عضو کمیسیون اقتصادی گفت: بهتر است دولت و تیم مذاکره کننده مجلس را به‌عنوان رکن مهمی از مذاکرات برای به چالش کشیدن برجام به رسمیت بشناسند.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود پیرامون وظیفه تاریخی نمایندگان ملت ایران در‌خصوص برجام اظهار داشت: مهمترین نکته که باید مورد توجه نمایندگان ملت قرار گیرد این است که تفویض اختیار در این خصوص توسط مقام معظم رهبری به مجلس ارائه شده و این مورد تفویضی واقعی و بدون هیچ گونه تشریفاتی می‌باشد.

وی ادامه داد: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب که فرمودند من در مورد بررسی و یا اینکه برجام را رد و یا تصویب کنند هیچ توصیه‌ای به مجلس ندارم و این نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم‌گیری کنند، لذا تصمیم‌گیری در‌خصوص قبول و یا رد برجام را بعنوان تکلیف به مجلس ارائه فرموده‌اند.


نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: بنده خطاب به دولت محترم، سران قوا و شورای عالی امنیت ملی و به ویژه مذاکره کنندگان می‌گویم درطراحی مسیر پیش رو در مسیر مذاکرات دو سناریوی رقیب وجود دارد.

وی در بیان سناریوی نخست گفت: مطابق این نظریه دولت باید برجام را نه تنها دستاوردی مهم بلکه بهترین دستاورد ممکن بداند و ادامه مقاومت در پیکار هسته‌ای را بی‌فایده و غیرممکن تلقی کند. براین اساس دولت اصرار خواهد داشت که مجلس در این قضیه وارد نشده و یا در صورت ورود، به تصویب برجام رأی دهد.

حسین زاده بحرینی افزود: با فرض وجود چنین تصوری در دولت و تیم مذاکره کننده، مجلس چار‌ه‌ای جز این نخواهد داشت که برجام را به صورت متنی و فرامتنی براساس مصالح کشور و منافع ملی بررسی کند و نتیجه حاصل از این رأی گیری نیز فارغ از هر نتیجه‌ای باید به دولت اعلام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه برجام بخشی از اهداف مقاومت ده ساله ملت ایران در پیکار هسته‌ای را محقق کرده است؛ ادامه داد: من نمی‌توانم نگرانی خود را از وجود ضعف‌های آشکار و نهان برجام و از سوی دیگر فریب کاری طرف‌های مقابل پنهان کنم.

وی گفت: مطابق سناریوی نخست باید با تمام توان و با استفاده کامل از ظرفیت کارشناسی موجود در مجلس، باید به بررسی برجام و هزینه‌های مترتب بر آن بپردازیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با نام بردن سناریوی دوم درخصوص برجام اظهار داشت: دولت و مذاکره کنندگان ما اینک و پس از فروکش کردن فضای هیجانی اولیه، باید به این جمع بندی نزدیک شوند که برجام اگرچه دستاورد مهمی برای ما محسوب می‌شود اما لزوما بهترین دستاورد ممکن نیست.

وی ادامه داد: هنوز این امکان وجود دارد که با اصرار مجدد بر مواضع برحقمان حریف را وادار به عقب نشینی کنیم و واقعیت این است که فرایند برجام هنوز پایان نیافته و توقف آن منوط به موافقت همه شرکت کنندگان در مذاکره، از جمله ایران خواهد بود.

حسین‌زاده بحرینی در مقایسه دو سناریوی اظهار شده پیرامون مسئله برجام گفت: براساس سناریوی اول دولت و مذاکره کنندگان ممکن است مداخله مجلس را تهدیدی برای مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن تلقی کنند؛ اما براساس سناریوی دوم ورود مجلس به فرایند مذاکره و توقف برجام با تصویب مجلس، فرصت جدیدی را فراهم می‌آورد که تیم مذاکره کننده می‌تواند سعی خود را تکمیل کرده و به نتایجی درخشان تر از قبل برسد.

نماینده مردم مشهد و کلات افزود: لازمه به نتیجه رسیدن این اقدامات آن است که دولت و تیم مذاکره کننده لااقل ازیک نقطه به بعد مجلس را بعنوان رکن مهمی از سازمان مذاکرات به رسمیت شناخته و با استفاده هوشمندانه از این رکن و اهرم قوی و کارآمد آن، نتایج برجام را به چالش کشیده و در مقابل حریف دبه کنند.

وی در بخش دیگری از نطق خود اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود و وجود عطش توافق در غرب و آمریکا بهترین انتخاب برای ما رد برجام با هدف دستیابی به نتایج و دستاوردهای بیشتر است؛ البته رسیدن به این نتیجه مشروط به آن است که دولت و مجلس با همدلی و همزبانی و دامن زدن به عزم و اراده ملی دستاوردهای مذاکره با دشمن را افزون کرده و از کاستی‌های آن بکاهند.

حسین‌زاده بحرینی افزود: با شکل‌گیری این اقدامات به زودی میز مذاکره دومی شکل می‌گیرد که براساس آن تیم مذاکره کننده با دستی پرتر از قبل و مجموعه 1+5 نیز با انفعالی بیشتر حضور خواهند یافت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تصریح کرد: دست‌یابی به این نتایج زمانی ممکن است که دولت، سران قوا و شورای عالی امنیت ملی با مجلس همراه شده و نمایندگان ملت را در این مسیر تنها نگذارند که در غیر این‌صورت این طریق، مسیری بهینه نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار