11 رشته قنات کشور برای ثبت در فهرست آثار جهانی ارزیابی شد.

از 40 هزار رشته قنات کشور، 11 قنات دارای شاخصه های ثبت جهانیبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛11 رشته قنات کشور برای ثبت در فهرست آثار جهانی ارزیابی شد.

 معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در بازدید از قنات بلده فردوس گفت: از 40 هزار رشته قنات کشور 11 مورد ، شاخصه های ثبت جهانی را داشت که با حضور کارشناسی از یونسکو این قنات ها ارزیابی شد .

طالبیان افزود: این قناتها در شهرهای کرمان، بم، یزد، اصفهان، اراک، فردوس و گناباد قرار دارد که ثبت آنها در فهرست یونسکو ، تیر سال آینده در کمیته میراث جهانی در پاریس مطرح می‌شود.

وی گفت : از بین این قناتها ، قنات بلده فردوس با دارا بودن 15 رشته قنات ، پدیده‌ای شگفت‌انگیز و متفاوت است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود : ارزش‌های اجتماعی، دانش سنتی و مدیریت سنتی آب قنات بلده سبب شد تا این اثر تاریخی هزار ساله در پرونده ثبت جهانی قنوات ایرانی قرار گیرد.

آقای کرم پور مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی تون و بلده فردوس هم گفت : قنات بلده فردوس چهار دهنه چشمه دارد که در گذشته در وسط کوه‌های شرقی فردوس حفر شده است و هم اکنون این قنات پس از پیمودن 35 کیلومتر ، در مسیر خود 2 هزار و 382 هکتار از زمین‌های کشاورزی فردوس را سیراب می‌کند.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: ثبت ، قنات ، بیرجند ، خراسان ، جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.