معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با واگذاری 20 درصد سهام این معاونت از صندوق غیردولتی پژوهشی و فناوری تجهیزات پزشکی به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران جوان ، دکتر  رضا ملک زاده  معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،  موافقت با واگذاری 20 درصد سهام این معاونت از صندوق غیردولتی فناوری تجهیزات پزشکی به دانشگاه علوم بهزیستی  بهزیستی و توانبخشی اعلام کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ضمن اعلام موافقت با این واگذاری، ابراز امیدواری کرد: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی  بتواند با حضور فعال در صندوق مذکور و ایجاد تحول و رشد و توسعه در ساختار و منابع  و فعالیت های آن نسبت به ارتقای رتبه صندوق بین صندوق های پژوهشی و فناوری اقدام کند.

برای اطلاع از چگونگی واگذاری 20 درصد سهام و اهداف این اقدام، با  ریاست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، به گفت وگو نشستیم .

دکتر حمیدرضا خرم خورشید  در این باره  گفت: در سال 1386 طرح حمایت از شرکت های دانش بنیان در هیات دولت تصویب و برای طی مراحل قانونی و اجرایی آن در مجلس شورای اسلامی ، شورای نگهبان  و ... در جریان بود تا اینکه  در مهرماه 1392 قانونی تحت عنوان " قانون حمایت از موسسات و شرکت های دانش بنیان " تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: این قانون ، قانون خوبی در حمایت از موسسات و شرکت هایی است که ایده ها را تبدیل به محصول می کنند یا مهندسی معکوس دارند .

دکتر خرم خورشید با اشاره به بندهای مختلف این قانون و مهمترین ماده ذکر شده در این قانون ، گفت: تاسیس صندوق های غیردولتی فناوری برای تامین اعتبار جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان یا غیر دانش بنیان که طرح یا ایده منجر به  تولید محصول دارند، در این قانون مورد تاکید قرار گرفته است.
   
وی افزود: اواخر اجرای قانون چهارم توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور، چهار صندوق " غیردولتی فناوری تجهیزات پزشکی ، غیردولتی فناوری سلامت تهران ، غیردولتی فناوری ثامن (درمشهد فعالیت می کند)  و غیردولتی فناوری پرشین داروی البرز"، تاسیس شد.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: طبق قانون مربوطه ، دولت بیش از 49 درصد از سهام  این صندوق ها را نمی تواند داشته باشد و حداقل 51 درصد سهام باید به  بخش خصوصی اختصاص داده شود.

وی تصریح کرد: بنابر قانون مصوب، سهام بخش دولتی نیز باید به وزارت بهداشت ، یا دانشگاههای علوم پزشکی اختصاص یابد.

دکتر خرم خورشید افزود: یکی از این صندوق ها، صندوق غیردولتی تجهیزات پزشکی است که قبلا  20 درصد از سهام آن متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران ، 20 درصد به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و 60 درصد نیز به شرکت های خصوصی تولیدکننده تجهیزات پزشکی در کشور اختصاص داشت.

وی ادامه داد: با رایزنی که با معاونت تحقیقات و فناوری و همچنین دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت شد و با توجه به اینکه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی قرار است قطب فناوری  و تولید تجهیزات پزشکی ، توانبخشی و اندام مصنوعی در کشور شود ، معاونت تحقیقات و فناوری و همچنین دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت موافقت کردند  که تمامی سهام وزارت بهداشت در صندوق غیردولتی فناوری تجهیزات پزشکی که معادل 20 درصد است ، به دانشگاه علوم بهزیستی واگذار شود.

وی همچنین اظهارداشت : موافقت با این واگذاری، به صندوق غیردولتی فناوری تجهیزات پزشکی اعلام شده و صندوق در جریان نقل و انتقال و ثبت  واگذاری 20 درصد سهام به نام  دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است.

 رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به نحوه کار و چگونگی ارتباط دانشگاهها با شرکت های دانش بنیان ، گفت: شرکت ها با دانشگاهها قرارداد عاملیت می بندند و وزارت بهداشت با دادن اعتبارات به دانشگاهها، و دانشگاهها نیز با عقد قرارداد عاملیت با صندوق مربوطه ، نسبت به حمایت و پشتیبانی مالی از فناوران اقدام می کنند.

وی تصریح کرد: البته هدف اصلی از این ارتباطات ، بکارگیری توانایی تامین اعتبار بخش خصوصی از جاهای غیردولتی است تا بخش خصوصی با جذب اعتبار از غیردولتی ها ، بتواند از فناوران حمایت کند اما متاسفانه طی سالهای اخیر، جذب اعتبار از سیستم دولتی و خصوصی ، هر دو خوب نبوده است.
 
 دکتر خرم خورشید، بخشی از این مشکلات را به دلیل عدم اطمینان بخش خصوصی به فناوری های داخل و نگرانی از سرمایه گذاری و حمایت فناوران ذکر کرد که احتمال عدم برگشت سود و سرمایه را متصور می شوند، در صورتی که  باید اعتماد بخش خصوصی ، جلب شود.

 رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، یکی از علل واگذاری 20 درصد سهام از صندوق غیردولتی فناوری تجهیزات پزشکی به این دانشگاه را فعالتر کردن این صندوق توسط دانشگاه ذکر کرد.

 وی درباره برنامه های دانشگاه علوم بهزیستی بعد از این واگذاری و سهامداری در صندوق مذکور، گفت: تاکنون کار خاصی در این دانشگاه نشده ولی طی چند ماه اخیر، شورای فناوری و مرکز رشد دانشگاه را تشکیل دادیم و باید برنامه تقویت این شورا و مرکز رشد را اجرایی کنیم.

وی مجددا تاکید کرد که وزارت بهداشت در نظر دارد که دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی قطب فناوری تجهیزات پزشکی ، توانبخشی و اندام مصنوعی در کشور شود و لذا مرکز رشد دانشگاه در درجه اول ، نیاز به کارگاهی مجهز ، برای ساخت نمونه های اولیه از تجهیزات  دارد و در گام نخست برای تحقق این هدف، فضای فیزیکی این کارگاه باید مهیا باشد.

دکتر خرم خورشید افزود: با رایزنی با مسئولان سازمان بهزیستی کشور، قرار شده که یک مرکز مشترک با سازمان بهزیستی داشته باشیم و در پی این تصمیم، انبار 750 تا 800 متری سازمان بهزیستی ، به دانشگاه واگذار شود تا به عنوان کارگاه اصلی مرکز رشد دانشگاه جهت ساخت نمونه های اولیه از تجهیزات پزشکی و توانبخشی ، استفاده شود.

وی ادامه داد: در ضمن ، با توجه به اینکه بسیاری از فناوران که وارد مرکز رشد دانشگاه می شوند ، از آگاهی لازم و اطلاعات کافی در زمینه چگونگی فعالیت در این مراکز رشد، برخوردار نیستند، لذا مرکز رشد دانشگاه برای رشد فناوران و آگاهی رسانی به آنان ، برای اینکه بعد از سه تا پنج سال بتوانند بطور مستقل فعالیت کنند، باید اطلاعات و تجربه های مراکز بزرگ رشد و فناوران فعال را در اختیار آنان بگذارند که این مهم ، با برگزاری کلاسهای آموزشی ، کارگاهها و مشاوره ها امکانپذیر است و شاید نیاز باشد که برخی از کارها، مستقیما از طریق مرکز رشد دانشگاه برای آنان انجام شود، که در حال برنامه ریزی آنها هستیم.

وی تصریح کرد: این مسیر که فناوران بتوانند طرح های پژوهشی یا ایده های خلاقانه خود را به محصول تبدیل کنند و آنقدر قوی شوند که بتوانند فعالیت مستقلی داشته باشند، مسیر طولانی است که بخشی از آن به  تسهیلات  و اعتبارات مربوط می شود که سعی می کنیم از صندوق ها و منابع دیگر نیز استفاده کنیم، اما بیشتر به تلاش و پشتکار تمامی دست اندرکاران، فناوران و ایده پردازان بستگی دارد.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با 26 دپارتمان تخصصی، به تعلیم و تربیت بیش از یک هزار و 700 نیروی متخصص در رشته های خاص همچون " مدیریت رفاه اجتماعی، سلامت اجتماعی (وتعیین کننده های آن)، سلامت روانی و توانبخشی مانند کاردرمانی، گفتاردرمانی، ارتوپدی فنی، فیزیوتراپی، مددکاری اجتماعی ، مشاوره خانواده  ، سالمند شناسی ، رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان و همچنین روانپزشکی و روانشناسی " می پردازد که در برخی از این رشته ها به عنوان تنها برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی و phd ،  و در تعدادی از آنها ، نخستین مجری دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور و حتی کشورهای منطقه شناخته شده است.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی زیر نظر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کند و دارای هشت مرکز تحقیقات فعال در زمینه سلامت روانی ، سلامت اجتماعی و توانبخشی می باشد.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.