ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک میان دانشگاه آزاد با سازمان‌های دولتی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، استاندار فارس با شرکت در نهمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان، پیشنهاد کرد این دانشگاه با همکاری سازمان‌های دولتی مختلف، مراکز تحقیقاتی ایجاد کند.

 مهندس سیدمحمدعلی افشانی در نهمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با اشاره به تاریخچه شکل گیری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه در شرایطی تاسیس شد که به دلیل انقلاب فرهنگی، سیلی از متقاضیان ادامه تحصیل پشت درهای دانشگاه مانده بودند. از سوی دیگر جنگ تحمیلی و شرایط مالی کشور، این امکان را فراهم نمی‌کرد که تمامی داوطلبان بتوانند در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کنند.

مهندس افشانی تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی را پاسخ مناسبی به مطالبه جوانان کشور دانست و گفت: آینده نگری و دوراندیشی آیت الله هاشمی رفسنجانی باعث شد امروز بیش از پنج میلیون نفر از کل فارغ التحصیلان کشور، در این دانشگاه تحصیل کرده باشند و در حال حاضر نیز شرایط تحصیل برای یک میلیون و 700هزار دانشجو فراهم شده باشد.

استاندار فارس ادامه داد: پس از گذشت سه دهه از فعالیت این دانشگاه و با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار دارد، نیاز است تا برنامه‌های این دانشگاه در تمامی زمینه‌ها مورد ارزیابی و بازنگری قرار گیرد تا بهره بالاتری برای کشور داشته باشد.

وی ضمن ارائه پیشنهاد ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک میان دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان‌های دولتی مختلف گفت: ادغام، تبدیل به احسن اموال و امکانات موجود در دانشگاه آزاد اسلامی، باید در این راستا صرف شود.

مهندس افشانی افزود: موضوع کارآفرینی باید در اولویت برنامه‌های هر دانشگاهی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد؛ چرا که بهترین دانشگاه‌های دنیا دارای مراکز کارآفرینی قدرتمندی هستند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد ساختار کارآفرینی، ساماندهی فارغ التحصیلان و تأسیس شرکت‌های دانش بنیان باید در نهایت منجر به تجاری سازی پژوهش‌های دانشگاهی شود؛ چرا که کشور در حال حاضر توان تخصیص بودجه به تحقیقات صرف را ندارد.

استاندار فارس با تأکید بر اینکه پس از گذشت مدتی از هدف گذاری، باید بررسی کنیم ببینیم به اهدافمان رسیده‌ایم یا خیر، گفت: دانشگاه‌ها باید با همکاری فارغ التحصیلان، اقدام به تأسیس بنگاه‌های اقتصادی کرده و در سود آن‌ها مشارکت داشته باشند تا از وابستگی به منابع دولتی رها شوند.

وی در پایان از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی خواست با توجه به انتخابات مجلس شورای اسلامی، فضای بانشاطی در دانشگاه‌ها ایجاد کنند تا باعث مشارکت فعال و حداکثری دانشجویان و دانشگاهیان شوند.

در ادامه جلسه، دکتر حمزه سارویی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به ارائه گزارشی در مورد وضعیت واحدهای این استان پرداخت و گفت: استان فارس دارای 41 واحد و مرکز دانشگاهی، 1986 عضو هیئت علمی تمام وقت و 99 هزار دانشجو است که در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند.

سارویی افزود: از این تعداد دانشجو، حدود 703 نفر در مقطع دکتری، 21 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد، 43 هزار نفر در مقطع کارشناسی، 18 هزار نفر در مقطع کارشناسی ناپیوسته و سه هزار نفر در مقطع کاردانی تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه 18 درصد از دانشجویان این استان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند، اظهار کرد: چشم انداز آینده این استان حاکی از آن است که تمامی واحدهای این استان طی سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و... از رشد نسبتاً خوبی برخوردار بوده‌اند.

منبع :ایسنا
انتهای پیام
برچسب ها: دانشگاه ، ایسنا ، تحقیقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار