این فناوری به افراد معلول امکان می دهد احساس واقعی تماس با اشیا را تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار  باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان از این فناوری در جوان 28 ساله ای استفاده کردند که بیش از یک دهه فلج بوده است.  پیش از این اندام های پروتزی مستیما توسط مغز کنترل می شدند اما با این ابداع اولین بار است که سیگنال ها با موفقیت و با روشی متفاوت ارسال می شوند. 

جاستین سانچز، مدیر برنامه دارپا (DARPA) می گوید: تا کنون ما موفق به تکمیل ساخت مدار آن شده ایم. دست های پروتزی که با مغز کنترل می شوند آینده درخشانی دارند اما بدون دریافت بازخورد از سیگنال های ارسالی به مغز ، تعیین میزان کنترل لازم برای اجرای دقیق حرکات دشوار خواهد بود. اکنون با ایجاد حس تماس مستقیم از یک دست مکانیکی به مغز، این عمل ظرفیت احیای بی نظیر بیوتکنولوژی را نشان می دهد؛ حرکاتی که  تا حد امکان مشابه حرکات طبیعی بدن هستند.
   
درباره عملکرد این دست باید گفت که یک سری سیم از بخش کنترل کننده حرکات در مغز به دست پروتزی متصل هستند. 

طبق گفته های مرد جوان معلولی که در این آزمایش شرکت کرد او قادر بود به محض تماس کامل چیزی با انگشتانش، آن را تشخیص دهد و گویی واقعا دست خودش بود که داشت آن را لمس می کرد. 

در مقطعی از آزمایش نیز محققان بدون آنکه به وی اطلاع دهند به جای یک انگشت روی دو انگشت آزمایش کردند که با عکس العمل سریع مرد جوان روبرو شدند که گفت: «آیا کسی دارد سر به سرم می گذارد». این بدان معنی است که وی به کمک این دست رباتیک حس تماس را تقریبا آنی و به شکلی طبیعی درک کرده بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: فناوری ، معلولین ، پروتز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار