قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: گزارشی درخصوص تقویت بخش تقاضا در راستای تقویت تولید برای ارائه به شورای پول و اعتبار در حال تهیه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر کمیجانی در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گزارشی درخصوص تقویت بخش تقاضا در راستای تقویت تولید برای ارائه به شورای پول و اعتبار در حال تهیه است، اظهار داشت:در این طرح استفاده از ابزار خرید دین زمینه پرداخت تسهیلات خرید کالاهای بادوام صنعتی مانند خودرو و لوازم خانگی فراهم می‌شود. 

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه امیدواریم این طرح خارج از نوبت در جلسه امروز شورای پول و اعتبار مطرح شود، تصریح کرد: کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات فعلا برای این موضوع مطرح نیست.

کمیجانی ادامه داد: افزایش تقاضا در ماه‌ پایانی تابستان، تقاضای ارز حجاج و کاهش درآمدهای نفتی، سه عامل افزایش مقطعی نرخ ارز بود از این رو دست‌کاری نرخ ارز برای تامین یارانه نقدی صحیح نیست.

وی همچنین با اشاره به اتمام زمان صرافی‌ها برای دریافت مجوز گفت: با این حال تلاش بانک مرکزی همچنان بر این است که صرافی‌ها برای تکمیل مدارک و طی مراحل دریافت مجوز مراجعه کنند.

کمیجانی ادامه داد: صرافان برای فراهم کردن اسناد خود به زمان نیاز دارند اما تمدید مهلت آن‌ها بسته به تعاملاتشان با بانک مرکزی است.

وی در خصوص وضعیت اعطای وام ازدواج نیز اظهار داشت: بیشتر بانک‌هایی که در نیمه اول سال گذشته نیز این تسهیلات را نمی‌دادند با اعمال تشویق‌ها در این زمینه فعال شده‌اند.

وی افزود: تلاش ما بر این است که تمامی بانک‌ها در زمینه اعطای وام ازدواج فعال شوند و این یکی از موضوعات مهم ما در بانک مرکزی است.

به گفته قائم مقام بانک مرکزی منابع بانکی محدود بوده و باید این منابع را برای پاسخ‌گویی بانک‌ها در مقابل هجوم تقاضا در نظر بگیریم اما تا زمانی که منابع افزایش پیدا نکند صف برای دریافت وام طولانی است.

کمیجانی درباره اینکه برخی از بانکها از مصوبه شواری پول و اعتبار در خصوص نرخ سود بانکی تخلفاتی را انجام می دهند، گفت: ما هم این موارد را می‌شنویم، گاه از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار عدول می‌شود که گزارش‌هایی در بانک‌ مرکزی در حال تهیه است که در شورای پول و اعتبار مطرح خواهد شد و تدابیر لازم اتخاذ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انتظار داریم بانک‌ها براساس مصوبه شورا عمل کنند، افزود: اقدامات برخی بانک‌ها و موسسات پسندیده نیست و باید مصوبه شورا اولویت قرار گیرد و هدف ما هم این است که بانک‌ها در این مسیر حرکت کنند.

کمیجانی همچنین در خصوص وضعیت موسسه مالی ثامن‌الحجج و اعطای مجوز به این موسسه گفت: در حال حاضر تیم حسابرسی بانک مرکزی اسناد و مدارک این موسسه را بررسی می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار