اعتراض فرمانداری تهران در خصوص ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری کیفیت محیطی شهر تهران در یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بررسی شد.

یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران تشکیل شد

 به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛در یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورا که امروز(سه شنبه) در این ساختمان برگزار شد، اعتراض فرمانداری تهران در خصوص ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری کیفیت محیطی شهر تهران مغایر با قانون است.


بر این اساس اعتراض فرمانداری تهران در خصوص ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری کیفیت محیطی شهر تهران، ترکیب اعضای شورای راهبردی در ماده 4 مصوبه با یکدیگر همخوانی نداشته و حضور نمایندگان شورای اسلامی شهر (بند 10 و 11) با حق رأی،دخالت در اجرا محسوب می‌شود .همچنین حضور اعضای مندرج در بند 7 و 8 و 9 ماده مذکور (معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی، رئیس کمیسیون عمران مجلس و رئیس سازمان نظام مهندسی کشور) مبین ایجاد تکلیف در شورای مذکور بوده لذا باید از مدیران محلی در این زمینه استفاده کرد. (رئیس مجمع نمایندگان شهر تهران، رئیس نظام مهندسی استان تهران، و مدیر راه و شهرسازی استان تهران)


گفتنی است ؛ این لایحه برای نخستین بار در سه هفته گذشته تصویب شد و فرمانداری تهران ایراداتی را به این مصوبه گرفته است.


*تصویب طرح جامع روشنایی شهر تهران

طرح جامع روشنایی و نورپردازی شهر تهران امروز(سه شنبه) در یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت و به تصویب رسید.


سالاری عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون معماری شهر تهران در خصوص اصلاح لایحه جامع روشنایی و نورپردازی شهر تهران اظهارکرد: موضوع پس از بحث و بررسی‌های کارشناسی و با حضور مدیران مربوطه شهرداری در نود و ششمین جلسه کمیسیون شهرداری و معماری مطرح شد.


وی افزود: لایحه اصلاحی طرح جامع روشنایی و نورپردازی شهر تهران مستند به پیشنهادات مطرح شده و 9 ماده و یک تبصره آماده شده است.


سالاری یادآور شد: مدیریت نظارت و هماهنگی، تعاریف، چشم‌انداز اهداف و مأموریت‌ها، وظایف و اختیارات، کمیته فنی نورپردازی شهری، مشخصات طرح جامع مدارک مورد نیاز صدور مجوز بهره‌برداری کلیه مصوبات اجرای دستورالعمل‌ها از 9 ماده این طرح است.


در ادامه این جلسه تعدادی از اعضای شهر تهران مانند دوستی، تندگویان، سروری، حقانی، انصاری، اقبال و مجتبی شاکری، محسن پیرهادی، مختاباد، دنیامالی نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این طرح ارائه کردند.


*تصویب دو طرح در یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای اسلامی

در یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران که در ساختمان شورا برگزار شد یک فوریت لایحه پیشنهاد و معرفی ده نفر از کارکنان شهرداری بهعنوان قائم مقام ذی حساب در واحدهای تابع شهرداری تهران بررسی و به تصویب رسید.


طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه ساماندهی بهره برداری فعال از اماکن میراثی، تاریخی، انقلابی و مشاهیر شهدا تحت  تملک شهرداری تهران مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت و به تصویب رسید.


*برخورد شدید با متخلفان تخریب باغات تهران

علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان و فضای سبز شهرداری تهران در خصوص آتش سوزی در باغ ازگل اظهار کرد: این باغ حدود 22 هزار و 600 متر مربع مساحت داشته که در سال 83 بر اساس پلاک‌بندی به مالکیت اداره اوقاف شمیران رسیده است.


وی اضافه کرد: در سال 83 لایحه‌ای به کمیسیون باغات ارجاع داده شده و بر همین اساس این ملک با 1414 اصله درخت سبز و 67 درخت خشک شده، باغ شناخته و به پارک عمومی تبدیل شد و بر اساس ماده 86 قانون جمهوری اسلامی ایران این ملک به پارک عمومی تبدیل شد.


مدیرعامل سازمان بوستان و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به این که روز جمعه مالک باغ با آتش زدن عمدی سه چهارم درختان اقدام به نابودی این باغ داشته، افزود: روز جمعه کارشناسان سازمان بوستان‌ها و فضای سبز را به آن باغ فرستادیم که مالک مانع از ورود کارشناسان  به باغ شد که در این راستا روز شنبه شکایتی تنظیم کرده و به دادسرای ناحیه 7 ارجاع دادیم.


مختاری با بیان این که در حال حاضرشکایت وضعیت 53 باغ را که به صورت عمدی تخریب شده بودند، به دادستانی ارجاع داده ایم،تصریح کرد:حتی یک مورد هم در دادستانی بررسی نشده و این در صورتی است که ما با متخلفان تخریب باغات به شدت برخورد می کنیم.


وی با اشاره به اظهارات شهردار تهران گفت: به هیچ عنوان مجوز ساخت و ساز به کسی ارائه نمی‌شود و این امر به دستور شهردار به مناطق 22گانه ابلاغ شده و با تخریب باغات به شدت برخورد می‌شود.


*جلوگیری از سفرهای پرهزینه مدیران شهری

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورا که امروز (سه شنبه)در این ساختمان برگزار شد، با بیان این که مدیریت جهادی باید از ریخت و پاش‌های فراوان در شهرداری تهران جلوگیری کند، اظهار کرد: شاهد برخی اقدامات پرهزینه مانند سفر به کشورهای خارجی در شهرداری تهران هستیم که این امر باید پیگیری شود.


وی با بیان این که برخی از مدیران شهرداری به کشورهای خارجی سفر کرده و عکس‌های خود را در اینستاگرام می‌گذارند، افزود: برای کسب تجارت شهرداری نیاز نیست که به کشورهای دیگر سفر کرده و از جیب مردم هزینه کنیم.


رئیس کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: از مدیریت شهری تقاضا داریم که سفرهای مدیران کنترل شود چرا که ضرورتی برای این اقدامات پرهزینه وجود ندارد و همچنین برخی از این سفرها و کسب تجارب منفعتی برای کشور دربرندارد.


سروری با بیان این که کاهش این سفرها از نظر کمی و کیفی باید با مدیریت حساب شده باشد، تصریح کرد: شهرداری تهران باید از پرداخت هزینه‌های کلانی که برای شهر ایجاد می‌شود، جلوگیری کند.


*نواقصی در تصویب اسناد بالادستی وجود دارد

عباس جدیدی معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورا که امروز (سه شنبه)در این ساختمان برگزار شد، با تأکید بر این که حفظ و گسترش باغات اطراف تهران جزء اولویت‌ها و دغدغه‌های اعضای شورای شهر است ،اظهارکرد: متاسفانه تا به امروز ارائه طرح‌های حفظ باغات با پیشرفت کندی مواجه بوده است.


 وی با اشاره به اهمیت فضای سبز و گسترش آن در شهر تهران افزود: نواقصی در تصویب اسناد بالادستی وجود دارد.


 معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که 7 طرح برای حفظ باغات تا به امروز به تصویب نرسیده است، تصریح کرد: این 7 طرح باید تا آخر شش ماه سال 94 به تصویب می‌رسید و ابلاغ می‌شد که شامل تدوین طرح موضوعات ساماندهی، طرح توزیع متوازن، طرح حمایت و صیانت از باغات، برنامه حمایتی توسعه کمی و کیفی فضای سبز، و همچنین برنامه جامع حفاظت و ساماندهی شریان‌های طبیعی آب و سیل‌ها است که باید با مشارکت دستگاه‌های اجرایی انجام شود.


جدیدی با تأکید بر این که برنامه‌های اول شهرداری تهران هنوز به اجرای کامل نرسیده است، یادآور شد: این امر تأخیر در ارائه اسناد فوق است این در حالی است که سال دوم اجرایی به نیمه راه رسیده به همین منظور پیشنهاد می‌شود موضوع فوق در رسیدگی به شهرداری ابلاغ شود.

وی با بیان این که سازمان بوستان‌ها از چاه‌های آب به منظور آبیاری درختان استفاده می‌کنند، تصریح کرد: اختلالی در شرکت آب و فاضلاب منطقه یک تهران ایجاد شده که درخواست می‌شود این موضوع هرچه سریع‌تر پیگیری شود.


*پیگیری موضوع آمادگی 10 درصدی سازمان مدیریت بحران

غلامرضا انصاری عضو شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورا که امروز در این ساختمان برگزار شد، با اشاره به بحث زلزله در شهر تهران اظهار کرد: باید جلسه‌ای با مسئولین مربوطه مانند هلال احمر، وزارت کشور و شهرداری که به عنوان متولیان اصلی هستند، گذاشته شود و در این خصوص یک تصمیم‌گیری جدی انجام شود.


وی با تأکید بر این که موضوع ده درصد آمادگی سازمان مدیریت بحران بسیار مهم است، افزود: نکته قابل توجه این است که سازمان مدیریت بحران باید آمادگی 100 درصدی برای مقابله با بلایای طبیعی داشته باشد به همین دلیل ما باید در این امر ورود پیدا کنیم و تصمیماتی برای آینده تهران و وقوع حادثه در تهران داشته باشیم.


*تهیه طرح جامع برای وضعیت پارک شهر

محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورا که امروز (سه شنبه)در این ساختمان برگزار شد، با بیان این که پارک شهر به عنوان یک پارک قدیمی در شهر تهران محسوب می‌شود، اظهار کرد: همه حصارهای بوستان‌ها تغییر کرده اما حصار و نرده دور تا دور پارک شهر قرار دارد و این پارک را مسدود کرده است.


وی افزود: ورودی پارک شهر بسیار محدود شده است و کمیسیون شهرسازی و معماری و خدمات شهری با همکاری معاونت خدمات شهری شهرداری تهران باید یک طرح جامعی را برای پارک شهر تهیه کنند چرا که محیط پارک شهر بسیار مناسب برای سلامت مردم است و باید به آن توجه بیشتری شود.


سرخو با اشاره به تذکر چند ماه قبل خود در خصوص این که لیست اموال واگذار شده توسط شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی باید اعلام شود، یادآور شد: پاسخی که از شهرداری دریافت کردیم این بود که به کمیسیون برنامه و بودجه لیست‌ها را ارسال کردیم و همچنین از کمیسیون پیگیر شدیم اما تا این لحظه لیستی به دست بنده نرسیده است.


رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: از هیئت رئیسه درخواست دارم که لیست املاک واگذار شده توسط شهرداری را پیگیری کند و یا در خصوص آن در صحن علنی از شهرداری سوال کند.


*رشد 4 برابری سرطان در شهرها

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورا که امروز (سه شنبه)در این ساختمان برگزار شد با توجه به اظهارات رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران اظهار کرد: شیوع سرطان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته به طوری که آمارها ، نشان از رشد 4 برابری سرطان نسبت به 10 سال گذشته است .


وی با بیان این که  نیترات‌ها در آب آشامیدنی و مواد غذایی به ویژه غذاهای کنسرو شده مثل لوبیا و ذرت  به نیتروزامین  تبدیل می‌شود، افزود: ثابت شده که این نیتروزامین‌ها منجر به سرطان‌های دستگاه گوارشی می‌شود.


عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این که در زندگی شهری با سونامی سرطان مواجه هستیم تصریح کرد: محققان معتقدند با تغییر عوامل محیطی که مهمترین عامل بروز بیشتر سرطان‌ها هستند می‌توان رشد بی رویه سرطان را کنترل کرد.


حقانی با بیان این که یکی از خصوصیت زندگی شهری استرس در زندگی شهروندان است، یادآور شد: گاهی بی دلیل استرس به سراغ شهروندان می‌آید هرچند استرس را نمی‌توان یک بیماری لاعلاج عنوان کرد اما استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث کاهش مقاومت بدن در برابر بروز سرطان می شود.

وی با تاکید بر این که آلودگی هوا یکی از عوامل سرطان‌زا در شهر است گفت: آلودگی هوا به دلیل ترافیک زیاد به وجود می‌آید و باعث می شود که تنفس در هوای آلوده که حاصل دودهای بنزین خارج شده از خودروهاست به وجود آید و همچنین وجود هیدروکربن‌های آروماتیک مانند بنزین که یک ماده شیمیایی خطرناک است 50 درصد سموم را از طریق دیواره ریه‌ها وارد جریان خون می‌کند و 50 درصد باقی مانده سموم استنشاقی از طریق بازدم دفع می‌شود.


عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که استنشاق هوای آلوده به بنزین باعث تحریک برونچه‌ها و حبابچه‌های ریه می‌شود تصریح کرد: این امر التهاب به وجود می‌آورد و التهاب در هر بخش بدن آن قسمت را مستعد بروز سرطان می‌کند، و همچنین از سوی دیگر به دلیل جذب آلودگی‌هایی نظیر بنزین غلظت خون افزایش می‌یابد و پروسه متابولیسم طبیعی بدن نیز مختل روی مغز و استخوان هم اثر می‌گذارد که این موارد موجب سرطان خون در کودکان و سرطان‌های مختلف در بزرگسالان و کم خونی می‌شود.


وی با بیان این که چندی است تبلیغات محیطی تحت عنوان آسمان آبی زمین پاک از سوی شهرداری تهران در سطح شهر ارائه می‌شود یادآور شد: بنده به عنوان مسئولیتی در کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری دارم ضمن تاکید بر اهمیت و اولویت چند سوال دارم؛ قبل از هر کاری لازم است  شهرداری تهران معیارها و شاخصه های کمی این موضوع را ارائه نماید. دوم، برنامه شهرداری برای رسیدن به آسمان آبی شامل چه محورها اقدامات و پروژه‌هایی است و همچنین در این برنامه سهم آلودگی ناشی از حمل و نقل، مصرف انرژی خانگی و صنعتی هر کدام به چه میزان و در کدام بازه زمانی به حد مطلوب می‌رسد ؟


حقانی تصریح کرد: قطعاً در برنامه‌ای که شهرداری تهران در خصوص آسمان آبی و زمین پاک در نظر گرفته است به مسئله ریزگردها هم توجه شده به همین منظور مطرح می‌کنم که در محدوده شهری و حریم شهر چگونه با این پدیده و برخورد خواهد شد.


*سوله‌های بحران باید در اختیار مدیریت بحران قرار گیرد

 مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورا که امروز (سه شنبه)در این ساختمان برگزار شد، با بیان اینکه در دوره سوم شورا لایحه‌ای در خصوص سوله‌های بحران به تصویب رسیده است اظهار کرد: سوله‌های بحران فقط باید در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار گیرد.


وی با بیان این که سوله‌های بحران برای مواقع حادثه تهیه شده‌اند، افزود: این سوله‌ها نباید مخصوص برای اماکن ورزشی باشد.


چمران با تأکید بر این که در پارک لاله سوله بحران به انباری برای سرویس‌های بهداشتی و کانکس‌ها تبدیل شده است، گفت: در این خصوص باید اقدامات جدی صورت گیرد و سوله‌های بحران برای مواقع بحرانی آماده شود.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که کارگروهی تخصصی برای مواقع بحرانی تشکیل شده است، یادآور شد: 6 نفر از اعضای شورای شهر از جمله دنیامالی، حافظی، مجتبی شاکری برای کارگروه فرهنگی و سرخو به عنوان کارگروه حمل و نقل و همچنین رهنمایی به عنوان حقوقدان و همچنین سروری در این کارگروه عضو هستند.


*آمادگی 10 درصدی مدیریت بحران در مواقع حادثه

احمد حکیمی پور عضو شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و سومین  جلسه علنی شورا که امروز (سه شنبه) برگزار شد با بیان این که اگر زلزله‌ای 6.5 ریشتری در تهران اتفاق بیفتد سازمان مدیریت بحران تنها 10 درصد آمادگی دارد، اظهار کرد: اگر حادثه‌ای در شهر تهران اتفاق بیفتد سازمان مدیریت بحران تنها 10درصد آمادگی در این مواقع دارد.


وی با بیان این که باید اقداماتی اساسی و زیربنایی در خصوص وقوع زلزله و بلایای طبیعی انجام شود، افزود: دوستان مدیریت بحران باید به شناسایی گسل‌ها و نقاط حادثه‌خیز و همچنین تهیه نقشه‌ای از شهر تهران بپردازند.


حکیمی‌پور با بیان این که با وقوع زلزله 6.5 ریشتری تنها سازمان مدیریت بحران می‌تواند به 9.9 درصد از مجروحین کمک کند، تاکید کرد: متأسفانه سازمان مدیریت بحران تنها آمادگی خدمات‌رسانی به 10400 مجروح را در شهر تهران دارد و همچنین می‌تواند در بخش آواربرداری تنها 4 درصد از کل تخریب‌ها را آواربرداری کند.


عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران در زمان بحران تنها آمادگی کمک به 514 هزار پناهجو را دارد که این امر بسیار تأسف‌بار است.


وی با تأکید بر این که امروزه سوله‌های بحران در اختیار اماکن ورزشی قرار گرفته‌اند، گفت: در محله آبشناسان ساختمان تغییر کاربری داده و به شهربازی تبدیل شده است که باید این موضوع را پیگیری کنیم.


*ساخت آسمان خراش ها در مکه کاری غیرکارشناسی است

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و سومین جلسه که امروز در ساختمان شورا برگزار شد با اشاره به حادثه سقوط جرثقیل در مکه اظهار کرد: متأسفانه در این حادثه 8 نفر از ایرانی‌ها جان خود را از دست داده و 3 نفر از بانوان مفقودالاثر هستند.


وی با تاکید بر این که بی تدبیری و مدیریت ضعیف مکه این حادثه را به وجود آورده است، افزود: ساخت آسمان خراش‌ها در مکه کاری غیرکارشناسی است و ما این موضوع را به آن‌ها گوشزد می‌کنیم.


رئیس  شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که ساخت آسمان خراش در مکه از بی‌فکری عده ای نشأت می‌گیرد، یادآور شد: اگر دروغ نگفته باشیم شاید آن‌ها با این موضوع دشمنی داشته باشند.


 *یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران تشکیل شد

یکصد و هشتاد و سومین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران تشکیل شد و در این جلسه موضوعاتی مانند اعتراض به فرمانداری تهران در خصوص ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری و کیفیت محیطی شهر تهران است .


همچنین یک فوریت لایحه پیشنهادی و معرفی 10 نفر از کارکنان شهرداری به عنوان قائم مقام ذی‌حساب در واحدهای تابع شهرداری تهران ،طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه ساماندهی بهره‌برداری فعال از اماکن میراثی، تاریخی انقلابی مشاهیر و شهدا تحت تکلف شهرداری تهران، لایحه طرح جامع روشنایی و نورپردازی شهر تهران، لایحه برنامه جامع آموزش توانمند سازی و سازماندهی بانوان شهر تهران و همچنین طرح الزام شهرداری تهران به ساماندهی و به کارگیری بازنشستگان در شهر تهران و موسسات تابع در این جلسه بررسی خواهد شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عصر بشاگرد
۱۲:۰۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
مشكل كمبود آب شرب درشهرستان بشاگرد پس از بارش باران وطغيان رودخانه ها

شهرستان بشاگرد باشرایط كوهستانی بودن و كمبود آب شرب پس از بارندگی یکی از معضلات اجتماعی و اقتصادي این شهرستان بشمار می آيد.
دراین شهرستان بدلیل نبود امکانات ذخیره آب شرب برای مواقع بحرانی مورد بررسی و کارشناسی و تعبیه نگردیده ، كه اکثر روستانشینان بشاگرد پس از بارش های باران و طغیان رودخانه ها دراین شهرستان با مشکلات تامین آب شرب مصرفي مواجه مي باشند، و تاکنون معضل بزرگ تامين آب شرب در بشاگرد ادامه دارد، در روزهای پیشین درشهرستان بشاگرد شهرمركزي بشاگرد با توجه به بارش های باران و طغیان روخانه ها شاهد قعطی آب شرب 3 روزه در شهر سردشت بوديم که این مشکلات همچنان دربشاگرد ادامه دارد.
در موقع بارندگی درشهرستان بشاگرد اغلب رودخانه ها طغیان دارند و آب جاری شده گل آلود و غیر قابل شرب می باشد که گاهآ برای نشست گل و لای آب رودخانه و نبود تصفيه خانه، 3 الی 4 روز زمان نياز است که مردم شهرستان بشاگرد و بیشترین روستانشینان شهرستان بشاگرد با آن درگير مي باشند.
آخرین اخبار