بیست‌و‌هشتمین دوره رقابت‌های بسکتبال قهرمانی مردان آسیا از فردا آغاز می‌شود به همین بهانه نگاهی به تاریخچه این بازی‌ها می‌اندازیم.

 به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛بیست‌و‌هشتمین دوره رقابت‌های بسکتبال قهرمانی آسیا از روز چهارشنبه به میزبانی شانگهای چین آغاز خواهد شد و تیم ملی کشورمان که به همراه تیم‌های ژاپن، هند و مالزی در گروه اول (A) این رقابت‌ها قرار دارد با تمام توان قصد دارد از عنوان قهرمانی خود که در سال 2013 در مانیل فیلیپین  به دست آورد دفاع کند.

به بهانه آغاز این رقابت‌ها نگاهی می‌اندازیم به تاریخچه رقابت‌های بسکتبال قهرمانی آسیا:

رقابت‌های جام ملت‌های آسیا هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، این رقابت‌ها انتخابی جام جهانی و بازی‌های المپیک نیز محسوب می‌شود.

رقابت‌های قهرمانی آسیا 2013 و 2015 آخرین رقابت‌هایی هستند که انتخابی جام جهانی و بازی‌های المپیک محسوب خواهند شد.

جام ملت‌های آسیا 2017 آخرین رقابت‌های قهرمانی آسیا با شکل و شمایل کنونی است این بازی‌ها سال 2021 با فرمت جدیدی از سرگرفته خواهد شد.

 شروع بسکتبال در آسیا

رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ابتدا تحت عنوان «رقابت‌های قهرمانی کنفدراسیون بسکتبال آسیا» در سال 1960 در مانیل فلیپین آغاز شد، این رقابت‌ها برای تشخیص بهترین  تیم آسیا برای حضور در جام جهانی و المپیک برگزار شد.

در چهار تورنمنت بعدی فیلیپین سه بار قهرمان شد و ژاپن در سال 1965 فلیپینی‌ها را شکست داد و به عنوان قهرمانی رسید. در سه دوره بعدی این رقابت‌ها قهرمانی بین تیم‌های کره، ژاپن و فیلیپین تقسیم شد، تا اینکه چین در سال 1975 وارد بازی‌ها شد و در اولین حضور جام قهرمانی را از آن خود کرد چینی از آن تاریخ به بعد بسکتبال آسیا را زیر سلطه خود گرفت.

 سلطه چین بر بسکتبال آسیا

از سال 1975 تا سال 2007 چینی‌ها حاکم بلا منازع بسکتبال آسیا بودند در این مدت آنها فقط  دو بار نتوانستند قهرمان شوند.

در سال 1985، فلیپین تیم قدرتمند چین را که تا آن زمان پنج قهرمانی در کارنامه داشت در مسیر قهرمانی شکست داد.

پس از آن سال، چینی‌ها تا سال 1997 در همه رقابت‌ها به عنوان قهرمانی دست یافت اما در سال 1997 چین در نیمه نهایی مغلوب کره جنوبی شد و به مقام سومی آسیا بسنده کرد، چینی شرایط جوی عربستان محل برگزاری رقابت‌ها را عامل اصلی ناکامی خود عنوان کردند، سال 1997 کره در فینال ژاپن را شکست داد و قهرمان آسیا شد.

اگرچه چین آن سال به عنوان سومی آسیا رسید اما پس از آن سال 4 دوره پیاپی با کمک ستاره ارزشمند خود، یائومینگ، قهرمان آسیا شد.

 تغییر نام

رقابت‌های بسکتبال در آسیا که تحت عنوان قهرمانی کنفدراسیون بسکتبال آسیا برگزار می‌شد سال 2005 به « قهرمانی آسیا فیبا» تغییر نام یافت در رقابت‌های آن سال که در دوحه قطر برگزار شد چین به راحتی لبنان را در فینال شکست داد و بار دیگر قهرمان آسیا شد.

اولین قهرمانی ایران در آسیا

در رقابت‌های سال 2007، چین به دلیل آنکه میزبان رقابت‌های المپیک 2008 بود، تیم اول خود را به مسابقات نفرستاد. در این دوره از رقابت‌ها تیم‌های غرب آسیا، رقابت با قدرت‌های سنتی شرق آسیا را آغاز کردند و آنها را به چالش کشیدند به طوری که فینال این دوره بین دو نماینده غرب آسیا یعنی ایران و لبنان برگزار شد که ایران بر لبنان پیروز شد و برای اولین بار قهرمانی در بسکتبال آسیا را جشن گرفت.

دفاع ایران از عنوان قهرمانی

در رقابت‌های سال 2009 تیم ملی بسکتبال کشورمان مقتدرانه به فینال رسید و در دیدار نهایی تیم اول چین را با اقتدار 70-52 شکست داد تا سومین تیمی باشد که موفق شده از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

از سال 2009 به بعد، در دیدار نهایی جام ملت‌های آسیا یک تیم از غرب آسیا و یک تیم از شرق دور حضور داشتند.

 حذف ایران به دست اردن

 در رقابت‌های سال 2011، تیم ملی بسکتبال کشورمان در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل اردن شکست خورد و این تیم راهی دیدار فینال شد اما در برابر چین، میزبان رقابت‌ها با اختلاف یک امتیاز مغلوب شد.

 قهرمانی سوم ایران

رقابت‌های سال 2013 جام ملت‌های آسیا در مانیل فلیپین برگزار شد که در آن تیم ملی بسکتبال کشورمان به همراه فلیپین به دیدار نهایی راه یافت، در دیدار فینال تیم ملی بسکتبال کشورمان با پیروزی 71-85 بر میزبان برای سومین بار فاتح بسکتبال جام ملت‌های آسیا شد در این دوره چین توسط چین تایپه حذف شد و چین تایپه نیز توسط ایران از پیش رو برداشته شد.

 حذف وضعیت انتخابی

همانطور که گفته شد رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال 2013 و 2015 آخرین مسابقاتی هستند که انتخابی جام جهانی و بازی‌های المپیک محسوب می‌شوند به این ترتیب رقابت‌های سال 2017 انتخابی جام جهانی و المپیک نخواهند بود.

شکل و شمایل جدید

بیست‌و‌نهمین دوره این رقابت‌های (سال 2017) آخرین دوره‌ای خواهد بود که با شکل و فرمت کنونی و دوساله برگزار می‌شود، از سال 2021، رقابت‌های بسکتبال قهرمانی آسیا و رقابت‌های قهرمانی اقیانوسیه در هم ادغام و تحت عنوان « قهرمانی آسیا- اقیانوسیه فیبا» برگزار خواهد شد از سال 2021 به بعد قرار است این رقابت‌ها مانند رقابت‌های قهرمانی اروپا و آفریقا (یوروبسکت و آفرو بسکت) هر 4 سال یک بار برگزار شود.

بیشترین قهرمانی از بیست‌و‌ هفت دوره‌ای که جام ملت‌های آسیا برگزار شده تیم ملی بسکتبال چین با 15 قهرمانی بیشترین قهرمانی را در آسیا در اختیار دارد پس از چین، فلیپین با 5 قهرمانی و جمهوری اسلامی ایران با سه قهرمانی در رده‌های دو و سوم قرار دارند. تیم‌های کره‌جنوبی و ژاپن نیز هر کدام دو بار قهرمان آسیا شده‌اند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار