانندگان دنياست. بايد از همان اول براي عمل كتاب را باز كنيم، مثل شهدا، مطالعه آيات قرآن و تاريخ اسلام در كنار سيره شهدا، تاريخ دفاع مقدس، وصيتنامه هاي شهدا اصل و اساس حركت ما در تمام عرصه هاي زندگي دنياست كه تا آخر عمر هر كجا باشيم، هر كسي براي خودمان بشويم، چراغ راه و تعیین کننده سعادت ماست.

سین: در کلاس آموزشی درس هایی از شهدا چه مباحثی باید تدریس شود؟

جیم: سيره شهدا كه عمل به آموزه هاي دين اسلام است.

سین: احساستان را در یک جمله نسبت به واژه های زیر بفرمایید:

دفاع مقدس: قله انقلاب اسلامي

جبهه: باند پرواز سبكباران

تبلیغات: ناشيانه حرف خوب زدن. اسراف

تخریب چی: بريده از دنيا

غواص: مظلوم ترين

شهید محدثی فر: آقا، جوانمرد

روایت دلبری: اداي دين براي آيندگان

جانباز: قدر ارزش و منزلت خود را بداند

شهادت: اگر چه لايق نيستم...اما خيلي آرزویش را دارم

روایتگری راهیان نور: امام سجاد عليه السلام. حضرت زينب كبري راويان كربلا

گزارش از نعیمه مونسی 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.