سرپرست هیئت باستان‌شناسی پیش از تاریخ دشت اسفندقه جیرفت گفت: هیئت باستانشناسی با ایجاد 4 کارگاه کاوش به پژوهش باستان‌شناسی تپه گاوکشی اسفندقه جیرفت در دو فصل پرداخت .

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان نادر علیدادی‌سلیمانی افزود:در فصل اول این کاوشها یک کارگاه با هدف لایه‌نگاری و آگاهی از ابزار استقراری تپه باز شد که به شناخت نسبی از لایه‌های فرهنگی تپه پی بردیم.

وی شناخت ادوار استقراری و لایه‌نگاری فرهنگی تپه گاوکشی اسفندقه را یکی از اهداف این کاوش دانست و گفت: آگاهی از جریان شکل‌گیری نخستین استقرارهای انسانی دشت اسفندقه، شیوه معیشت ساکنان این دشت در ادوار باستانی، رژیم غذایی ساکنان و مطالعه گونه‌های گیاهی و حیوانی به‌جا مانده از دیگر اهداف کاوشها در این دشت بود.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی پیش از تاریخ اسفندقه جیرفت افزود: برپایه یافته‌ها و داده‌های فرهنگی از جمله سفال‌های به‌دست آمده در نخستین فصل کاوش، استقرار در تپه گاوکشی اسفندقه جیرفت به دوره نوسنگی برمی‌گردد

.وی همچنین به ارتباطات درون و برون منطقه‌ای دشت اسفندقه جیرفت با مناطق اطراف بر پایه شواهد به‌دست آمده و آگاهی یافتن از مسکن، اقتصاد، فرهنگ و هنر ساکنان دشت در دوره باستان بر پایه آثار اشاره کرد وگفت: تا کنون 85تپه و محوطه باستانی در دشت اسفندقه جیرفت شناسایی شده است . سرپرست هیئت باستان‌شناسی پیش از تاریخ دشت اسفندقه جیرفت از جمع آوری آثار به دست آمده از دو فصل کاوش در تپه گاوکشی اسفندقه خبر داد وتصریح کرد : برای مطالعه بیشتر آثار کشف شده در کارگاهی در حال ثبت شدن و مطالعه بیشتر هستند.

وی افزود: در مجموع در سطحی 75متر مربعی در طول مدت دوفصل کاوش صورت گرفت که با توجه به اینکه کار باستان شناسی کاری وقت بر است وبایستی با حوصله انجام شود با نهایت دقت وظرافت کار انجام شد.

علیدادی سلیمانی با اشاره به اینکه وسعت دشت اسفندقه 340کیلو متر مربع است گفت: برای انجام کاوشهای بیشتر در دشت اسفندقه نیازمند اعتبار هستیم .

وی گفت:با انجام آزمایش کربن ۱۴ در کشور آلمان روی چوبهای سوخته ای که در این کاوشها بدست آمد نشان داد سابقه زندگی روستایی در دشت اسفندقه جیرفت به ۸ هزارو ۱۸۰ سال قبل برمی گردد.

علیدادی سلیمانی خاطر نشان کرد :تیغه های تولید شده از سنگ آبسیدین در این منطقه نیز نشان میدهد در دوره نوسنگی میان ساکنان دشت اسفندقه با ساکنان مناطق شمال و شمال غرب ایران همچون اهالی اطراف دریاچه وان ارتباط و تعامل وجود داشته است.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: فصل ، کاوش ، جیرفت ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.