قالیباف در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

خط 3 مترو طولانی‌ترین خط تونلی خاورمیانه است/ 50 درصد اعتبارات مترو را دولت باید تأمین کند

شهردار تهران با اشاره به این که بین 58 تا 61 درصد بودجه شهرداری متمرکز بر حمل و نقل عمومی است گفت: شهرداری تهران 30 درصد بودجه خود را صرف هزینه جاری و 70 درصد باقی مانده را صرف اقدامات توسعه ای می‌کند.

خط 3 مترو طولانی‌ترین خط تونلی خاورمیانه است/ اولویت اول شهرداری توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی است
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حمل و نقل عمومی و رفاه شهروندان امشب 30 شهریور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
قالیباف در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون موضوع ترافیک  گفت: موضوع ترافیک مختص ایران و تهران نیست بلکه این مسئله در شهرهایی همچون پاریس، لندن، توکیو و پکن وجود دارد.
 
وی  با اشاره به این که این واقعیت تلخ همراه زندگی شهری است خاطر نشان کرد: در دنیا پیرامون موضوع ترافیک اقدامات ایجابی و سلبی صورت می‌گیرد به گونه ای که در اقدامات سلبی محدودیت‌های زیادی را برای خودروهای شخصی می‌گذارند مثلاً در سنگاپور پلاک ماشین قیمتش بیشتر از خود ماشین است.
 
شهردار تهران با بیان این که طرح ترافیک در بخش محدودی اجرا می‌شود بیان کرد: باید اقدامات سلبی ایجاد شود و از سوی دیگر هم نیز باید اقدامات ایجابی را انجام داد.
 
 ضرورت بها دادن به توسعه حمل و نقل عمومی در کشور
 
قالیباف با بیان این که مدیران باید اقدامات ایجابی را در ابتدای  امر انجام دهند عنوان کرد: باید به توسعه حمل نقل عمومی بها داد.
 
حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ حق مسلم مردم است
 
وی با اشاره به این که در زندگی شهری یکی از حقوق‌های مردم بها دادن و اولویت دادن به حمل  و نقل عمومی است حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ حق مسلم مردم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
 
30 درصد بودجه شهرداری مربوط هزینه های جاری و 70 درصد مربوط به اقدامات توسعه ای است
 
شهردار تهران با بیان این که در شهرداری تهران بودجه را به گونه ای برنامه ریزی کرده‌ایم که 30 درصد صرف هزینه های جاری و 70 درصد صرف اقدامات توسعه ای شود گفت: این در حالی است که  در دولت‌ها این مسئله برعکس است یعنی حدود 25 درصد تا 30 درصد را به کارهای توسعه ای و 70 درصد مربوط به کارهای اجرایی می‌شود.
 
بین 58 تا 61 درصد بودجه شهرداری متمرکز بر حمل و نقل عمومی است
 
قالیباف بیان کرد: بین 58 تا 61 درصد بودجه شهرداری مربوط به حمل و نقل عمومی است و از سوی دیگر حدود 27 تا 30 درصد مربوط به مسائل مرتبط با مترو است.
 
وی  با بیان این که اولویت اول شهرداری حمل و نقل عمومی است عنوان کرد: با خط 3 مترو 170 کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفته است.
 
شهردار تهران خط 3 مترو را طولانی‌ترین خط تونلی خاورمیانه دنست و عنوان کرد: این خط 38 کیلومتر است بنابراین فردا تا شهرک قائم را افتتاح خواهیم کرد.

روزانه 3 میلیون مسافر در خطوط مترو جا به جا می‌شوند
 
قالیباف  با بیان این که  در بحث مترو م واگن کم داریم گفت: در حال حاضر در 170 کیلومتری که داریم هزار و 230 واگن حرکت می‌کند که با این تعداد  واگن ما قریب به 3 میلیون مسافر را در روز جا به جا می‌کنیم
 
احداث خط 3 مترو 4 هزار میلیارد تومان هزینه برداشته است
 
وی  در ادامه به هزینه احداث خط 3 مترو اشاره کرد و گفت: احداث خط 3 مترو 4 هزار میلیارد تومان برای ما هزینه داشته که اگر بخواهیم این خط را با هزینه امروز حساب کنیم هزینه خط 3 با فهرست بهای سال 94 ، 9 هزار میلیارد تومان می‌شود.

امروز تنها از یک سوم ظرفیت خطوطمان استفاده می‌کنیم
 
شهردار تهران با بیان این که اگر بتوانیم ظرفیت واگن‌هایمان را افزایش دهیم به راحتی می‌توانیم ده میلیون مسافر را در روز جا به جا کنیم تصریح کرد:  بر این اساس در حال حاضر از یک سوم ظرفیت خطوط موجود استفاده می‌کنیم  و این مشکل را می‌توان با افزایش واگن‌ها حل کنیم.
 
قالیباف با بیان این که در بحث افزایش واگن با کمبود اعتبارات مواجه هستیم گفت: با توجه به مشکل اعتبارات سعی می‌کنیم که کارهای زیرساختی را تکمیل کنیم لذا در بحث مترو ما اولویت را به دست زیرساخت‌ها می‌دهیم و پس از آن بحث افزایش واگن‌ها مد نظر ما قرار دارد.
 
50 درصد اعتبارات مترو را دولت باید تأمین کند
 
وی  با بیان این که بر اساس توافقاتی که انجام شده و قوانین و مقرراتی که وجود دارد 50 درصد اعتبارات را دولت باید تأمین کند خاطر نشان کرد: با توجه به مشکلاتی که وجود دارد دولت در بحث تأمین اعتبارات با مشکل مواجه است اما معتقدیم که اگر دولت یک مقدار دقت کند و این موضوع را مورد توجه قرار دهد با امکانات و ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند مشکل واگن را حل کند.
 
امروز سرمایه گذارانی در حوزه واگن هستند که حاضرند در مقابل خرید نفت خام به ما واگن بدهند
 
شهردار تهران بیان داشت: امروز سرمایه گذارانی در حوزه واگن هستند که حاضرند در مقابل خرید نفت خام به طور مستقیم واگن با قیمت بسیار مناسب به ما بدهند و این امکان برای ما وجود دارد
 
قالیباف تصریح کرد: گر چه دولت شرایط سخت خود را دارد اما با این شرایط نیز می‌تواند در حوزه واگن این کار را انجام دهد.
 
وی  در بخش دیگری از صحبت‌های خود  اظهار داشت: اگر امروز بتوانیم حدود هزار  و 500 واگن  از خارج از کشورخرید کنیم و یا تولید کنیم به سرعت می‌توانیم هر ماه ظرفیت خود را افزایش دهیم.
 
شهردار تهران در بخش دیگری از این برنامه درباره این که آیا کمبود اعتبارات در ساخت تونل‌ها تأثیرگذار بوده یا خیر گفت: مطمئن باشید ساخت تونل و مترو با استاندارهای خود و با همه ظرفیت‌ها و صد در صد ایمنی و تجهیزات افتتاح می‌شود
 
 100 درصد ایستگاه‌ها با همه امکانات افتتاح می‌شود
 
قالیباف با بیان این که امروز 100 درصد ایستگاه‌ها با همه امکانات افتتاح می‌شود گفت: امروز حتی یک مورد مترو بدون پله برقی نداریم
 
خط 3 مترو از مرکزیت شهر عبور می‌کند
 
وی  در ادامه به ویژگی‌های خط 3 مترو اشاره کرد و اظهار داشت: خط 3 مترو جنوب غرب را به شمال  شرق تهران وصل می‌کند و از مرکزیت شهر نیز عبور می‌کند  و ویژگی دیگر این است که خط 3 با خط 1 ، خط 4 و خط 6 مترو تقاطع دارد

نقش مترو در کاهش آلودگی هوا بی نظیر است

شهردار تهران در ادامه با بیان این که مهم‌ترین چالش امروز ما آلودگی هوا است تاکید کرد: نقشی که مترو در کاهش آلودگی هوا دارد بی نظیر است و من همیشه تاکید دارم که مشکل آلودگی هوا را با توسعه حمل و نقل عمومی ، ایجاد محدودیت برای خودروها، اصلاح تکنولوژی، اصلاح فرهنگ ترافیک و در کنار آن توسعه فضای سبز هستند.
 
یکی از ضعف‌های مدیریت بزرگ شهری کشور طول عمر بسیار کوتاه شهردارها بوده است
 
قالیباف با بیان این که یک دهه است که شهردار تهران هستم و تا دو سال آینده بر این سمت باقی می‌مانم گفت: یکی از ضعف‌های بزرگ مدیریت شهری کشور طول عمر بسیار کوتاه شهردارها بوده است.
 
وی یادآور شد: تهران 57 شهردار داشته که متوسط عمر شهردارها تا دو دوره قبل 14 ماه بوده و شاید 3 شهردار هستند که حدود 120 تا 130 ماه توانسته‌اند در شهرداری‌ها باشند
 
شهردار تهران با تاکید بر این که برنامه ریزی و ثبات کار با عمر کوتاه شهردارها هم خوانی ندارد خاطر نشان کرد: واقعیت این است که یک شهردار نمی‌تواند برای دو یا سه سال برنامه ریزی مناسبی برای مدیریت شهری داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: گفتگو ، ویژه ، خبری ، قالیباف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
اختصاص بودجه برای ساخت مترو یا تراموا اراک, ساخت مونوریل اراک شهرجدید امیرکبیر, ساخت مونوریل اراک شهر جدید مهاجران, بافت مرکزی شهر اراک تقریبا از شدت ترافیک, قفل شده
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۷:۲۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
بدانیم شهرداریهانیازمندتامین بودجه ازخزانه کشوربوده درآمد رابه خزانه واریز کنندشهرها تاروستاها همه مدرن میشوند
آخرین اخبار