وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که فرانسه در زمینه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با ایران همکاری‌های گسترده‌ای خواهد داشت، گفت: مذاکره برای ساخت ماهواره ملی و پرتاب آن و همچنین سنجش از راه دور به زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود واعظی دوشنبه شب در دیدار با ماتیاس فکل وزیر تجارت خارجی، ارتقای گردشگری فرانسه در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آغاز مذاکرات خوب ایران با فرانسه، افزود: امروز هشت شرکت مخابراتی و ماهواره‌ای فرانسه به همراه وزیر تجارت خارجی و ارتقای گردشگری برای مذاکره در محل وزارت ارتباطات حضور داشتند.

وی از انجام مذاکره با هیات فرانسوی در چهار محور خبر داد و گفت: اولین محور این مذاکرات همان ساخت ماهواره ملی و پرتاب آن به فضا و مشاوره و سنجش از راه دور بود که نمایندگانی از شرکت ایرباس فرانسه در این مذاکرات شرکت داشتند.

وی محور دوم مذاکرات را ساخت تجهیزات مخابراتی و آی.تی عنوان کرد و افزود: ادامه این مذاکرات با شرکت های فرانسوی در روزهای آینده به طور جدی پیگیری خواهد شد.

واعظی با اشاره به انجام مذاکره پیرامون استفاده از مشاوره های شرکت‌های فرانسوی با توجه به پروژه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی که در ایران در حال پیگیری است، افزود: همچنین در زمینه امنیت شبکه و کیفیت آن مذاکرات خوبی انجام دادیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمین محور مذاکرات را بحث اپراتوری ذکر کرد و افزود: یکی از اپراتورهای بزرگ فرانسوی که در 28 کشور جهان نمایندگی دارد برای انجام کار اپراتوری در ایران به زودی مذاکرات خود را آغاز خواهد کرد.

وی با اشاره به انجام مذاکرات با هیات فرانسوی در زمینه کارت هوشمند و سیم کارت، تصریح کرد: در مجموع توافق کردیم کمیسیون مشترکی در فناوری اطلاعات و امور فضایی تشکیل شده و مذاکرات را دنبال نمایند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اشاره به افتتاح مرکز تجاری فرانسه در ایران که امروز صورت گرفت، اظهار داشت: افتتاح این مرکز زمینه همکاری‌ها را بیشتر و نزدیک‌تر خواهد کرد.

وی با بیان این که در این جلسه دو نکته خیلی مهم برای تسهیل امور مورد بررسی قرار گرفت، افزود: اولین نکته آن این که روابط بانکی هر دو کشور باید از اسرع وقت به حال عادی برگردد و دوم آن که بیمه کفاف فعال شود. در غیر این صورت مذاکرات ایران با فرانسه به زودی نمی‌تواند عملیاتی شود.

واعظی بیان کرد: مقرر شد طی تماس با مسئولین ذیربط بانکی برای برطرف شدن مشکلات فوق اقدامات جدی صورت گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار امیدواری کرد: روابط ایران و فرانسه با پشت سر نهادن هرچه سریع تر مشکلات به بهترین سطح ممکن ارتقا یابد.

در ادامه این مراسم ماتیاس فکل وزیر تجارت خارجی و ارتقای گردشگری فرانسه از استقبال خوب وزارت ارتباطات ایران از هیات فرانسوی تشکر کرد و گفت: مبادلاتی که خواهیم داشت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به حضور خود به همراه وزیر کشاورزی که ضمنا سخنگوی دولت فرانسه نیز است در ایران، افزود: به همراه ما 15 شرکت برای انجام مذاکرات در زمینه های مختلف به ایران آمده‌اند.

فکل با بیان این که با اجرایی شدن توافقات بین ایران و گروه موسوم به 1+5 مرحله جدیدی در روابط دو کشور باز شده است، گفت: روابط ایران و فرانسه از قدمتی طولانی برخوردار است همچنان که مناسبات اقتصادی دو کشور قدیمی است.

وی از آمادگی کشورش برای همکاری در همه زمینه‌ها با شرکت‌های ایران خبر داد و افزود: حضور شرکت های مختلف اقتصادی فرانسه نشان دهنده آن است که علاقه‌مندیم در اکثر زمینه‌ها با شرکت‌های ایرانی همکاری داشته باشیم.

وزیر تجارت خارجی و ارتقای گردشگری با اشاره به این که در مذاکرات امروز پیشنهاد ایجاد یک کمیسیون مشترک از سوی ایران مطرح شد، گفت: تمایل داریم در این کمیسیون مسائل را به صورت جد پیگیری کنیم.

وی با اشاره به تماس‌های زیادی که بین ایران و فرانسه به وجود آمده است، اظهار امیدواری کرد: با سفر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور ایران در 17 نوامبر به فرانسه زمینه های خوبی برای اجرایی شدن مذاکرات فراهم می شود. وی این سفر را برای هر دو کشور بسیار مهم دانست.

منبع: مشرق

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.