95 درصد از پایگاه های نظامی جهان متعلق به آمریکا است

نود و پنج درصد از پایگاههای نظامی موجود در نقاط مختلف جهان به آمریکا تعلق دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه نیشن در شماره اخیر خود نوشت آمریکا بخش اعظمی از پایگاه های نظامی خو را به بهانه دفاع از منافع ملی در برابر تهدیدهای خارجی احداث کرده است. بنابراین می توان گفت که حضور گسترده نظامی آمریکا در جهان می تواند به خودی خود برای ثبات جهانی یک تهدید باشد.

«دیوید وین»، استاد دانشگاه واشنگتن در این باره گفت اکثر مردم آمریکا فراموش کرده اند که حتی به رغم عقب نشینی نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و عراق، این کشور همچنان به تلاشهای خود برای حفظ و حتی افزایش حضور نظامی اش در نقاط مختلف جهان ادامه می دهد. 

دیوید وین تاکید کرد آمریکا در حال حاضر نزدیک به هشتصد پایگاه نظامی در خارج از سرزمینهای خود دارد.
 وی افزود با توجه به شرایط کنونی ژئوپلیتیک در جهان، دولت آمریکا باید دیدگاههای زیاده خواهانه و توسعه طلبانه خود را کنار بگذارد.

آمریکا در حال حاضر در کشورهای آلمان، ژاپن، جمهوری کره و دهها کشور دیگر از جمله استرالیا و به ویژه بلغارستان پایگاه نظامی دارد.
به گزارش خبرگزاری ریانووستی، ساخت، حفظ و نگهداری زیرساخت های پایگاههای نظامی آمریکا در تمام این کشورها هزینه های زیادی را می طلبد. نظامیان آمریکا به انحاء مختلف در یکصد و شصت کشور و منطقه خارجی حضور دارند . حضور نظامی آمریکا در فضا نیز روز به روز در حال افزایش است.

اما دیوید وین معتقد است که تمام پایگاههای نظامی آمریکا در جهان برای امنیت ملی آمریکا و ثبات جهانی مفید نیستند. در شرایطی که دشمن بزرگی برای آمریکا وجود ندارد، استدلال مقامات کاخ سفید در خصوص ضرورت حفظ نیروهای نظامی در خارج این کشور به منظور دفاع از منافع آمریکا و متحدان این کشور به هیچ وجه متقاعد کننده نیست.
این استاد دانشگاه آمریکا افزود افزایش حضور نظامی آمریکا در جهان یک رقابت جدید میان ارتشها و نیروهای مسلح جهان به وجود آورده و در عرصه رقابت سیاسی نیز نوعی آشفتگی ایجاد کرده است.

بین الملل/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار