ارتباط جنین با مادر فقط فیزیکی نیست بلکه آسایش و آرامش محیطی که جنین در آن رشد می کند، هم در آینده فرزندی که قرار است متولد شود تاثیر دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان اگر به زنان باردار دقت کنید و با آنها به گفتگو بپردازید، متوجه خواهید شد که برخی از آنها دچار نوعی نگرانی، اضطراب و افسردگی هستند، این تنش‌ها گاهی به قدری شدت می‌یابند که باعث فرو رفتن آنها در لاک خود می شود و ایشان را از انجام فعالیت‌های روزمره باز می‌دارد. 

می خواهم نگران نباشم اما نمی شود  
زنان باردار به دلیل شرایط خاصی که در دوران بارداری دارند نگرانی های بسیاری را تجربه می کنند. نگرانی هایی که گهگاه و یا به طور دائم به سراغشان می آید اما برای برخی از آنها فرار کردن از این نگرانی ها امری محال است. 

خیلی از این نگرانی ها از مسائلی سرچشمه می گیرد که مثلا یک زن پا به ماه دچار این تشویش می شود که فرزندش پسر خواهد شد یا دختر؟ بعضی خانواده ها اصرار دارند عروس یا دخترشان دختر به دنیا بیاورد.

 گرم نبودن کانون خانواده، بارداری در سنین بالا، ترس از زایمان و غیره همگی از عواملی هستند که دست به دست می دهند و باعث تنش در زن باردار می شوند. 

باید گفت که حساسیت این موضوع در سه ماهه اول بارداری بسیار شدیدتر است ، چرا که تغییرات هورمونی در این زمان به بیشترین حد خود می رسد.

این نکته بسیار مهم را هم باید در نظر داشت که جنین همواره با مادر خود در تعامل بوده و هر گونه رفتار مثبت و منفی  مادر را درک می کند. 

فرزندتان را از دوران جنینی تربیت کنید
تحقیقات نشان می‌دهد که جنین از حواس کاملا جمعی برخوردار است و پیش از تولد می‌تواند از حواس خود استفاده کند. لذا توجه به اینکه مادر در چه شرایط روحی، روانی و جسمی به سر می‌برد، بسیار حائز اهمیت است. به طوری که از دید برخی روانشناسان مجرمین و حتی دیکتاتورهای تاریخ که دست به جنگ هایی زدند که در آن هزاران هزار انسان کشته شدند دوران جنینی شان همراه با اضطراب و عدم آرامش محیط سپری شده است.

افسردگی پیش از بارداری در کنار تنش ها و نگرانی‌های زیاد دوران بارداری  مادران باعث می‌شود تاثیرپذیری تربیتی جنین از این شرایط متفاوت از شرایط عادی باشد.

به مادران باردار زور نگویید 
دکتر ربابه غفار تبریزی روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: هر گونه رفتار منفی و محیطی ناآرام با مادران باردار باعث می‌شود تا نوزاد آنها در آینده رفتارهایی تحریک پذیر و عصبی از خود نشان دهند و در برخی موارد هم بیش فعال گردند. چرا که در صورت عدم مهار شدن رفتارهای خشونت آمیز ، کودک در بزرگسالی به سوی آن رفتارها بیشتر جذب شده و آنها را اکتساب می کند. باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که جنین از 2 تا 3 ماهگی به بعد تمام تغییرات محیطی را متوجه می‌شود. 

وی همچنین افزود: بهتر است که کارهای سنگین بر دوش زنان باردار گذاشته نشود و در کارهای روزمره همواره کسی کمک حال آنها باشد.  

تبریزی با اشاره به اهمیت فضای پس از بارداری نیز گفت: آرام نگه داشتن  محیط در این زمان نیز بسیار مهم می‌باشد و باید از همان بدو تولد هم برای مادر و هم برای فرزند در خانه فضای امنی ایجاد شود و از دعوا،‌ جدل و سر و صدا دوری شود. همچنین والدین در نظر داشته باشند که به موقع نیاز کودک خود را برآورده کنند.

هیچ وقت به فرزند آینده تان بد و بیراه نگویید
دکتر شاه‌مرادی روانشناس عنوان کرد: باید گفت که برخی افراد بزهکار و مجرم نتیجه بارداری های ناخواسته والدینشان هستند. در چنین زایمان‌هایی که والدین قصد قبلی برای باردار شدن نداشته‌اند، شروع به صحبت‌های منفی و ناخوشایند می‌کنند و مدام می‌گویند که "ما این بچه را نمی‌خواستیم" و یا "الان چه زمان بارداری است" این صداها در ضمیر ناخودآگاه نوزاد تاثیر می گذارد. به تبع آن فرزند متولد شده حس می‌کند که فرد دوست داشتنی نیست و برای انتقام گرفتن از دیگران دست به رفتارهای مخرب و مجرمانه می‌زند.

 بزهکاری ریشه در دوران جنینی دارد
شاه‌مرادی خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهش‌های متعدد شرایط مادر در دوران بارداری چه به لحاظ روحی، روانی و جسمانی همگی بر روی جنین اثرگذار هستند. در بسیاری از مواقع شرایط جسمی مادر بر روی شرایط روانی جنین اثرگذار است.

فقر غذایی، فقر آهن، استرس، مصرف سیگار و مشروبات الکلی همگی عواملی هستند که اگر مادر در دوران بارداری به آن‌ها بی توجه باشد جنین تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
کودکان متولد شده از این مادران رفتارهایی پرخاشگرانه، بزهکارانه، بیش‌فعال، منزوی، افسرده و احتمالاً اختلالات دوقطبی را از خود بروز خواهند داد.

دکتر شاه مرادی در ادامه گفت: ضمیر هوشیار افراد از همان دوران جنینی شکل می‌گیرد. به این صورت که صحبت های محبت آمیز مادر و پدر با جنین  بر روی ضمیر ناخودآگاه او اثر گذاشته و برای مادران زایمان را راحت می کند. همچنین این رفتارها از سوی والدین موجب می‌شود تا فرزندانی آرام و بدون اضطراب داشته باشند. باید گفت که این موضوع از ابتدای بارداری بر روی جنین اثرگذار است اما هر چه به ماه‌های آخر نزدیک می‌شوند، اثر آن پررنگ‌تر می‌گردد.

در کنار ریزفاکتورهای فیزیولوژیکی که مادر به آن توجه می کند تا فرزند آینده اش از نظر جسمی کودکی سالم باشد، باید به این نکته هم توجه کرد که مادر باید برای فرزندش محیطی را فراهم کند تا در معرض استرس و تنش قرار نگیرد و 9 ماهی که در شکم او مهمان است ، دوران پر از آرامش را تجربه کند، این مسئله گرچه شاید در دوران جنینی خیلی به چشم نیاید اما والدین باید توجه کنند که فراهم کردن محیطی آرام آینده او را رقم می زند. 


گزارش از الهام رضایی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار