اقتصاد مبتلابه‌ترین موضوع زندگی هر انسان است و با ورودم به این عرصه انگیزه و امید بسیاری را برای آینده دارم.

امیرحسین خرمشاهی تهیه‌کننده برنامه «روزآمد» در خصوص اهداف و جزئیات این برنامه در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: زمانی که مشغول انجام یک کار فرهنگی هستیم، نمی‌توان اثر آن را چه به صورت تصویری و چه به صورت مکتوب در جامعه ملاحظه کرد. هر عملی دارای عکس‌‌العملی است. اما کار فرهنگی را نمی‌توان به عینه دید. هدف هر برنامه‌ای نتیجه آن را پیش‌بینی می‌کند.

وی ادامه داد: «روزآمد» برنامه‌ای است که در زمینه اقتصادی و فرهنگ‌سازی کار می‌کند. زیرا اقتصاد مبتلابه‌ترین موضوع زندگی هر انسانی است. همه آدم‌ها در آغاز هر روز در پی به دست آوردن روزی خود هستند و در این مسیر فرهنگ‌سازی در حوزه اقتصادی نقش بسزایی دارد.

خرمشاهی بیان کرد: هدف ما در «روزآمد» یاری رساندن در بحث کارآفرینی به جوان‌ها، نوجوان‌ها و خانواده‌هاست. مباحث مختلفی چون کارآفرینی، الگوی مصرف و ... موضوعاتی چون ابتکار و خلاقیت را دربر می‌گیرند که این موارد از دوران کودکی در افراد نهادینه می‌شوند. کلیدی‌ترین عامل در نهادینه‌کردن این عوامل خانواده‌ها هستند.

وی عنوان کرد: از برخوردهایی که از طریق مرکز روابط عمومی سیما و پیامک‌ها گرفته‌ایم، جوانان و نوجوانان ارتباط خوبی را با برنامه برقرار کرده‌اند.

خرمشاهی تصریح کرد: «روزآمد» دارای آیتم‌های متنوعی است از جمله: «فرش قرمز». در آیتم «فرش قرمز» به دنبال افرادی هستیم که قله‌های پرافتخار موفقیت را بنا بر اتکا به قابلیت‌های فردی خود فتح کرده‌اند یعنی به چگونگی سپری‌شدن دوران کودکی و نوجوانی آن‌ها پرداخته‌ و هر هفته دو نفر در روزهای دوشنبه و پنجشنبه معرفی می‌شوند. «فرش قرمز» بخش انگیزشی برنامه است. تلاش می‌کنیم افرادی که به متون کارمندی قائل نیستند را معرفی کنیم. در این آیتم از کارآفرینان، صنعتگران و مخترعین دعوت به عمل می‌آید.

تهیه‌کننده چند دوره برنامه «جشن رمضان» بیان کرد: ما در کنار توسعه اقتصادی به توسعه فرهنگی و زیرساخت‌سازی فرهنگی نیازمندیم. پس باید به مخاطب خودباوری را القا کنیم. به عنوان مثال در تولید کالای ایرانی اگر در تولید خرد و کلان با مسئولیت تمام بر کیفیت فکر کرده  و وجدان داشته باشیم، در نتیجه کالایی خوب تولید کرده و به هدف خود رسیده‌ایم.

وی عنوان کرد: مستند «مهمانی کار» از جمله آیتم‌های برنامه است که در آن احساس مسئولیت، تولید کیفی، آموزش‌ جوان‌ها و میدان دادن به آنها را بیان می‌کنیم.

امیرحسین خرمشاهی گفت: بخش دیگری که به طور زنده در برنامه پخش می‌شود، «روانشناسی کار» نام دارد. همه ما برای رسیدن به موفقیت به مشاوره نیاز داریم. در این بخش به مخاطب کمک می‌کنیم انگیزه و اهداف خود را روی کاغذ آورده و هدفمند کند. مخاطب این بخش کسبه‌ها و تولید کننده‌های کوچکند که موفقیت اقتصادی خود را بالا ببرند. همچنین در بخش روانشناسی کار آموزش و خرید و فروش بورس را ارائه می‌دهیم. چرا که یکی از دلایل عدم شرکت مردم در بورس نبود آموزش مکانیزمی است. «روزآمد» با زبان ساده پیش‌بینی‌های لازم را آموزش می‌دهد.

وی افزود: یک بخش «گردشگری» نیز در برنامه گنجانده شده است. خدمات در این قسمت فقط صنعت و گردشگری نیست بلکه تجارت الکترونیک، هتلداری و ... نیز است. در آیتم «گردشگری» سفر ارزان قیمت، کمک به توسعه اقتصادی روستاها و دیدن فرهنگ و سنت آن‌ها ترویج داده می‌شود.

وی بیان کرد: آیتم‌ بعدی «برند ایرانی» است. یکی از ضعف‌های ما عدم برندسازی صنعتمان است. در این بخش به صنعتگران و افرادی که به فکر هستند، نحوه صحیح برندسازی آموزش داده می‌شود تا مخاطبان به خوبی جذب شوند. در واقع اقتصاد به زبان ساده در بستر و فرم اجتماعی بیان می‌شود.

تهیه‌کننده برنامه «سلام تهران» تاکید کرد: موضوعات اقتصادی دارای فضای بکر و پرتنوع هستند اما من قبل از ورود به این حوزه هم بی‌انگیزه و هم بی‌اطلاع بودم اما هم اکنون قصد خروج از حوزه اقتصادی را ندارم و نخواهم داشت. اقتصاد حوزه‌ای آموزشی است. ما فکر کردیم که در حال حاضر هنر باید در کنار صنعت قرار بگیرد به همین دلیل از خوانندگان سنتی، پاپ و تلفیقی دعوت کردیم تا لباس کارگری به تن کرده و آثار خود را با موضوع کار و تلاش ارائه کنند و در این راه شاهد تولید 40 نماهنگ در کارخانه‌های صنعتی و ... هستیم.

وی در خصوص تاثیرات جلوه‌های بصری بر جذابیت برنامه‌های تلویزیونی گفت: وجود وله‌های گرافیکی، ترکیب پلان‌های خاص صنعت با گرافیک خاص و خوشرنگ حس امید را القا می‌کند. این ترکیب‌ها با هدف شاد کردن مخاطب و ایجاد انگیزه با تنوع بالا است. به طوری که متوجه گذشتن زمان نشود. تنوع تولیدات و زیبا نشان دادن محیط کار و صنعت هم به ما حس خوبی می‌دهد و هم باعث حضور کارشناسان فراوان شده و امید را در کارآفرینان به وجود می‌آورد.

امیرحسین خرمشاهی عنوان کرد: هنگامی که از کارآفرینان تجلیل شده و به آن‌ها تندیس سپاس اهدا می‌شود، می‌گویند فکر نمی‌کردیم رسانه چنین نگاهی به صنعت داشته باشد. اما من می‌گویم ستاره‌های زندگی ما چنین صنعتگرانی هستند که در حوزه اقتصاد به دور از شعارزدگی تلاش می‌کنند و باید مورد حمایت واقع شوند.

وی خاطرنشان کرد: عوض کردن عرصه برنامه‌سازی در سال 93 برای من با امید و انگیزه فراوانی همراه بوده است. امیدوارم مردم ما را با نقدهای خود همراهی کنند.

خرمشاهی عنوان کرد: فاز اول برنامه «روزآمد» 6 ماهه است و ما وارد سه ماه شده‌ایم و در سه ماه آینده نیز تغییر در محتوا، جابجایی در کارشناس و پلی‌بک‌ها را شاهد خواهیم بود. به علاوه در 6 ماه دوم تغییرات جدی‌تر ولی در همین شکل و محتوا را خواهیم داشت. تغییراتی در تولیدات میان برنامه‌ها.

وی تاکید کرد: کادر اتاق فکر ما متشکل از 13 نفر است. 5 نفر کارگردان، تهیه‌کننده، تدوین‌گر و ... . همچنین 12 نفر دوستانی که از روزنامه‌نگاران و یا اساتید دانشگاه‌ها هستند. تمام این اقدامات و طرح و برنامه‌ها هفته‌ای یک بار تلفنی و 15 روز یکبار به صورت حضوری نقد می‌شود.

خرمشاهی در پایان گفت: امیدواریم در هر کجا که قلم و قدرت موثری در حوزه فرهنگ داریم، تلاش کنیم آنرا به حوزه اقتصاد نیز تسری دهیم زیرا امروز کشور ما راهی جز اقتدار اقتصادی ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار