روایت فردوست از شاه شدن محمدرضا پهلوی

در نخستین قسمت «خاطرات شفاهی ارتشبد فردوست»، رئیس دفتر ویژه اطلاعات در دوران محمدرضا پهلوی از مقدمات به پادشاهی رسیدن محمدرضا در اثر نفوذ رابط سفارت انگلیس سخن می‌گوید.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،  پس از بیانات مقام معظم رهبری درباره نقش و دخالت های دول غربی به خصوص آمریکا و انگلیس در جنایات رژیم ستمشاهی، شبکه مستند سیما، تصمیم گرفت پخش مستند خاطرات شفاهی حسین فردوست ارتشبد ارتش شاهنشاهی و رئیس دفتر ویژه اطلاعات در دوران محمدرضا پهلوی را در 11 قسمت آغاز کند.
این مجموعه در اواسط دهه 60 ضبط شده و هدف آن آشنایی مخاطبان با ابعاد کمتر مطرح شده زندگی و پادشاهی محمدرضا پهلوی است و قسمت نخست آن امروز دوشنبه 23 شهریور روی آنتن می‌رود.
قسمت اول این مستند 53 دقیقه است و ساعت 22 پخش می شود و قسمت دوم تا یازدهم این مستند نیز هر کدام 33 دقیقه دارند و هر شب ساعت 20:30 روی آنتن می روند.
امروز قسمت اول از این مستند پخش می‌شود و فردوست در بخشی از آن می‌گوید: «سرویس اطلاعاتی سفارت انگلیس توانسته بود که آمریکا و به خصوص شوروی را برای پذیرش ولیعهد به عنوان شاه آماده کند. روز 24 شهریور رابط سفارت انگلیس از طریق تلفن من را خواست و گفت که فردا ولیعهد می تواند به مجلس برود، قسم بخورد و شاه بشود. ترتیباتش را هم خودش بدهد. این خبر را به ولیعهد (محمدرضا) دادم. او هم از تمام ساعاتی که در اختیار داشت حداکثر استفاده را کرد که تشریفات چطور برگزار شود».
این ارتشبد همچنین در این قسمت درباره نحوه انتخاب شدنش برای شرکت در کلاس مخصوص توسط سرهنگ محمدباقرخان که رضا پهلوی برای محمدرضا تدارک دیده بود سخن می گوید و به خاطره آشنایی و شروع دوستی با محمدرضا پهلوی اشاره می کند.
«خاطرات شفاهی ارتشبد فردوست» امشب در قالب مجموعه «سیمرغ» ساعت 22 از شبکه مستند پخش می‌شود.


منبع: خبرانلاین


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.