روزنامه صهیونیستی هاآرتص با خوب توصیف کردن توافق هسته ای ایران، مدعی شد این توافق به امنیت رژیم صهیونیستی کمک می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه صهیونیستی هاآرتص  نوشت : احتمال اینکه ایران در سالهای آینده سلاح‌های هسته‌ای بدست آورد بسیار پایین است در حالی که اجرای توافق هسته ای با تهران به امنیت اسرائیل کمک خواهد کرد.

این روزنامه صهیونیستی در تحلیلی به قلم «عوزی ایلان،» از مدیران پیشین کمیسیون انرژی اتمی رژیم صهیونیستی، نوشت : نبرد بر سر تصویب توافق هسته‌ای با ایران ممکن است پایان یافته باشد، اما این توافق پایان نیافته است. حتی پس از آنکه کنگره  این توافق را تایید کند، نظارت بین المللی لازم است تا  اطمینان حاصل شود این توافق به طور کامل و بدون انحراف اجراء می شود. این وظیفه همه امضا کنندگان توافق است. 

ها آرتص در ادامه نوشت: اما اسرائیل نیز باید در این نظارت به عنوان یک شریک فعال و با  همکاری نزدیک  آمریکا وارد شود.

در مقدمه این توافق ،تعهدی وجود دارد که سنگ بنای آن است : « ایران تأیید می کند که تحت هیچ شرایطی به دنبال ساخت یا بدست آوردن سلاح هسته ای نخواهد بود.»

هدف این توافق، با تمام مقررات و ضمایم دقیق آن این است اطمینان حاصل شود این تعهد حفظ خواهد شد.

نویسنده این تحلیل در ادامه نوشت: این توافق به نظر می رسد این اطمینان را بوجود آورد که  ایران در 15 سال آینده، اورانیوم غنی شده کافی برای حتی یک بمب هم ندارد. تلاش برای بدست آوردن سلاح های هسته ای  از طریق سه مسیر صورت می گیرد : مسیر اورانیوم غنی شده،  مسیر پلوتونیومی و مسیر ساخت سلاحهای هسته ای. 

مسیر  ساخت سلاح های هسته ای، حساس ترین مسیر  به شمار می رود؛ زیرا مسیری است که در آن فعالیت های مهم را می توان پنهان  کرد. 

هاآرتص مدعی شد:‌این توافق به وضوح فعالیت هایی را که توانایی‌های ایران را برای ساخت سلاح های هسته ای بهبود بخشد، منع می کند 

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس، همراه با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، یک «نقشه راه » را امضا کردند. این نقشه راه جزئیات اقداماتی را که ایران باید برای توضیح در مورد این سوالات انجام دهد مشخص می کند. ایران همچنین باید پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را تصویب کند.

هاآرتص در ادامه مدعی شد: پروتکل الحاقی به بازرسان آژانس امکان می دهد بدون هیچ اخطار قبلی و بدون اینکه ایران بتواند جلوی آنها را بگیرد و حتی پس از انقضای 15 سال اعلام شده در این توافق ، وارد هر سایتی که می خواهند بشوند.

 بنابراین، به طور کلی ، این توافق به اندازه کافی بدون ابهام است. ما می توانیم نتیجه گیری کنیم که توافق هسته ای - اگر به درستی اجرا - مشکل برنامه هسته‌ای ایران را حل می کند. 

باید به یاد داشت که قدرت این توافق در اجرای کامل آن است  و برای اینکه این اتفاق بیفتد همه نهادهای نظارتی و  راستی آزمایی باید متحد شوند

آمریکا برای حفظ شرکای  خود، که ایفای نقش  ناظران  و حامیان را به عهده دارند،  باید در خصوص فکر و تلاش سرمایه گذاری کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی نقش بسیار مهمی در خصوص  نظارت بر این توافق دارد و  باید  حمایت شش کشوری که آن را امضا کردند بدست آورد. 

هاآرتص نوشت: حال  سئوال این است که اسرائیل باید چکار کند؟  اسرائیل باید به تقویت روابط نزدیک و صمیمی با واشنگتن بپردازد آنهم در هر سطحی که به تلاش آن برای نظارت بر اجرای توافقنامه هسته ای  کمک خواهد کرد. علاوه بر این، روابط با ایالات متحده و دیگر کشورهای پیشرو منطقه و فراتر از آن ، به افزایش آگاهی از حمایت ایران از حماس و حزب الله و نیز رسیدگی به موضوع موشکهای دوربرد ایران کمک خواهد کرد.

 اگر اسرائیل به اندازه کافی برای  انجام این کار عاقل باشد، توافق هسته ای و تجدید روابط نزدیک با آمریکا به امنیت  اسرائیل کمک خواهد کرد.

نویسنده این مقاله در پایان نوشت :ما می توانیم اینطور نتیجه گیری کنیم که توافق هسته ای  در برگیرنده فرصت های بیشتری نسبت  به خطرات است. اجرای این توافق به امنیت اسرائیل کمک خواهد کرد، به کشورهای دیگر منطقه اطمینان خاطر خواهد داد و موجب تقویت جایگاه آمریکا خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار