به‌طور عمده مواردی تحت عنوان شک و تردید منجر به کنترل کردن گوشی همسران از سوی یکدیگر می‌شود.

آیا تلگرام باعث بروز خیانت شده است ؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان _ شیما حیدری :

 چندی پیش خبر" 98 درصد از زنان تهرانی گوشی موبایل همسر خود را چک می‌کنند" تیتر بسیاری از جراید و خبرگزاری‌ شد. این خبر توسط دکتر فرشته روح‌افزا عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در هفدهمین مراسم ازدواج دانشجویی دانشگاه پیام نور استان اصفهان بیان شد.

*کنجکاوی یا بد بینی؟!

عوامل متعددی در کنترل کردن گوشی همسر، چه آقا و چه خانم دخیل است.این اقدام که حکایت از احساس عدم امنیت خانوادگی و مشکلاتی از قبیل اعتماد به نفس پایین اشخاص دارد می‌تواند ناشی از کنجکاوی و یا بدبینی او باشد.برخی از همسران بار اول بر اثر کنجکاوی گوشی همسر خود را کنترل می‌کنند و اکثرشان بعداز اینکه مورد نامناسبی می‌بینند، به این عمل روی می‌آورند.

ساناز ،28 ساله، مهندس برق می‌گوید: پس از گذشت بیش از یکسال از زندگی مشترکشان بسیار اتفاقی در گوشی همسرش مورد نامناسبی را دیده و این اتفاق باعث شده است تا گاهی گوشی همسرش را کنترل کند.اگرچه کنترل کردن گوشی همسرش مشکلاتی را بین آنها رقم زده، ولی او می‌گوید با توجه به اینکه آن مورد مجددا تکرار شده، ذهن او را بسیار بدبین کرده است و این بدبینی او را افزایش داده است.

*ارتباطات بیش از اندازه تلفنی و شکاکیت

شاید بتوان گفت کسی که خیانت می‌کند، فرد مقابل را دچار پارانویا و شکاکیت می‌کند و خود او مسئول به وجود آمدن این برخورد است.

دکتر حسین ابراهیمی مقدم، روان‌شناس و مشاور خانواده، به‌طور عمده مواردی تحت عنوان شک و تردید را منجر به وجود آمدن رفتاری همچون کنترل کردن گوشی می‌داند و می‌گوید: شک و تردید تحت تاثیر رفتارهای مختلف از قبیل بیش از اندازه ارتباطات تلفنی داشتن، حضور بسیار در فضاهای مجازی و بازی‌های تلفن‌ همراه و از طرف دیگر بی ‌توجهی به سیستم خانه و خانواده می‌تواند منجر به این شود که در همسران احساس روانی ناخوشایندی مبنی براینکه شاید از طرف همسرشان توجه به جاهای دیگری معطوف شده و یا مباحثی از نوع خیانت اتفاق افتاده باشد، به وجود آید و در نهایت رفتارهایی از قبیل کنترل کردن گوشی رخ می‌دهد.

* نمود بی اعتمادی در عرصه خانواده

امروزه بی اعتمادی در بخش هایی از جامعه رخنه کرده است و یکی از کانون‌هایی که بی‌اعتمادی بیشتر در آن نمود پیدا می‌کند و بیشتر آسیب می‌بیند، عرصه خانواده است.

سمیه 33 ساله، کارمند، می‌گوید: وقتی گوشی همسرش زنگ می‌خورد، ولی او با دیدن شماره پاسخ نمی‌دهد، کنجکاو می‌شود. او با اینکه هیچ‌گاه برخورد نامناسبی از همسرش ندیده است، ولی اینگونه مواقع حساس می‌شود.

*زنانی که احساس امنیت خانوادگی ندارند!

برای بی‌اعتمادی همسران به یکدیگر نمی‌توان دلیل مطلقی بیان کرد.گاهی افراد بر اثر کنجکاوی تمایل دارند اطلاعات بیشتری نسبت به ارتباطات همسرشان داشته باشند، ولی از آنجا که سطح طلاق افزایش یافته و مناسبات فرا خانواده‌ای نیز بیشتر شکل گرفته است و به صورت فرهنگی و تاریخی زنان تمایل دارند نسبت به همسر خود انحصار داشته باشند در مقایسه با آقایان بیشتر نگران می‌شوند و دست به چنین رفتاری می‌زنند.

دکتر محمد امین قانعی‌راد، جامعه شناس، معتقد است : بیشتر بی اعتمادی شکل گرفته در جامعه باعث بی اعتمادی در خانواده شده است و حتی امکان دارد زن مورد نامناسبی را نیز از همسرش ندیده باشد.

این جامعه شاناس، احساس عدم امنیت خانوادگی در زنان را علت این نوع رفتار آن‌ها می‌داند و می‌گوید: دلیل بی اعتمادی ریشه در واقعیت‌هایی که در اجتماع رخ می‌دهد دارد و بخش اندک‌تری واقعیت‌هایی که افراد در رابطه زناشویی خود یا خانواده تجربه کرده‌اند و بخشی در زمینه‌ اخباری که در جامعه و بخش بسیار بزرگتری از بی اعتمادی عمومی که همه‌جا شکل گرفته‌ است ناشی می‌شود.با توجه به شرایط شکل گرفته در اجتماع نگرانی‌های متقابلی بین همسران، تحت عنوان خیانت زناشویی وجود دارد که این نگرانی‌ها در قالب کنجکاوی و یا بدبینانه‌ترین صورت ممکن یعنی شکایت نمود پیدا می‌کند.

البته اگر همسران در رابطه با معاشرت‌های طبیعی‌ای که دارند با زن یا شوهر خود وارد گفت‌وگو شوند، این کنجکاوی شکل نمی‌گیرد و هرگز به شک مبدل نمی‌شود.

مرضیه 31 ساله، کارشناس ارشد علوم اقتصاد، از آن‌جا که همیشه گوشی همسرش در دسترسش بوده هیچ‌گاه برای کنترل تلفن همراه او کنجکاو نشده است.همسرم رفتاری متعادل و معقول دارد و هیچ‌گاه احساس نکردم رفتارهایش برای زنی جذاب و قابل توجه باشد.

*شریک زندگی یکدیگر باشید

اگر روابط و رفتارهای همسران شفاف باشد، بدون شک نیازی به این چک کردن‌های پر اضطراب نیست.بی‌شک احساس در حاشیه قرار گرفتن از طرف هر یک از همسران در آن‌ها ایجاد کنجکاوی و در نهایت بد بینی می‌کند.

اگر همسران اعتماد فرد مقابل را جلب کنند، در میهمانی‌ها و جمع‌های دوستانه با همسر خود همراه باشند، یکدیگر را در شبکه‌های ارتباطی خود شریک کنند و مدام در حال پنهان کردن تلفن همراه و رویدادهای روزانه خود نباشند، حس کنجکاوی و شکاکیت‌ فرد مقابل را تحریک نمی‌کنند تا ارتباطاتی که باعث فاصله میان او و همسرش شده است را کنترل کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۳ آذر ۱۳۹۶
فیلتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
منتظر مهدی (ع)
۰۰:۰۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۶
شبکه های ماهواره ای و اجتماعی مثل تلگرام جای خودشونو بین مردم خیلی باز کرده و دیگه نمیشه کنترل یا از بین بردشون تنها کاری که میشه کرد اینه که به فکر فرزندانمون و نسلهای بعد،باشیم و با کسب آگاهی،زیاد بتونین با اونها صحبت کرد و راهنمایی شون کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
خدالعنت کنه باعث و بانی کسی که تلگرام رو ساخت زندگیم داره از بین میره با دو تا بچه خیلی دارم عذاب میکشم
Iran (Islamic Republic of)
عاطفه
۰۴:۲۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
مسئولین شبکه های مجازی رو فیلتر کنین تا همه فکر نکنن اگه نداشته باشن به روز نیستن خیلی زندگی ها داره از هم میپاشه. فیلتر کنید. لعنت به فضای مجازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
شوهرمو با تلگرام از دست دادم البته ذات كثيف بعضي ها براي عملي كردن نقشه هاش هميشه يه راهي پيدا ميكنه فقط تلگرام راه رو آسونتر كرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۴ تير ۱۳۹۶
خواهش میکنم این. شبکه های. لعنتی رو ازبین ببرین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۴ تير ۱۳۹۶
خواهش میکنم این تلگرامو ازبین ببرین بایث تباهیی زندگیه ادم میشه لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۴ تير ۱۳۹۶
فیلتربشه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۳:۲۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
زنمو از دست دادام بخاطر تلگرام این تلگرام عاقبت نداره بخدا عینه مار میمونه اگه تا الانم ازارش به کسی نرسیده مطمن باشه میرسه یه روز هزار نفرو سراغ دارم دارن با این تلگرام به شوهرشون خیانت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۳:۲۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
زنمو از دست دادام بخاطر تلگرام این تلگرام عاقبت نداره بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
چی میشد برگردیم به پنج شش سال پیش هیچ شبکه ای مث تلگرام و واتس اپی نبود
واقعا دارم عذاب می‌کشم هیچ کاری هم نمیتونم بکنم کاش همه گوشی ها یهو منفجر شن.
از زن بودنم متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۱ مهر ۱۳۹۵
امروز عصر تلگرام نامزدم رو چك كردم كاش عوض دلم، دستم مي شكست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
چرا این تلگرام را فیلتر نمیکنید ؟ خواهش میکنم فیلتر کنید تلگرام را.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۲۵ دی ۱۳۹۴
لعنت به ماهواره و شبکه های مجازی موبایلی ، همسرم بعد از 22 سال ، اول از طریق سریالهای خیانت بار شبکه های جم قباحت خیانت براش عادی شد بعد از طریق لاین و تلگرام بدترین خیانتو به من کرد و متاسفانه این چتها در کشور نه قابل بازیابی هستند و نه وجاهت قانونی دارند بعد از اینکه من تلگرامشو چک کردم و متوجه خیانت شدم با مهارتهایی که در فیلمها یاد گرفته بود دیلیت اکانت کرد و تمام چتها از بین رفت به هر جا هم مراجعه کردم گفتند قابل پیگیری نیست تازه اگر هم میشد با اینکه کاملا به لحظه ی لذت بردن در زمان خیانت اشاره کرده بود ، ولی از نظر قانونی خیانت محسوب نمیشه یعنی کیفری نیست بعد از کلی دوندگی در نهایت در صورت اثبات فقط حد داره و متاسفانه روز بروز هم خیانتها از این طرق داره بیشتر میشه بنیان خانواده ها در حال نابودیه بیشترین آمار هم مربوط به زنان و مردان متاهل هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
مواغقم کاملا
United States of America
ناشناس
۰۳:۵۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۴
شبکه های اجتماعی ذاتا خوب نیستن ، هیچ سودی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
فقط میتوانم بگویم که وزارت ارتباطات با راه اندازی این شبکه ها از قبیل تلگرام و...به مردم ظلم وخیانت کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
اگر زن و شوهر چیزی را از هم مخفی نکنند و همدیگر را در جریان کارهایشان قرار دهند شکی هم پیش نمی آید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
ضد تلگرام ننویسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
کاش میشد اصلا هیچ شبکه مجازی وجود نداشت. تمام بی بندباری خانواده وآمار بالای طلاق از شبکه های مجازی شروع میشه که شده پر از جنایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
یه فیلمی از یه روانشناسی دیدم اسمش یادم نیست که در مورد خیانت بود ، ایشون دو ابزار که آمار خیانت رو افزایش داده در موردش بحث و گفتگو می کردن که یکی ماهواره و تاثیرش به خانواده بود و یکی هم همین فضا های مجازی بود ، تو این فیلم آقای روانشناس اینگونه می گفتند که شبکه های فارسی زبان به مرور موجب بی بندوباری در خانواده میشه و زن و شوهر تعهدشون نسبت بهم رو به مرور زمان فراموش می کنند و این حق رو به خودشون میدن با هرکسی که خواستند باشند ، بحث دیگشون فضای مجازی و دوستی هایی بود که در این فضا به وجود میاد ایشون خانمی رو گفتند که چطور با یه دوستی ساده کار به خیانت کشیده بود ابتدا یه احوال پرسی ساده بعد گفتند در مورد خصوصیات شوهرش بهش گفته و بعدشم شروع به انتقاد کردن از شوهرش کرده دست آخر به این نتیجه رسیده بود که اون فردی که داره باهاش حرف میزنه چه خوبه چه درکی داره این رابطه بعدها به قرار گذاشتن و خیانت کشیده بود ، ایشون اینطور بحث رو ادامه دادن که حتی اگه شوهر بدترین شوهرم باشه حق نداری بهش خیانت کنی و آخرین جملاتی که گفتند آمار در مورد خیانت بود به گفته ایشون اگه یه روزی مردها بیشتر خیانت می کردن حالا این برعکس شده آمار خیانت خانم ها بیشتر شده ، این نشون ميده دشمن رو اصل جامعه یعنی خانم ها که جامعه رو شکل میدن سرمایه گذاری کرده و در تلاش برای انحطاط اخلاقی در بین خانم هاست که متاسفانه مسئولین چشمشون رو به این بستند و در یک حالت خوش بینانه به سر می برند با این کار دشمن در تلاش برای ضربه زدن به فرهنگ و چبنیان خانواده هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
تلگرام بهترینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
لعنت به تلگرام
زندگیم را نابود کرد

:-(
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
کاش این بیتالک و تلگرام و واتساپ رو فیلترش میکردن
و همچنین بیتالک رو که گندش رو در اورده و نمونش دوست خودم با همین بی تالک هر جا میره چندتا دوست پیدا میکنه و خوب راه روش مخ زنی بلده و تا الان هم با دختران و زنان بسیاری در ارتباط هست و وقتی اینا رو میبینم بخدا دیوانه میشم و گند کشیدن به جامعه ی ما با این شبکه های به فرض مثال اجتماعی
نمونش هم همین تلگرام که باعث اتفاق بدی در خانواده ی خودمان شد که نمیتونم اینجا بیان کنم و زندگیمون رو از هم پاشید
من خودم همش رو حذف کردم و فقط واتساپ رو نگه داشتم و فقط چندتا گروه مذهبی عضو هستم و سر میزنم و همین واتساپ رو هم به زودی حذفش میکنم
به چه قیمتی داریم جوانها رو خراب میکنیم
چرا کسی جلوگیری نمیکنه؟
شورای فضای مجازی الان چیکار میکنن؟ حواسشان هست؟
من که اینقدر دیگه اینچیزا رو دیدم و کلا به همه دخترا شکاک شدم و دلم نمیخواد ازدواج کنم و...
خواهشا این نظرم رو تایید کنید شاید مسئولین دیدن و رسیدگی کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
اس ام اس هم باعث خیانت میشه . مهم اینه که چجوری استفاده کنی با چاقو میشه رو چوپ کار کرد و هنرتو نشون داد و هم میشه آدم کشت. یکم روشنفکر باشین این بهونه ها فقط بوی فیلتر شدن میده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
هر چیزی جنبه میخواد داشته باشی هیچ مشکلی پیش نمیاد ولی ما سریع سو استفاده میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
اینا همش حرفه.تمام شماره هایی که داخل تلگرام و واتس اپ میاد حتما طرف شمارشون رو باید داخل دفترچه تلفن گوشیش ذخیره کرده باشه. پس اگر بخواد خیانت کنه نیاز به این برنامه ها نیست.خیلی هم عالین این برنامه ها فقط باید جنبه استفاده کردنش رو داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
ولمون کنید باز جنجال درست نکنید الکی فیلترش کنن اگه فیلتر بشه تو تمام گروهام مینویسم سایت وای جی سی تحریم کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
من که میگم دولت باید تمام گوشی ها رو جمع کنه
آخرین اخبار