سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزدگفت: چلنگری هنر شكل دادن به فلز روزگاری نه چندان دور رونق قابل توجهی داشته وآهنگران قدیمی با استفاده از وسایلی ساده به تولید ابزارآلات موردنیاز مردم می پردازند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمدرضا دهقان مهرجردی با اشاره به 18 کارگاه فعال در استان گفت: کارگاه های چلنگری در روستای سخوید، منطقه ندوشن، شهرستانهای یزد، اردکان و میبد تا حدود پنجاه سال قبل از جایگاه مناسبی برخوردار بوده ولی از این دوره به علت گسترش شهر و جایگزینی صنایع نوین رو به کاستی می گذارد.
 
دهقان افزود: باتوجه به اینکه مشاغل سنتی جز لاینفک میراث فرهنگی و آداب و رسوم هر مرز و بومی محسوب می گردد انتظار می رود با برنامه ریزی اساسی و پیگیری در جهت حفظ و رونق حرفه چلنگری اقدام جدی به عمل آید.
 
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزدخاطر نشان کرد: در پروژه های آموزشی ترویجی این معاونت برنامه هایی برای رونق این هنر ـ صنعت در نظر گرفته است که از آن جمله می توان به برگزاری کلاسهای آموزشی توسط این معاونت جهت آموزش استاد شاگردی در شهرستانهای یزد، میبد و اردکان اشاره کرد.

انتهای پیام/گ
 


برچسب ها: چلنگری ، کویر ، دست ساز ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.